2024-04-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Enligt murha.info så ska GM heta Riku i förnamn.
Stämmer det att pappan är/var Polis?
Citera
2024-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
15 år för att bli straffad, om jag hörde rätt på radion. Denna sjuka unge lär hamna på någon form av låst behandlingshem. Han är predestinerad att bli grov brottsling. Jag tror inte att det går att ”bota/behandla” en sådan skadad unge.
Hur vet du att han är sjuk? Känner du honom? Om inte så kan du ju va tyst.
Citera
2024-04-02, 17:13
Medlem
Silfverryggs avatar
Från live-feed artikel i Iltasanomat:

Citat:
En skottlossning inträffade på tisdagsmorgonen vid Viertola skolas filial i Jokiranta i Vanda. Polisen underrättades om händelsen cirka klockan 09.08. En elev i sjätte klass dog i händelsen, uppger polisen. Två andra barn skadades allvarligt och deras skador är mycket allvarliga. Enligt polisen är både den misstänkte skytten och offren 12 år gamla. De gick i samma klass. Polisen utreder ärendet som mord och två fall av mordförsök. Den misstänkte använde en licensierad pistol. Pistolen tillhörde en nära släkting till den misstänkte.

Så två mycket allvarligt skadade, förutom den avlidne. Det föreligger alltså risken att en eller två till avlider.

12-åringen ska ha erkänt och gripandet skedde odramatiskt.
Vapnet tillhörde en släkting som denne hade med licens.
Citat:
Myndigheterna höll en presskonferens på tisdagseftermiddagen. Polisen sa att pojken misstänktes för att ha använt en licensierad pistol från en nära släkting. Pistolen var i pojkens ägo när han greps.

Vapenmästare Kari Laurila:
Citat:
Vapenmästaren Kari Laurila bedömde för Iltalehti att vapnet som syns i videon kunde vara en miniatyrrevolver. Laurila betonar att det är svårt att bedöma ett vapen utifrån en otydlig bild.
- Handtagets form tyder på att det skulle kunna vara en revolver. Efter tunnan finns en tjockare del, som skulle kunna vara en rulle, uppskattar Laurila.
- Jag skulle slå vad om att det är en miniatyrrevolver, eller.22-kaliber revolver, men det är ganska svårt att avgöra när bilden är så suddig.
Polisen uppger att ett barn i sjätte klass dödades i skottlossningen och att två barn i samma ålder skadades allvarligt. Enligt Laurila används miniatyrrevolvrar i stor utsträckning vid sportskytte. "Låt oss skjuta på brädan. Förr i tiden var det väldigt populärt att skjuta med revolver, säger Laurila.
- Jag har i alla fall inte hört talas om att de skulle vara särskilt populära bland kriminella till exempel. Pistoler är mer av en hobby där. Det här såg ut som en revolver. Ja, den kan avfyra skott i följd ganska snabbt.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b...d-02f97b9b51c2

Gärningspojken kommer att överlämnas till de sociala myndigheterna i och med dennes ålder
Citat:
Han behöver inte heller fängslas, eftersom 12-åringen inte är straffrättsligt ansvarig. Polisen har för avsikt att förhöra den misstänkte igen i dag, tisdag, och överlämna honom till socialtjänsten.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f...4-b4d24ed89dc6

Kommer uppdatera från finsk media när det dyker upp nytt info.
Citera
2024-04-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Om skolan hade gjort rätt någon gång så hade sådant här beteende förekommit betydligt färre gånger!

Skolan tar alltid mobbarns parti här i Sverige,
I Finland vet jag dock inte.

Men är dom lika osympatisk omoraliska och ointresserade av hur det är med den stackaren som blir mobbad så förstår jag att sådant inträffar!

Att det förekommer så sällan i Sverige är konstigt i tanke på hur efterblivna dom e i skolan idag, personalen alltså.

Oavsett hur mobbad så kan man inte någonstans tycka att det är ok att hämnas på detta sätt. Må han brinna i helvetet, mördaren alltså.
Citera
2024-04-02, 17:20
Medlem
Läste en artikel häromdagen om gängkriminalitet i Finland och då nämndes Vanda som en av städer som har konflikt med gäng i Helsingfors och Esbo. Trodde först det var kopplat till det men detta hade man inte kunnat föreställa sig. Tragiskt!
Senast redigerad av TopDogg08 2024-04-02 kl. 17:39.
Citera
Medlem
Hade mördaren fyllt 15 år, så hade han kunnat dömas till högst 12 års fängelse i Finland, tror jag. Föräldrar till minderåriga kan bli skadeståndsskyldiga, tråkigt nog, De behöver ju inte ha något med saken att göra. Fängelse botar nog inte, inte andra åtgärder heller, bara minskar riskerna något i vissa fall. De värsta kriminella borde dock hållas inspärrade för att skydda omgivningen. Vanda är väl en egen kommun, men uppfattas som en förort till Helsingfors, och vissa delar börjar likna Stockholms ( eller andra storstäders ) invandrartäta områden.
Citera
Medlem
azontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Oavsett hur mobbad så kan man inte någonstans tycka att det är ok att hämnas på detta sätt. Må han brinna i helvetet, mördaren alltså.

Allt beror på. Det var ju i något land mobbarna hade tagit nakenbilder under gymnastiken på en kille och spred sedan bilderna till alla på skolan osv, vilket resulterade i att killen tog självmord på grund av att han mådde så dåligt. I ett sådant fall så är det befogat släcka mobbarna i stället yo.
Citera
2024-04-02, 17:21
Medlem
Min gissning är att gärningspojken är av samma typ som han som begick mordförsök på en nioårig flicka i Skellefteå. Störd och farlig helt enkelt, men ansetts för ung för mer djupgående åtgärder (i motsats till alla er som gissar att gärningspersonen är ett mobboffer).
Citera
2024-04-02, 17:23
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Känns väldigt tragiskt. Imorse när pojken vaknade och scrollade på Tiktok hade han ingen aning om att det var den sista. För att inte tala om föräldrarna...

Är det bekräftat att skytten gick i särskolan eller har de som här att vissa funktionshindrade barn kan gå vissa klasser i särskolan? Om det är det senare är jag också inne på att det handlar om mobboffer som hämnats. Mobbning är hemskt och jag vet hur vidriga ungar kan vara mot handikappade men det ursäktar verkligen inte att döda någon.
Citera
2024-04-02, 17:24
Medlem
PersonalSeasonings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Stämmer det att pappan är/var Polis?

Skulle han inte märka att pistolen saknades om det var så?
Citera
2024-04-02, 17:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Han har givetvis spelat GTA. Alla 12 åringar har spelet. Kanske sedan hittat vapnet av slump från släktingen.

Det finns väl inget samband mellan tv-spel och skjutningar. Det är däremot många amatörer som gör den analysen när man efteråt när någon har skjutit någon annan. Rockmusik, emo, tv-spel

Djurplågeri, tv-spel, musik har inget gemensamt med mördare. Sen kanske en mördare gör allt detta men det finns miljoner unga vuxna som också gjort det men skjutit sina klasskompisar
Citera
2024-04-02, 17:26
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonalSeasoning
Skulle han inte märka att pistolen saknades om det var så?

Han kan ju ha haft licenser för sportskytte och liknande också så det behöver ju inte vara tjänstepistolen.

Tar polisen i finland hem tjänstepistolen efter arbetet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in