Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Rekommenderar att läsa "Politico`s" artikel i helhet :
https://www.politico.eu/article/ukraine-great-risk-front-line-collapse-war-russia/
Och jo, det finns nog en stor risk att sommaren kommer att bli lång ifrån ett ukrainskt perspektiv. Själv har jag nog undrat över
varför man väntar med att mobilisera flera gubbar. För det är ju lika återkommande att man säger att det saknas styrkor, som ammo..
Man har haft hela vintern på sig..
Det har ju även varit flera utskiftningar i den ukrainska ledningen den senaste tiden, är det ett sammanhang med detta ?

Tillåt mig småle.
Det finns två scenarier enl mig för detta:
Vem(toppmilitär) skulle Politico få tillgång med denna insikt(toprankad) och "få ta en lite pratstund med"
"They spoke on the condition of anonymity to speak freely"
Tänk er att ÖB tar ett litet off the record samtal med DN.
Jo men så att du vet, nämn inte mitt namn, med snart så förlorar vi.
Jag ger inte så mycket för denna situationsbeskrivning.
1. Vem skulle tillåtas prata med journalisten.
2. Säga detta, ö h t.
3. Avslöja väsentlig militär information.
4. Ge upp totalt.
Krigsrätt för en militär som sprider detta, om det vore sant, ligger väldigt nära.
En intressant aspekt i detta, är att:
man skriver
Citat:
Och enligt högt uppsatta ukrainska militärofficerare som tjänstgjorde under general Valerij Zaluzjnyj – överbefälhavare för Ukrainas väpnade styrkor tills han ersattes i februari – är den militära bilden dyster.
Det ska vara topranked under tidigare ÖB. Som fick gå.
Vidare...
Citat:
Från och med idag tar en ny ledningsgrupp över ledarskapet för Ukrainas väpnade styrkor. Jag vill att våra soldater i Robotyn eller Avdiivka, generalstaben och stabschefen ska ha samma vision av kriget, sa Zelenskyj.
Ukraina har bytt ut generaler, efter bytet av ÖB.
Luktar revanschism från någon general, som bör se sig om över axeln. Scenario 1.
Alt 2
F-16 kommer snart. Det vet alla om. Även om ryssarna redan vet hur de ska skjuta ner de, så är det ett hot.
Så det gäller för ryssarna att anfalla nu! Men har de kraft nog till det?
Törs de vänta på att bli starkare?
Scenario 2 är att psyka fram ett anfall av ryss, innan de egentligen borde.
Det kanske var ett sådan fall av för tidigt misslyckat anfall som kostade massor av tanks och personal häromdagen.
Jag ger inte mycket för att en verklig topmilitär, skulle sälja ut sitt land till Ryssarna, efter dessa två år.