2024-03-31, 19:28
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
"Plocka" kineserna. Världens näst största ekonomi. 1,4miljarder människor. Hur skall du "plocka" kineserna vatnik?

Tullavgifter helt enkelt, precis det som diskuteras nu inom väst. Finns en anledning till att kina ställt sig på alla 4 och tar emot USA, de är så rädda för de gällande ekonomin. Kinas ekonomi är katastrofal.
Citera
2024-03-31, 19:28
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Paris borgmästare uttrycker sig diplomatiskt och säger till ryssarna vad hela fria världen tycker: Ni är inte välkomna hit!

The mayor of Paris said that Russian and Belarusian athletes would not be welcome at the Olympic Games

"I want to tell the Russian and Belarusian athletes that they are not welcome in Paris, and to tell the Ukrainian athletes and all the Ukrainian people that we support them very much," said Anne Hidalgo.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1774369616061469182
Citera
2024-03-31, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Släpper de en taktisk nuke, tror jag det sker i glest befolkade områden bara för att visa att "vi kan."
Ryssarna tar mer mark nu än på ett års tid, förhoppningsvis kan Ukraina stoppa dem vid de nybyggda försvarslinjerna. Stillastående efter det vid fronten tror jag om det nu blir så. Tills mer vapen kommer eller inga alls.. Knepigt läge. Lite mer sänkta skepp skulle vara trevligt.

Om en nukleär laddning upptäcks så ser jag det mer sannolikt att den detonerar på rysk mark av misstag. Sker den på Ukrainsk mark så skulle jag nog också anta att någon har begått ett hemskt misstag. Jag tror nog också att ryssarna fattar detta och är väldigt försiktiga.

Fronten kommer köra fast. Igen. Ukraina kommer få ett av världens mest avancerade luftförsvar tids nog. Sanktionerna mot Ryssland och vänner kommer verka i årtionden. Ryssland kommer ruttna från insidan. Igen.
Citera
2024-03-31, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Om en nukleär laddning upptäcks så ser jag det mer sannolikt att den detonerar på rysk mark av misstag. Sker den på Ukrainsk mark så skulle jag nog också anta att någon har begått ett hemskt misstag. Jag tror nog också att ryssarna fattar detta och är väldigt försiktiga.

Fronten kommer köra fast. Igen. Ukraina kommer få ett av världens mest avancerade luftförsvar tids nog. Sanktionerna mot Ryssland och vänner kommer verka i årtionden. Ryssland kommer ruttna från insidan. Igen.

Ja, om Ukraina kan hålla ut, så tror jag det blir svettigt för Putin att överleva längre än 2025
Citera
2024-03-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ja, om Ukraina kan hålla ut, så tror jag det blir svettigt för Putin att överleva längre än 2025

De kommer hålla ut. Inga problem. Dock tror jag Putin sitter länge till efter att fronten kört fast. Han kan leva femton år till.
Citera
2024-03-31, 20:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Tror du? Jag tänker det låter lite väl konspiratoriskt. Snarare vanligt trassel bland en massa olika länder med olika engagemang som drar åt olika håll. Plus förmodligen många som bara hoppas att Putin lägger av med dumheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Inte kör över nej men behövde lite seriös optimistisk syn då jag lätt blir pessimistisk. Så bra där!!

Du glömmer bort spelet utan boll.
Alla ska ha avgörande här och nu.
För två år sedan hade Zelensky erbjudande om skjuts. Världens 2:a största armé mot Europas fattigaste land.
Nu kräver folk att Ukraina ska slå ut Ryssland?
Citera
2024-03-31, 20:38
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
"Plocka" kineserna. Världens näst största ekonomi. 1,4miljarder människor. Hur skall du "plocka" kineserna vatnik?

Kan du säga vilka 2 största marknader Kina har?
Lek med tanken att Tyskland och Norden sa nej tack till Sverige och Sveriges produkter.

Vore inget bra.
Citera
2024-03-31, 20:43
Medlem
Citat:

Om Mordor använder nukleära vapen så är dom rökta, tro inget annat.
Citera
2024-03-31, 21:02
Medlem
Citat:
Kruxet med kineserna är att de slagit fast att de ska vara planetens överlägsna makt 2029. Så vilken Djävulskap de än funderat ut, så är det något hemskt de ska sätta i verket.

Minskande befolkning. Miljöproblem. En ekonomi som hackar och fastighetsbransch som kraschat samtidigt som know-how vänder sig bort från landet och ett allt mer nyktert synsätt från ”väst” på Kina krattar inte direkt managen för regimen. Det finns plats för två supermakter tror jag. USA och Kina. Bra så. 2029 är precis runt knuten. Inget radikalt kommer att inträffa under denna tidsperiod. Vissa tycker annorlunda.
Citera
2024-03-31, 21:04
Medlem
Citat:

Kan ju bli utmanande att förklara varför en tredagars SMO pågår i tre år.
Citera
2024-03-31, 21:05
Medlem
Citat:
Minskande befolkning. Miljöproblem. En ekonomi som hackar och fastighetsbransch som kraschat samtidigt som know-how vänder sig bort från landet och ett allt mer nyktert synsätt från ”väst” på Kina krattar inte direkt managen för regimen. Det finns plats för två supermakter tror jag. USA och Kina. Bra så. 2029 är precis runt knuten. Inget radikalt kommer att inträffa under denna tidsperiod. Vissa tycker annorlunda.

Enda sättet de kan lyckas är om de blir kung över askorna, så att säga. Men det kanske är så de tänkt ut det. Släppa ut ett nytt Corona-virus kanske. Man blir paranoid för mindre.
Citera
2024-03-31, 21:11
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du aldrig köpt något som det står ”Made in China” på?
Säger inte att Kina är ensamma att tillverka saker och ting men i landet finns många stora industrier som får oss här i europa att snurra.
Hur ofta har du köpt en produkt det står ”Made in Russia” på?

Ex samsung:
Samsung tillverkar över 90 % av alla artiklar själva. De flesta av produkterna tillverkas i Kina, sydöstra Asien och Korea.

Elbilsbatterier:
Dom flesta batterier som tillverkas för elbilar är tillverkade i Asien. Kina, Japan och Sydkorea har alla stora fabriker men även Tyskland blir allt mer populärt att bygga batterifabriker i. Finns även fabrik i Skellefteå men än så länge har de levererat minimalt.

Det tillverkas i Kina för att de gör det billigast.
Inte för att Kina är de enda som kan tillverka dessa prylar.
Kallas marknadsekonomi.
Övriga världen kan tillverka dessa saker själv, men det blir dyrare.
Minst 5% dyrare.
Men vi klarar oss utan Kina.
Undrar hur Kina känner för att klara sig utan sina kunder.

Vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in