2024-04-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Jag tycker man måste få vara kritisk mot en sak utan att behöva vara tvungen att presentera ett alternativ. Men som ett försök till svar på din fråga kan jag tycka att den sundaste lösningen är att leta upp folk på nätet som söker kontakt med minderåriga för sex, men utan den publika skammen.
I just den bemärkelsen är jag inte helt emot Dumpens tillvägagångssätt. Men herregud vad det kunde skötts snyggare. Men då uteblir ju swishen ...

Kontakta gärna familjen, jag anser att de har rätt veta. Absolut inte chefen så länge personen jobbar på ett fabriksgolv eller dylikt och aldrig har kontakt med barn.

Att kontakta sambon/frun tror jag kan lösa mycket. Låt sambon sprida informationen om hon bedömer att det är nödvändigt, låt henne vidta åtgärderna som krävs för att hålla barnen säkra. Jag är ganska övertygad att frun har kompetensen att göra vad som krävs för att hålla sina barn säkra.

Såklart man inte behöver ha en lösning... var bara nyfiken då jag själv inte har ngn bra lösning på problemet. Håller med om att det skulle vara en idealisk lösning att kontakta enbart anhöriga osv. Tänker att det dock blir ett ändlöst jagande då man ju inte kommer att kunna ta alla (vore ju sjukt tacksam om ngn skulle orka sätta igång en sån verksamhet o att ngn finansierar den) o att man inte löser det strukturella problemet där det möjligtvis krävs lagändringar o muskler till polisen.
Gillar att man iaf med dumpen uppmärksammat det här problemet o att de också har en verksamhet som går ut på att hjälpa utsatta att få vård o ett rum att tala i.
Citera
2024-04-01, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
I mina kretsar är det snarare low class att "gilla USA", men man spelar golf där och semestrar, så klart.

Fast hade sociala medier inte funnits eller Hollywood så hade nog ingen brytt sig om någon hade sex med minderåriga.
Citera
2024-04-01, 20:53
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenspung
De flesta i detta forumet oavsett utgångspunkt tycks ju vara överens om att övergrepp på barn är förkastligt. För det är det naturligtvis och det borde inte få förekomma men det gör det. När det förekommer så skall naturligtvis dessa förövare straffas. För min del sätt dom på en öde ö eller lås in dem och kasta nyckeln för det har jag inga problem med. Men häng inte ut dem öppet på nätet. Så det vi träter om är sättet att hantera detta på.

Jag för min del kan känna en frustration att inte staten gör ett bättre jobb både när det gäller detta och annat. Men att gå steget utanför detta är inte lösningen. Det skapar nya problem. I vilket företag tex tror ni att man kan bypassa chefen bara för att man inte är nöjd med hur saker sköts. Pröva kan man ju göra och det kommer i 99,9% av fallen leda till att du får säga upp dig och söka dig någon annanstans.

Min syn är att staten först och främst måste hantera detta. och någonstans så tror jag att det är det som sker just nu men tyvärr inte på ett sätt som kommer att göra det bättre för barn eller frihetsberöva och straffa fler förövare, nu kommer fokus istället ligga på att hantera medborgargarden som dumpen istället i första hand. Och det är min bestämda uppfattning att det kommer man att lyckas med för precis som med försöka bypassa chefen så kommer inte dumpen kunna bypassa staten. De kan göra sig obekväma ett tag men i slutändan kommer de att stoppas. Och så måste det någonstans vara i ett demokratiskt samhälle.

