2024-04-01, 09:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
FANTOMBILDENS ansiktsdrag jämfört med CHRISTER A och GÄRNINGSMANNEN

https://www.youtube.com/watch?v=9UDO6I-A27c

Tror man får vara rejält försiktig med denna typ av detaljerad jämförelse.
Se exemplet med den officiella fantombilden och hur många som pekades ut.
Citera
2024-04-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tror man får vara rejält försiktig med denna typ av detaljerad jämförelse.
Se exemplet med den officiella fantombilden och hur många som pekades ut.

Jämförelsen haltar dock eftersom den officiella fantombilden av mördaren med stor sannolikhet inte föreställer just mördaren,utan annan person..och denne kan ju mycket väl ha varit lik fantombilden.
Fantombilden av Mårtens Grandman föreställer just..Mårtens Grandman och icke någon annan person.
Det är en avgörande skillnad som jag ser det.
Citera
2024-04-01, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Även om man opererar bort medfött synfel så får man åldersförändringar av synen på samma sätt som alla andra.

Men sådana synförsämringar med tiden hindrar väl inte fortsatt sportskytte.

Jag vet dock inte vad det att han avvecklar skyttet har så mycket med något att göra. Det tycks ske efterhand vid en tid då allt rasar för honom.

Om MOP på något sätt har med detta att göra, så handlar det i sådana fall om att han går och bekymrar sig om att han av någon mycket potent anledning inte kan/vill lämna in sitt vapen till PU, vilken den nu var. Och att han kan räkna med att de plingar på vilken dag som helst.

Det skulle ju sannerligen kunna verka oroande i tillvaron.

Noteras bör att Christer vid tillfälle i fråga är 41 år.
Jag föreställer mig att det inte är speciellt lastgammalt.
Han fixar ju dessutom guldmärket vid denna ålder,och det indikerar åtminstone att han behåller hygglig skyttestandard.

Folk reagerar ofta lika när de upplever liknande känslor.
Christer avstår skytte till gravt övervägande del mordåret.
Han slutar efter det att PU initialt kontaktar honom i Januari 1994.
En spekulativ tankegång som dock synes ha viss materialmässig botten.
Citera
2024-04-01, 10:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jämförelsen haltar dock eftersom den officiella fantombilden av mördaren med stor sannolikhet inte föreställer just mördaren,utan annan person..och denne kan ju mycket väl ha varit lik fantombilden.
Fantombilden av Mårtens Grandman föreställer just..Mårtens Grandman och icke någon annan person.
Det är en avgörande skillnad som jag ser det.

Nu talade jag om principen fantombild och jämförelser.
Ja, den officiella fantombilden är med största sannolikhet felaktig. Personen iakttogs möjligen så sent som 23:40

Om den riktige personen skulle identifieras så är jag övertygad om att flera av de personer som kom in som tips är mer lika fantombilden än vad han själv är.

Den officiella fantombilden är Sanna T.'s iakttagelse och ingen annan person heller.
Och Mårtens just Mårtens ja.

Det är fortfarande en bra bit ifrån mordplatsen.
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-04-01 kl. 10:24.
Citera
2024-04-01, 10:10
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ok, nu leker vi att du, som är mer klartänkt och kunnig, ansvarade för utredningen på nittiotalet…

Roerlig, du slår huvudet på spiken med alla faktauppgifter - som vanligt.
Även om ovan inte var riktat mot mig tillåter jag mig själv en viss invändning.

