2024-03-31, 17:08
Medlem
torrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, så var det förr att man fick kontanter rätt i fickan och inte deklarerade för dessa.
Det var brottsligt då och är det även nu..
Idag betalar dock nästan ingen med kontanter - allt registreras och allt kommer därför beskattas.

Krögaren slipper betala moms på dricksen under förutsättning att den går in i den gemensamma kassan och fördelas lika mellan de anställda. Dock måste i vanlig ordning arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och löneskatt betalas på dricksbeloppet.

Det är därför omkring 60% av dricksen du ger hamnar rätt ner i Skattemyndighetens / statens kassa.
Det är dem du huvudsakligen dricksar.
För att de tagit väl hand om dig vid denna middag

Ditt argument är rimligt och förstår din synvinkel, speciellt när du lägger fram det med skatten.

Är det att du inte vill sponsra Skatteverket så är det ju bara att ta ut 500kr, köpa något litet på pressbyrån eller likande och sedan få lite växel att ha i plånboken. Så kan du ge personen en 50 eller 100-lapp nästa gång du är ute och du anser denna personen göra ett bra jobb. Dricks som ges cash åker alltid rakt ner i fickan. Rakt i fickan kontant utan moms.

Det jag inte riktigt förstår är varför du verkar vara så extremt emot att dricksa. Om en person, speciellt inom ett serviceyrke gör ett bra jobb så ska han eller hon såklart få beröm och en liten extra slant. Har det blivit lite ekonomiskt tight efter att räntorna och levnadskostnaderna stuckit upp eller det bara du som är snål?

Mvh
Torran
Citera
2024-03-31, 17:11
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Jag vet inte vilken värld du lever i. Traditionen att dricksa på restauranger i Sverige lever kvar fortfarande, långt efter att vi fick kollektivavtal.
Detta är ett faktum.

Den traditionen har inte sabbat någonting. Kollektivavtalet finns ju. Det hänger inte löst alls.

Att inte dricksa alls anses snålt. Eller att man är missnöjd, men då har ju detta redan framgått.

Och i min värld dricksar man mycket om man är jättenöjd, lite mindre om man tyckte det var sådär, resp. ännu mindre om man är missnöjd.
För att inte dricksa alls ska allting vara uruselt och man har hamnat i dispyt med personalen för att de blivit upprörda över ens missnöjdhet, typ. Mycket mycket sällsynt.

Vill du höra till dem som inte dricksar fastän allt var till din belåtenhet, så får du också leva med att du är en illa ansedd sniken jävel, då vi har denna i högsta grad ännu levande traditionen i Sverige.

I USA har dricksandet med lönen att göra. Det har det inte här, längre.

Det är en hygglighetstradition, att jämföra med övrigt hyfs och vänlighet.

Inte många rätt, det är darför man läst härinne hur en del blivit rent av sura för nån inte valde att dricksa, alltså förväntar dom sig att man ska göra som ett slags tvång, dra åt helvete säger jag dom kan alltid byta jobb om dom tjänar så lite och inte tigga av sina gäster på det sättet.

Knappast snålt med tanke på priserna äta och dricka ute är inte direkt billigt dom ska vara glada dom får gäster, inte ta dricks för givet
Citera
2024-03-31, 17:41
Medlem
Dricksade en hel del i krogvärlden på den tiden man använde kontanter och man var stammis i baren. I synnerhet senare på kvällen då man blev lite fullare. Lätt bara säga ett de fick behålla växeln, slapp man plocka med massa mynt. Som tack kunde man få någon gratis shot ibland eller förtur beställa . Dricksa med kortterminal blir bara fånigt och känns onaturligt. Man vet ju heller inte vem som tar den dricksen. Men förstår personalen saknar den dricks dom fick förr då alla använde kontanter och försöker hitta sätt få kunderna ge elektronisk dricks. Men jag gör det normalt inte. I så fall skall de gjort något exeptionell bra eller att jag bett om något som absolut inte kan förväntas ingå i någon slags normal service.
Senast redigerad av sidsix 2024-03-31 kl. 17:44.
Citera
2024-03-31, 17:42
Medlem
torrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Haha Skämtar du eller? Det är väl många som tar hand om oss samma konsumenter, men det är ju bara de bortskämda inom restaurang som kräver man skall ge dricks.
Såna där grejer hör inte hemma i Sverige.