Att hänga ut personer öppet på det sätt som Dumpen gör är förkastligt, inte bara mot vederbörande utan också mot dennes anhöriga och familj. Detta hjälper inte någon och är enbart rent ondskefullt. Om dumpen verkligen ville barnens bästa så hade detta sköts på ett helt annat sätt. Men det sättet hade förmodligen inte gett den uppmärksamheten som idag finasierar dumpen. Det är i detta som det omoraliska tar fart på riktigt enligt min uppfattning. De som hejjar på dumpen ser dock detta som en triumf och öppnar gladeligen plånboken av ingen annan egentlig anledning enligt mig än sann skadeglädje över att ytterligare en gädda hängts ut, det kan han ha det jävla svinet. kanske behöver dumpen till och med hjälp med att identifiera gäddan!? Förtjusningen känner inga gränser och swisharna rasar in. Gäddan får ett visitkort till Impulskollen som senare visar sig betala dumpen om affären går i lås. Gäddan får ta blancolån på 135K i en redan svår situation och utan att vara dömd av staten. Dumpen har spridit ut sig och hittat nya sätt att öka finansieringen av sin verksamhet, tillslut kan Dumpens grundare till och med börja ta ut lön för sin slit. Detta har deras anhängare inga problem med så länge det levereras nya videor, nya gäddor, nummer 200, 300, 400.
Ibland kan man undra vart tog barnen vägen i detta.

Dumpens bakgrundsfigurer är två fd missbrukare och med ett brottsligt förflutet Sara Nilsson och Patrik Sjöberg. Detta ser dumpens anhängare inte som ett problem i den goda gärning som de faktiskt uträttar, de går helt enkelt fria, de är hjältar som kämpar för barnen. Dumpens metoder för att locka fram gäddorna är att genom påhittade karaktärer mata gäddorna med det de allra helst vill höra, en möjlighet till sexuellt umgänge med ett barn. Så dras de fram sakta men säkert med alla till buds stående medel för att sedan konfronteras och resten känner vi till vid det här laget. Hur kvalificerade dumpens medarbetare är att bedöma vem de har framför sig just i den stunden vet vi ingenting om, vi kan ju bara hoppas att de inte hängt ut personer som just där och då hade nappat på vad som helst för att få uppmärksamhet och bekräftelse med tanke på det skyhöga pris som väntar bakom knuten både för den uthängde och dennes anhöriga.

Nej så här får det inte gå till oavsett vad en person har ställt till med och vi lever inte på medeltiden där straffstockar och skampålar var vanligt förekommande gällande skambrott. I mina ögon vill inte dumpen barnens bästa som nummer 1, Men de betalar någon gång för något barns vård och dessa tillfällen skrivs det milslånga romaner om för att verkligen trycka ut vilken insats de gjort, swisharna fortsätter, kommentarer läggs till av dumpen om att gäddornas familjer inte vill bli kontaktade men när Sara och Patrik hörde av sig då hade de inget val.

Staten skall ha en känga som inte täppt till möjligheten för aktörer som dessa. Enligt mig hör upplägget inte hemma i en demokrati. Dumpen och dess grundare är den antällde som försöker bypassa chefen. Det kommer gå ett litet tag till men foten kommer att sättas ned och sedan återstår framåt att se hur staten själva kommer att jobba med detta.

Dumpen med grundare saknar motstycke till moraliskt och oetiskt förfall enligt min uppfattning. Vissa saker de gör tror jag också är rent brottsliga handlingar inte minst om den fakta som framkommit gällande impulskollen med betalningar stämmer och jag hoppas att de granskas i sömmarna och att det kan ledas i bevis att de också döms en dag för detta.
Tack för ditt inlägg. Det som du skriver är precis som jag känner och tycker. Du skriver lugnt och sakligt utan hat och hot. Det här är det mest nyanserade och kloka inlägg som har skrivits i den här tråden. Jag hoppas att mitt inlägg får vara kvar.
Citera
2024-04-01, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det finns givetvis ingen källa! Då lagen måste tolkas annorlunda.
Du kan dömas för stämpling/ försök till andra grova brott.
Så utrymme för försök till våldtäkt av minderårig kan inte vara så svårt att få med även här.

Du skriver till mig out of the blue och häver ur dig att tanken är att en ny lag ska göra att man kan dömas till försök för våldtäkt. Ursäkta min låga nivå nu men hur? Genom att olla knät på någon eller vad är försök till våldtäkt och hur ska det någonsin gå att leda i bevis att man försökte våldta någon?