Att polisen behövde utreda CA, och borde ha utrett ännu mer, är väl logiskt förenligt med att bedöma spåret som mindre hett idag? Jmf hur KP utredde Stay Behind och sedan bedömde att det ej fanns tillräckligt där för att betrakta som hett.
Citera
2024-04-01, 10:19
Medlem
Jag vet inte om jag har rätt uppfattning om CA men jag tror att han är en sådan person som skulle kunna mörda OP och hålla käften om det.
Han verkar heller inte umgåtts med så många personer jämfört med en del andra misstänkta i mordet på OP.
Citera
2024-04-01, 11:02
Medlem
Förutom att han möjligtvis ville bort från City, så kan en annan anledning till försäljningen av tvåan vid Odenplan vara att få bättre tillgång till kontanter. Även om en miljon var mycket pengar 1980 räcker den inte för evigt om man inte får pengarna att växa, alternativt har andra inkomster. Genom att sälja bostadsrätten i City och köpa något mycket billigare utanför stan (även om hyran var högre) så får han säkert loss några hundra tusen som han sedan kan investera / spekulera med på marknaden.

Att han hamnar på pottkanten på nittiotalet behöver inte nödvändigtvis bero på att hans aktieaffärer var katastrofalt dåliga, bara att dom inte var tillräckligt bra för att täcka hans omkostnader.
Citera
2024-04-01, 11:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om någon nu hade den befängda idén att Palme skulle gå runt på stan med skyddsväst, så klarade vald ammunition förmodligen inte att penetrera sådan. Den var dessutom utdaterad, tillverkades inte längre och sedan länge omsprungen av annan typ av ammunition med betydligt högre penetrationsförmåga om den egenskapen nu var intressant för en GM som planerade attentatet på förhand.
Nog skulle väl någon kunna gissa att Palme kunde ha en skyddsväst på sig. Det var väl också en vanlig uppfattning i efterhand att han åtminstone borde ha haft en. Och inte heller är det väl en tokig idé att metal piercing-ammunitionen skulle kunna ha valts just för att öka möjligheten att tränga igenom en skyddsväst. Sådana skyddsvästar som används idag kanske hade stått emot, men på 80-talet var väl de här västarna kanske inte lika bra. Jag minns att någon höjdare på FOI är inne på det här i ett av Borgnäs gamla TV-program. Sedan är det väl möjligt som du säger att en modernare teflonbelagd kula hellre borde ha använts om gm oroade sig för skyddsväst, men frågan är väl om han hade möjlighet att få tag i sådan ammunition. Den distribuerades väl bara (i begränsad mängd) till polis och militär i USA, och var nog ingenting som en svensk kunde få tag i (åtminstone inte om vi pratar om en "ensam galning").
Senast redigerad av Draifos 2024-04-01 kl. 11:12.
Citera
2024-04-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu talade jag om principen fantombild och jämförelser.
Ja, den officiella fantombilden är med största sannolikhet felaktig. Personen iakttogs möjligen så sent som 23:40

Om den riktige personen skulle identifieras så är jag övertygad om att flera av de personer som kom in som tips är mer lika fantombilden än vad han själv är.

Den officiella fantombilden är Sanna T.'s iakttagelse och ingen annan person heller.
Och Mårtens just Mårtens ja.

Det är fortfarande en bra bit ifrån mordplatsen.

Området är dock högst relevant,utanför biografen Grand i samband med att makarna Palme påbörjar sin promenad söderut.Tidpunkt som rum äger helt annan relevans än vad Sanna Ts observation i Smala Gränd gör.
Dessutom finns det flera andra uppgifter runt biografen som oberoende Mårtens observation stöder Grandmannens signalement via fantombilden.
Detta torde dock vara diskussion i annan tråd.
Citera
2024-04-01, 13:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Området är dock högst relevant,utanför biografen Grand i samband med att makarna Palme påbörjar sin promenad söderut.Tidpunkt som rum äger helt annan relevans än vad Sanna Ts observation i Smala Gränd gör.
Dessutom finns det flera andra uppgifter runt biografen som oberoende Mårtens observation stöder Grandmannens signalement via fantombilden.
Detta torde dock vara diskussion i annan tråd.

Ja, precis och jag har inte sagt något annat heller utan förde en diskussion om riskerna med att dra slutsatser kring fantombilder.