Den som jobbar med servering får väl lära sig vara en trevlig och vänlig person annars får ju personen gå till ett annat jobb.

Hälsningar från en som aldrig dricksat i Sverige men dock utomlands.

Klart, har dricksat flera yrken. Tar du hand om mig så tar jag hand om dig. Det är fortfarande inget KRAV på att dricksa, men något som anses (iallafall min kretsar) vara artigt och något man gör för att visa uppskattning och ge beröm.

Satt i taxi en gång när jag fick ett telefonsamtal att min farsa hade ramlat ner från taket på vårt hus och låg på akuten.
Taxichauffören tog sig tiden när vi var framme, dubbelkollade med mig så att jag var okej, peppade upp mig och gjorde faktiskt de tunga beskedet mycket enklare. Då fick han såklart 150kr extra. Han hade kunnat skita i att försöka få mig på bättre humör och köra vidare, kanske till och med fått en ny kund i bilen. Men han tog sin tid och pratade med mig. Det är människorna som tar det extra steget och gör något utöver det ordinära som jag vill visa tacksamhet för genom att dricksa. Kvittar vilken bransch, roll eller position personen har.

Medelmåttighet har blivit allt för accepterat på samhällsnivå, det är okej att vara dålig på sitt jobb och göra det som är enklast. Exempel på detta är servitörer eller servitriser som inte kan menyn, inte är speciellt insatta i vinlistan, tar inte bort tomma glas eller häller upp vin åt dig när ditt glas är tomt. Därför gillar jag dricks, för de gynnar de personer som vill göra ett bra jobb och något utöver det ordinära medans de straffar de personer som är lata och medelmåttiga. Det är absolut inte ett svenskt tankesätt. Men tittar man på nivån på servicen på en svensk restaurang kontra land med annat dricks-system så håller servicen i de andra länderna en mycket högre nivå i många fall. Skapar man ett incitament till att kunna tjäna större löner så kommer branschen att attrahera personer som har större ambitioner och vill mer.

Mvh
Torran
Citera
2024-03-31, 19:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torran
Medelmåttighet har blivit allt för accepterat på samhällsnivå, det är okej att vara dålig på sitt jobb och göra det som är enklast. Exempel på detta är servitörer eller servitriser som inte kan menyn, inte är speciellt insatta i vinlistan, tar inte bort tomma glas eller häller upp vin åt dig när ditt glas är tomt. Därför gillar jag dricks, för de gynnar de personer som vill göra ett bra jobb och något utöver det ordinära medans de straffar de personer som är lata och medelmåttiga.

Det är ju precis det dagens dricks i kortdragare apparaterna inte gör.
Dricksen belönar inte just den serveringspersonal du vill belöna.

Pigga glada servitrisen Lisa får exakt lika stor del av dricksen du lämnar för hennes jobb - som sura Anders borta i andra änden av restaurangen som knappt syns till för gästerna vid hans bord.

Det är lag på att hela personalgruppen ska dela lika på dricksen efter skatt.

Vill man gynna en bra restaurang - berättar man om hur bra den var och går själv dit igen.
Restaurangen har mycket större nytta av bra resumé och omdömen på nätet som gör att restaurangen får fler kunder än en given drickssumma.

Att det går bra för restaurangen kommer i förlängning också gynna personalen betydligt mer än en inknappade procentsats i tiggar- kortdragaren. Pengar som till stora delar skattas bort, fördelas mellan alla oberoende hur bra de gjort sitt jobb och till slut efterlämnar en mindre summa i fickan på servitören som redan har en bra lön.

