Citat:
Ursprungligen postat av
0x0
Förutom att han möjligtvis ville bort från City, så kan en annan anledning till försäljningen av tvåan vid Odenplan vara att få bättre tillgång till kontanter. Även om en miljon var mycket pengar 1980 räcker den inte för evigt om man inte får pengarna att växa, alternativt har andra inkomster. Genom att sälja bostadsrätten i City och köpa något mycket billigare utanför stan (även om hyran var högre) så får han säkert loss några hundra tusen som han sedan kan investera / spekulera med på marknaden.
CA hade fram till sommaren 1984 andra inkomster. Och vinstsumman innebar över fyra miljoner i dagens penningvärde. Kapitalet torde ha tillväxt. Men motarbetades av inflation och kapitalskatter (som av tjänst).
De fasta kostnadernas storlek är avgörande för hur länge det är möjligt att kunna leva på ett kapital. Och med flytten från Odenplan till Stortockholms utkant ökar han sin månadsutgift väsentligt. Jag har försökt kolla på hur mycket kapital han kan tänkas ha fått loss och satt det i relation till utgiftsökningen och jag blev inte övertygad om att det i längden skulle vara ekonomiskt fördelaktigt. Hur aktiemarknaden skall gå vet man ju inte heller på förhand och dessutom blir värdeutvecklingen relativt sett mindre på den nya bostaden än den gamla om marknaden går upp, vilket den gör vid tiden.
Kapitaltörst
kan ha varit anledning till försäljningen, men det är ändå svårt att se försäljningen som rationell. Han får också ett boende som förmodligen är betydligt mindre värt för honom själv.
Flytten 1987 framstår fortsatt som outgrundlig.
Citat:
Att han hamnar på pottkanten på nittiotalet behöver inte nödvändigtvis bero på att hans aktieaffärer var katastrofalt dåliga, bara att dom inte var tillräckligt bra för att täcka hans omkostnader.
Ruinen förklaras av att han handlat med hävstång, det vill säga med möjlighet till större avkastning och samtidigt med risk för större förlust.
Men jag får ändå inte ihop den. Den totala ruinen.