Du skriver vidare att du inte har någon källa på detta. Så vad handlade det om? ditt eget privata önsketänkande? Var i så fall tydlig med det från första början nästa gång.
Citera
2024-04-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenspung
Du skriver till mig out of the blue och häver ur dig att tanken är att en ny lag ska göra att man kan dömas till försök för våldtäkt. Ursäkta min låga nivå nu men hur? Genom att olla knät på någon eller vad är försök till våldtäkt och hur ska det någonsin gå att leda i bevis att man försökte våldta någon?

Du skriver vidare att du inte har någon källa på detta. Så vad handlade det om? ditt eget privata önsketänkande? Var i så fall tydlig med det från första början nästa gång.

De kommer för att göra något som räknas som våldtäkt av minderårig, har du inte fattat det?
Så de hade blivit dömda om det hade blivit som de ville och om de hade åkt fast.

Så nej det är inte så långsökt att se det som försökt till våldtäkt.
Citera
2024-04-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Fast är gäddan fast anställd på typ fabrik som den senaste och inte jobbar med något som har med barn att göra kan ju inte chefen göra så mycket annat än att skämma ut gäddan. Jag vet att dumpen skryter med att gäddor får sparken på stående fot och det stämmer säkert när det gäller de som har osäkra anställningsformer eller jobbar nära barn/har svurit nån ed i nåt känsligt yrke. Vi bor inte usa och man kan inte sparka folk hur som helst här gott och väl även om de är äckliga snuskgubbar.

Det kan man kringgå med lite omplaceringar.
Eller så tar man bara de böterna som blir.
Kan inte tänka mig att några privata företag vill ha någon gädda som jobbar åt dem.
Citera
2024-04-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Jag ser det som ointressant eftersom det är en moraliskt skapad lag som går emot naturens egna lagar. 14-åringar kan vara väldigt vackra, så det är fullt förståeligt att folk kan dras till den åldern eftersom naturen har programmerat människan så.

Och eftersom du och andra som lider av moralpanik nu tror att jag skulle ligga med 14-åringar så kan jag dementera det eftersom det är olagligt att göra det.

Ok du är pedofil, hoppas du blir tagen av dumpen. =)
Citera
2024-04-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Hur definierar du fälla?? Menar du att konfrontera och lagföra pedofiler är jag övertygad om att 99% håller med om detta.
Däremot är det många som är tveksamma till uthängningar , då priset för dessa är vida större än själva effekten . Dessutom har det uppkommit frågor kring Impulskontrollen på senare tid .Således uppstår diskussioner och även spekulationer kring diskrepansen mellan det officiella syftet och det egentliga syftet med Dumpen.

Vad har du emot uthängningar?
Citera
2024-04-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vad har du emot uthängningar?

Ok, du förstod inte vad jag skrev.
Citera
2024-04-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Ok, du förstod inte vad jag skrev.

Jo, men jag inser det är ett rimligt straff och inte problematiskt, är man ett äckel och det svider att hängas ut, så är det väl nyttigt?
Citera
2024-04-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Jo, men jag inser det är ett rimligt straff och inte problematiskt, är man ett äckel och det svider att hängas ut, så är det väl nyttigt?

Varför fråga om du ändå förstod?
Citera
2024-04-01, 22:57
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det kan man kringgå med lite omplaceringar.
Eller så tar man bara de böterna som blir.
Kan inte tänka mig att några privata företag vill ha någon gädda som jobbar åt dem.

Jag tror inte heller att de vill ha snuskgubbar på jobbet men många här verkar inte förstå hur det fungerar med anställningar i Sverige och det är skillnad på vad man vill och vad man kan. Det är inte bara att göra ”lite omplaceringar” eller ”ta lite böter” för att man känner för det. Det är möjligt för fast ansatta på en del arbetsplatser att behålla sitt jobb oavsett vad chefen tycker eller försöker göra. ”Lite böter” kan om det vill sig vara flera x årslöner plus extra för kränkning, sveda och värk osv. Fejka arbetsbrist för att flytta en viss anställd är också onödigt jobbigt om det är ett stor arbetsplats eftersom du kanske då också måste omplacera fem andra samtidigt och då saknar personal som behövs på nåt ställe. Vi ska faktiskt vara glada för att vi har anställningsskydd oavsett om snuskgubbar är äckliga och man helst inte vill jobba med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in