#Vi trycker på nollan”
Citera
2024-03-31, 19:37
Medlem
Det där med att man ska slå in priset själv hatar jag.. man slår ju alltid in sin KOD!

Lyssnade på podden Fråga Anders och Måns, där råkade Måns betala 4000 kr för en lunch. Och han sa att han inte fått tillbaka pengarna ännu.
Citera
2024-03-31, 19:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Vill du höra till dem som inte dricksar fastän allt var till din belåtenhet, så får du också leva med att du är en illa ansedd sniken jävel, då vi har denna i högsta grad ännu levande traditionen i Sverige.

I USA har dricksandet med lönen att göra. Det har det inte här, längre.

Det är en hygglighetstradition, att jämföra med övrigt hyfs och vänlighet.

Vilket enormt dumt argument. Vilket skitsnack!
Det är ju rent tiggeri och en form av utpressning och hot att försöka framställa det som avsaknaden av att kunden är villig att betala ännu mer extra - gör en kund till en ”illa ansedd sniken jävel”.
En kund som kanske redan betalat tusentals kronor på notan för mat och service.
En krog med den inställningen förtjänar inga kunder!

Dricks har inte ett smack med hyfs att göra. Vänligheter och hyfs handlar om hur man beter sig, hur man uppför sig. Det har inte ett dyft att göra med hur mycket pengar man delar ut till icke fattigt folk som redan har en bra lön för sitt jobb vars kostnad är inkluderad på notan.
Det du beskriver är rent tiggeri med underliggande hot om represalier i form av sämre anseende för gästen. Förfärligt!

Tänk om vi skulle införa samma resonemang på vårdcentralen, hos frisören, tandläkaren, i charkdisken och i klädesaffären. Kunder som inte lägger till 5-10-15% på beloppet blir ”illa ansedda snikna jävlar”.
Får sämre omhändertagande, sämre hjälp, vård, behandling och service.
Då befinner vi oss snart i ett ekonomiskt kollapsat samhälle där man också måste betala skyddspengar och mutor för allt.

Bort med dumheter som dricks - det är redan borta från andra ställen i samhället sedan många år - det ska självklart också bort från krogbranschen.
Trots dumheter med tiggarapparater och dina förtäckta hot hur gäster kan blir sedda, för att kunna lura av och snuva kunderna på ännu mer av deras pengar.
Det är inte värdigt ett civiliserat land med kollektivavtal, bra löner, grundlagar om allas lika värde och skyhöga skatter för alla.

”#Vi trycker nollan”
Senast redigerad av coli 2024-03-31 kl. 20:07.
Citera
2024-03-31, 19:52
Medlem
Bara det att man måste ange beloppet man skall betala är ju sjukt och måste vara olagligt.
Har någon anmält det?
Tänk om ICA och livsmedelsbutikerna börjar med det här skiten med.
Citera
2024-03-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Det där med att man ska slå in priset själv hatar jag.. man slår ju alltid in sin KOD!

Lyssnade på podden Fråga Anders och Måns, där råkade Måns betala 4000 kr för en lunch. Och han sa att han inte fått tillbaka pengarna ännu.
Det måste gå att anmäla, te x att dom med synfel diskrimineras.
Citera
2024-03-31, 20:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Bara det att man måste ange beloppet man skall betala är ju sjukt och måste vara olagligt.
Har någon anmält det?
Tänk om ICA och livsmedelsbutikerna börjar med det här skiten med.

Det kanske vore jättebra om alla branscher började med liknande tiggarkortdragare där kunden aktivt måste neka dricks?
I ICA-kassan, i klädesbutiken (alla expediter delar på dricksen efter skatt), på vårdcentralen på patientavgiften, hos tandläkaren (kan ju bli lika stora procentsummor som på krogen) - ja på allt man betalar för med kort.

