2024-03-31, 23:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Gammalt svenskt granatgevärsaktigt vapen i Ukraina.
https://www.youtube.com/shorts/hpqDoheb5KE
Citera
2024-03-31, 23:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu skruvas sanktionerna åt lite, Turkisk flygbolag som inte får beträda Europeisk luftrum. Dags att skruva åt alla företag som gör affärer i Ryssland och säljer i europa, dags att plocka kineserna.

https://e24.no/naeringsliv/i/69r3kW/tyrkisk-flyselskap-stenges-ute

Jo, riktigt bra. Om jag inte minns fel har detta flygbolag använts också för att skeppa "flyktingar" ifrån Turkiet närmare Eu`s gränser.

Vidare läser jag att deras flotta består utav Airbus och Boeing, dvs vars reservdelar som bekant saknas i Ryssland. Skulle inte förvåna mig om "Southwind Airlines" gjort onormalt stora inköp utav Airbus/Boeing reservdelar. Det fetade : Flygbolaget sägs ju ha ryska finansiärer/ägande i bakgrunden.

Annars, kul att Frankrike skall komma med ett bidrag men.., vad för slags "bepansrade" vagnar är det fråga om ? (framkommer inte)

Någon som vet ?
Citera
2024-03-31, 23:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Problemet med Kina är att de tillverkar så mycket prylar som vi i väst vill ha och behöver så skulle man sätta sanktioner på landet så skulle det även ställa till det för måååånga fler.
Ryssland har råvaror men den mesta av tillverkningen i landet är för internt bruk och inget som förstör för så många länder mer än att gas, olja, guld och andra råvaror gått upp i pris när den ryska mängden råvaror inte finns.
Kina är något helt annat.

Tyvärr är Ryssland med sina extrema råvarudepåer och Kina med sin enorma industrikapacitet och teknikutveckling, på sikt en extremt stark kombination. Inget av detta kan sägas om dagens EU som snarare synes flumma bort i dimmorna.. I det senaste projektet har EU nu räknat på hur mycket en Ko kan få tillåtas släppa ut .. och astidigt öppnat upp för import av köttproduktion från Sydamerika.
Citera
2024-03-31, 23:22
Medlem
KillPus avatar
Har en fundering. Jag som de flesta här är helt på Ukrainas sida och önskar att alla Z-orcher ska dö. Tycker även att NATO/Väst bör vara mer deltagande i bekämpning av ryZZohyran och tom skicka marktrupper dit.
Men min fråga gäller annat. Flyktingar som kommer hit fr Ukraina är oftast kvinnor och barn. Men jag har sett rätt många män med. Både ensamma och med familjer typ 1-2 barn.
Som jag vet får inte männen 18-60 lämna landet. Undantag handikappade och de som har fler än 2 barn.
Detta betyder att ensamma män, män med 1-2 barn som finns här bryter mot Ukrainas lagar eller tom betalade mutor i hemlandet, för att kunna passera gränsen.
Varför accepterar då Sverige och andra EU-länder att dessa män får gömma sig här? Bör inte de skickas tillbaka? Eller gör Ukraina inga förfrågningar/framför inga krav till EU att dessa ska tillbaka?
Citera
2024-03-31, 23:29
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det låter inte som att alla skickas på ett bräde. Men att de första ska skickas i början av nästa år.

...Leveransen ska inledas i början av nästa år ,enligt försvarsministern...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=2063f16a1bd0513495e01787977cf 14b

Nu säger jag inte att du ljuger, bara så det är sagt.

Dock står det så här i norsk msm :

Frankrike skal levere hundrevis av pansrede kjøretøyer til Ukraina innen begynnelsen av neste år som del av en ny militærpakke til landet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/03/31/195992498/frankrike-sender-hundrevis-av-pansrede-kjoretoyer-til-ukraina

Så, om det är norsk eller svensk msm som brottas med bristfällig franska.., det låter jag vara osagt. Men en brist finns det som alla kan notera..
Citera
2024-03-31, 23:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, riktigt bra. Om jag inte minns fel har detta flygbolag använts också för att skeppa "flyktingar" ifrån Turkiet närmare Eu`s gränser.