"Om den riktige personen(bakom Sannas iakttagelse) skulle identifieras så är jag övertygad om att flera av de personer som kom in som tips är mer lika fantombilden än vad han själv är/var."

Så även om Grandmannen är någon ännu helt okänd så kanske fantombilden ändå är mer lik CA......
Citera
2024-04-01, 16:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Roerlig, du slår huvudet på spiken med alla faktauppgifter - som vanligt.
Även om ovan inte var riktat mot mig tillåter jag mig själv en viss invändning.

Att polisen behövde utreda CA, och borde ha utrett ännu mer, är väl logiskt förenligt med att bedöma spåret som mindre hett idag? Jmf hur KP utredde Stay Behind och sedan bedömde att det ej fanns tillräckligt där för att betrakta som hett.

Ok, ja, men jag fick intrycket att skribenten menade att man inte borde utrett CA alls eller åtminstone i betydligt mindre utsträckning. Och att utredningen mot honom var uppenbart missriktad och rentav omoralisk. Så jag undrade hur man givet det ser på hur man istället borde förfarit med uppslaget vid tiden. Man kanske inte borde samlat in vapen eller övervakat mordplatsen alls från första början?

Men om man nu antar resultaten av den utredning som ändå bedrevs, så är jag inte särskilt impad av den här bortviftnings-inställningen. Alltså att man betraktar omständigheterna för sig och "viftar bort" dem var och en med hänvisning till att det där kan ha någon annan förklaring än MOP.

Den analysen återkommer någon gång ibland och är lika grund som lättvindig samt vore givetvis ett intellektuellt haveri att praktisera i en mordutredning.

Så jag försöker pressa fram en bättre analys. Om någon tycker att CA är ohet bryr jag mig inte om. Men för att ett generellt avfärdande ska förtjäna djupare begrundan krävs mer av analysen.
Senast redigerad av Roerlig 2024-04-01 kl. 17:27.
Citera
2024-04-01, 17:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x0
Förutom att han möjligtvis ville bort från City, så kan en annan anledning till försäljningen av tvåan vid Odenplan vara att få bättre tillgång till kontanter. Även om en miljon var mycket pengar 1980 räcker den inte för evigt om man inte får pengarna att växa, alternativt har andra inkomster. Genom att sälja bostadsrätten i City och köpa något mycket billigare utanför stan (även om hyran var högre) så får han säkert loss några hundra tusen som han sedan kan investera / spekulera med på marknaden.

CA hade fram till sommaren 1984 andra inkomster. Och vinstsumman innebar över fyra miljoner i dagens penningvärde. Kapitalet torde ha tillväxt. Men motarbetades av inflation och kapitalskatter (som av tjänst).

De fasta kostnadernas storlek är avgörande för hur länge det är möjligt att kunna leva på ett kapital. Och med flytten från Odenplan till Stortockholms utkant ökar han sin månadsutgift väsentligt. Jag har försökt kolla på hur mycket kapital han kan tänkas ha fått loss och satt det i relation till utgiftsökningen och jag blev inte övertygad om att det i längden skulle vara ekonomiskt fördelaktigt. Hur aktiemarknaden skall gå vet man ju inte heller på förhand och dessutom blir värdeutvecklingen relativt sett mindre på den nya bostaden än den gamla om marknaden går upp, vilket den gör vid tiden.

Kapitaltörst kan ha varit anledning till försäljningen, men det är ändå svårt att se försäljningen som rationell. Han får också ett boende som förmodligen är betydligt mindre värt för honom själv.

Flytten 1987 framstår fortsatt som outgrundlig.

Citat:
Att han hamnar på pottkanten på nittiotalet behöver inte nödvändigtvis bero på att hans aktieaffärer var katastrofalt dåliga, bara att dom inte var tillräckligt bra för att täcka hans omkostnader.

Ruinen förklaras av att han handlat med hävstång, det vill säga med möjlighet till större avkastning och samtidigt med risk för större förlust.

Men jag får ändå inte ihop den. Den totala ruinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in