Först då blir det helt uppenbart hur vansinnigt detta påhitt med kortdragare med förtryckta drickssatser egentligen är.
Liksom hur fullkomligt förlegad och otidsenlig företeelsen av dricks överhuvudtaget är i ett land som Sverige. Bort med all dricks överallt i Sverige.

’#Vi trycker nollan”
Senast redigerad av coli 2024-03-31 kl. 20:16.
Citera
2024-03-31, 20:16
Medlem
Citat:
Det kanske vore jättebra om alla branscher började med liknande tiggarkortdragare där kunden aktivt måste neka dricks?
I ICA-kassan, i klädesbutiken (alla expediter delar på dricksen efter skatt), på vårdcentralen på patientavgiften, hos tandläkaren (kan ju bli lika stora procent summor som på krogen) - ja på allt man betalar för med kort.

Först då blir det helt uppenbart hur vansinnigt detta påhitt med kortdragare med förtryckta drickssatser egentligen är.
Liksom hur fullkomligt förlegat och otidsenligt företeelsen av dricks överhuvudtaget är i ett land som Sverige. Bort med all dricks överallt i Sverige.

’#Vi trycker nollan”
Jag tror det går att anmäla.
När man handlar något skall summan vara förifylld för att undvika misstag.
Det kan inte vala lagligt som idag det går att skriva i fel belopp av misstag.
För övrigt går det ju inte att skriva i ett lägre belopp.
Citera
2024-03-31, 20:30
Medlem
torrans avatar
Citat:
Det är ju precis det dagens dricks i kortdragare apparaterna inte gör.
Dricksen belönar inte just den serveringspersonal du vill belöna.

Pigga glada servitrisen Lisa får exakt lika stor del av dricksen du lämnar för hennes jobb - som sura Anders borta i andra änden av restaurangen som knappt syns till för gästerna vid hans bord.

Det är lag på att hela personalgruppen ska dela lika på dricksen efter skatt.

Vill man gynna en bra restaurang - berättar man om hur bra den var och går själv dit igen.
Restaurangen har mycket större nytta av bra resumé och omdömen på nätet som gör att restaurangen får fler kunder än en given drickssumma.

Att det går bra för restaurangen kommer i förlängning också gynna personalen betydligt mer än en inknappade procentsats i tiggar- kortdragaren. Pengar som till stora delar skattas bort, fördelas mellan alla oberoende hur bra de gjort sitt jobb och till slut efterlämnar en mindre summa i fickan på servitören som redan har en bra lön.

#Vi trycker på nollan”

Då är vi här ytterligare en gång, tillbaka på ruta noll. Du verkar inte ha någon som helst form av erfarenhet från restaurangbranschen. Det är vilda gissningar och spekulationer för att rationalisera att du är snål.

Bortsett från följande citat som faktiskt var bra men jag anser fortfarande att du ska dricksa i tillägg:

Citat:
Vill man gynna en bra restaurang - berättar man om hur bra den var och går själv dit igen. Restaurangen har mycket större nytta av bra resumé och omdömen på nätet som gör att restaurangen får fler kunder än en given drickssumma.