Vidare läser jag att deras flotta består utav Airbus och Boeing, dvs vars reservdelar som bekant saknas i Ryssland. Skulle inte förvåna mig om "Southwind Airlines" gjort onormalt stora inköp utav Airbus/Boeing reservdelar. Det fetade : Flygbolaget sägs ju ha ryska finansiärer/ägande i bakgrunden.

Annars, kul att Frankrike skall komma med ett bidrag men.., vad för slags "bepansrade" vagnar är det fråga om ? (framkommer inte)

Någon som vet ?

De heter VAB. De skall levereras i år och i början på nästa år.

https://apnews.com/article/france-ukraine-armored-vehicles-delivery-73fa5fc5ca9a42beb41cdcfbaf79bdf1
Citera
2024-03-31, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Har en fundering. Jag som de flesta här är helt på Ukrainas sida och önskar att alla Z-orcher ska dö. Tycker även att NATO/Väst bör vara mer deltagande i bekämpning av ryZZohyran och tom skicka marktrupper dit.
Men min fråga gäller annat. Flyktingar som kommer hit fr Ukraina är oftast kvinnor och barn. Men jag har sett rätt många män med. Både ensamma och med familjer typ 1-2 barn.
Som jag vet får inte männen 18-60 lämna landet. Undantag handikappade och de som har fler än 2 barn.
Detta betyder att ensamma män, män med 1-2 barn som finns här bryter mot Ukrainas lagar eller tom betalade mutor i hemlandet, för att kunna passera gränsen.
Varför accepterar då Sverige och andra EU-länder att dessa män får gömma sig här? Bör inte de skickas tillbaka? Eller gör Ukraina inga förfrågningar/framför inga krav till EU att dessa ska tillbaka?

Ja, du har koll på deras barn. Ok.
Ukraina har nog annat att tänka på. Det är vapen de behöver
Citera
2024-03-31, 23:37
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Nu säger jag inte att du ljuger, bara så det är sagt.

Dock står det så här i norsk msm :

Frankrike skal levere hundrevis av pansrede kjøretøyer til Ukraina innen begynnelsen av neste år som del av en ny militærpakke til landet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/03/31/195992498/frankrike-sender-hundrevis-av-pansrede-kjoretoyer-til-ukraina

Så, om det är norsk eller svensk msm som brottas med bristfällig franska.., det låter jag vara osagt. Men en brist finns det som alla kan notera..

Jag antar på att det är norrmännen som behöver bättra på sin franska. Washington Post skriver också att leveranserna ska inledes i början av nästa år.
Citera
2024-03-31, 23:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag antar på att det är norrmännen som behöver bättra på sin franska. Washington Post skriver också att leveranserna ska inledes i början av nästa år.

Osvuret är nog bäst, detta enligt AP :

The French military is currently replacing its old VAB armored personnel carriers, that came into service in 1979, with a new generation of armored vehicles. “This old equipment, still operational, is going directly to Ukraine in large quantities. We’re talking about hundreds (of vehicles) in 2024 and early 2025,” Lecornu said.

https://apnews.com/article/france-ukraine-armored-vehicles-delivery-73fa5fc5ca9a42beb41cdcfbaf79bdf1

Tack "HejaFinland" för länken.
Citera
2024-03-31, 23:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Förresten, har du en länk på det ifrån Washington post ?

(nu blev jag misstänksam)
Citera
2024-03-31, 23:53
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Förresten, har du en länk på det ifrån Washington post ?

(nu blev jag misstänksam)

Det är rätt, man skall vara ifrågasättande. Men jag har bara en skärmdump.

https://i.imgur.com/7jz2h0V.jpeg
Citera
2024-03-31, 23:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Angående att många länder nu rustar upp sina arméer och köper nya vapen. Vissa menar ju att alla borde ge vapnen till Ukraina istället. Men det är ändå bättre än inget:
-Genom dessa ordrar så får ju industrin jobba på att tillverka nya vapen som kanske senare i framtiden kan skänkas till Ukraina. Produktionen hålls igång och företagen bygger nya fabriker för de får beställningarna.
-Fler äldre vapen kan skickas till Ukraina när de nya levereras till Västländerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in