Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Senaste året har massmedia och även polisens talespersoner i media allt oftare slutat använda ordet brottsoffer till förmån för ordet målsägare.
Jag har reagerat på detta när det handlar om mordoffer. Som jag ser det är en målsägare den ena parten i ett mål, det vill säga en rättegång. Ett mordoffer är ju död och borde rimligtvis inte kunna driva ett mål i domstol och därmed inte heller kunna vara målsägare.
Har jag fel? Om inte, vad beror den här språkliga förändringen på? Är det bristande kunskap om språk och juridik som ligger bakom eller har det blivit politiskt inkorrekt att använda ordet offer om någon som utsatts för ett brott, oavsett om de avlidit till följd av brottet eller ej?
I ett brottmål kallas parterna för ”målsägande” (Den som har blivit utsatt för ett brott och ”tilltalad” (Den som är misstänkt för att ha begått ett brott).
I ett tvistemål kallas parterna för ”kärande” (Den som lämnar in en stämningsansökan mot någon och ”svarande” är den som har blivit stämd).
Möjligt att parterna får andra beteckningar om de avlider före,under eller efter en rättegång.