På de flesta bra restauranger i stora och medelstora svenska städer finns en bra och seriös ledning. Antingen består denna ledningen av en hovmästare eller driftchef med eller utan direkt finansiellt intresse i verksamheten eller i vissa fall en aktiv ägare, dvs en person som äger verksamheten och även jobbar. Oftast är det den första kategorin som gäller, det är vad som är vanligast. Denna personens huvudsakliga intresse är att skapa vinst, hur gör man vinst i restaurangbranschen? Jo, du säljer mycket per varje gäst och försöker ha så många gäster som möjligt samtidigt som du håller kostnaderna så låga som möjligt. Försäljningen per bord eller kund något som alltid är något som kan påverkas direkt genom merförsäljning och bra service. Pigga Lisa kommer i detta fallet om hon syns mer, är mer ute bland och pratar med gästerna ha en betydligt mycket högre försäljning än sura Anders som är raka motsatsen. Pigga Lisas nyckeltal kring försäljning kommer alltså vara betydligt bättre än sura Anders. Detta är något alla kompetenta chefer och ledningar har stenkoll på. Så när det inte är lika mycket att göra kommer sura Anders vara den som går först, är det inte mycket bokningar så är det sura Anders som får ett samtal på
morgonen att han kan vara ledig istället osv. Detta pågrund av att hans nyckeltal är betydligt sämre. Den största driftkostaden för en resturangen är personalkostnader. Så dessa vill vi minimera. Finns det inget att göra, då släpper man sura Anders (de med sämst nyckeltal) och låter de stämpla ut för dagen. Detta kommer då över en månad (löneperioden) att resultera i att Pigga Lisa har betydligt fler antal jobbade timmar än sura Anders. Har sett skillnader där vissa personer jobbat dubbelt så mycket än andra, dvs väldigt betydande skillnader.

Som du har nämnt så måste personalen dela lika på dricksen, men detta delas från potten på baserat hur många arbetade timmar du har totalt under månaden. Pigga Lisa har somsagt upp till upp till 100% så många arbetade timmar som sura Anders. Då får hon 100% alltså dubbelt så mycket mer av potten. En bra restaurang drar in mycket dricks och mycket dricks gynnar i slutändan de personer som presterar bäst, både när de kommer till personer servisen och köket. För de är alltid dom bästa personerna som får flest antal timmar.

Tro det eller ej, men jobben på toppkrogarna i de flesta storstäder i Sverige är de mycket konkurrens om. Så har du någon i ditt team som är lat eller slö så får den personen höra att dom är det. Alla vill ju att potten ska vara så stor som möjligt. Gör du inte ditt jobb och inte har de nyckeltalen eller försäljningssiffrorna som förväntas av dig så blir du utbytt. Det är faktum och jag har personligen ”bytt” ut ett flertal personer eller ändrat deras antal timmar i veckan pågrund av dåliga rutiner, siffror eller attityd. Din tre-rätters som kommer till dig färdig på bordet är en team-insats: Pigga Lisa har inte gjort prep, service, städning och allt själv. Hon är en del i ett stort hjul. Det är det hjulet som jag baserar min dricks på, sen är Pigga Lisa hjulets ansikte mot slutkunden och alltså är det hon som direkt också kan påverka min bild av restaurangen, både positivt och negativt.

Ditt ställningstagande till dricks baseras inte på något konkret utan vad du gör är att försöka aktivt leta efter anledningar till att inte dricksa och rationalisera din snålhet på det viset. Det är helt okej att vara snål och inte dricksa, jag har haft tider i mitt liv där det varit riktigt knapert på kontot. Ibland har man inte råd. Men då får du antigen gå till ställen där man inte ser och arbetar efter dricks på samma sätt dvs de restauranger av lägre rang som t.ex lokala pizzerian (här hade jag fortfarande dricksat om någon gjorde något över det jag förväntar mig) eller inte ö.h.t gå ut på krogen. Att saknar tacksamhet och inte kan ge de 5-10% vid vissa tillfällen för det utomstående jobbet servicepersonalen gör för dig är lite skrämmande och brukar mer reflektera på dig som person snarare än ett system. Om det är att du är helt anti Skatteverket eller att det ska delas, så gör som jag beskrev för dig innan och ta ut kontanter och sedan ge det direkt till personen som har haft hand om dig och ditt sällskap. Men somsagt, min teori här är att du har bestämt dig för att det kostar de menyn säger och att de som gör jobbet är dina slavar. Hade personligen inte kunnat leva med den synen på världen, men gör din grej kompis, vet dock inte hur långt det kommer ta dig i slutändan.

Mvh
Torran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in