Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Det är ju precis det dagens dricks i kortdragare apparaterna inte gör.
Dricksen belönar inte just den serveringspersonal du vill belöna.
Pigga glada servitrisen Lisa får exakt lika stor del av dricksen du lämnar för hennes jobb - som sura Anders borta i andra änden av restaurangen som knappt syns till för gästerna vid hans bord.
Det är lag på att hela personalgruppen ska dela lika på dricksen efter skatt.
Vill man gynna en bra restaurang - berättar man om hur bra den var och går själv dit igen.
Restaurangen har mycket större nytta av bra resumé och omdömen på nätet som gör att restaurangen får fler kunder än en given drickssumma.
Att det går bra för restaurangen kommer i förlängning också gynna personalen betydligt mer än en inknappade procentsats i tiggar- kortdragaren. Pengar som till stora delar skattas bort, fördelas mellan alla oberoende hur bra de gjort sitt jobb och till slut efterlämnar en mindre summa i fickan på servitören som redan har en bra lön.
#Vi trycker på nollan”
Då är vi här ytterligare en gång, tillbaka på ruta noll. Du verkar inte ha någon som helst form av erfarenhet från restaurangbranschen. Det är vilda gissningar och spekulationer för att rationalisera att du är snål.
Bortsett från följande citat som faktiskt var bra men jag anser fortfarande att du ska dricksa i tillägg:
Citat:
Vill man gynna en bra restaurang - berättar man om hur bra den var och går själv dit igen. Restaurangen har mycket större nytta av bra resumé och omdömen på nätet som gör att restaurangen får fler kunder än en given drickssumma.
På de flesta bra restauranger i stora och medelstora svenska städer finns en bra och seriös ledning. Antingen består denna ledningen av en hovmästare eller driftchef med eller utan direkt finansiellt intresse i verksamheten eller i vissa fall en aktiv ägare, dvs en person som äger verksamheten och även jobbar. Oftast är det den första kategorin som gäller, det är vad som är vanligast. Denna personens huvudsakliga intresse är att skapa vinst, hur gör man vinst i restaurangbranschen? Jo, du säljer mycket per varje gäst och försöker ha så många gäster som möjligt samtidigt som du håller kostnaderna så låga som möjligt. Försäljningen per bord eller kund något som alltid är något som kan påverkas direkt genom merförsäljning och bra service. Pigga Lisa kommer i detta fallet om hon syns mer, är mer ute bland och pratar med gästerna ha en betydligt mycket högre försäljning än sura Anders som är raka motsatsen. Pigga Lisas nyckeltal kring försäljning kommer alltså vara betydligt bättre än sura Anders. Detta är något alla kompetenta chefer och ledningar har stenkoll på. Så när det inte är lika mycket att göra kommer sura Anders vara den som går först, är det inte mycket bokningar så är det sura Anders som får ett samtal på
morgonen att han kan vara ledig istället osv. Detta pågrund av att hans nyckeltal är betydligt sämre. Den största driftkostaden för en resturangen är personalkostnader. Så dessa vill vi minimera. Finns det inget att göra, då släpper man sura Anders (de med sämst nyckeltal) och låter de stämpla ut för dagen. Detta kommer då över en månad (löneperioden) att resultera i att Pigga Lisa har betydligt fler antal jobbade timmar än sura Anders. Har sett skillnader där vissa personer jobbat dubbelt så mycket än andra, dvs väldigt betydande skillnader.
Som du har nämnt så måste personalen dela lika på dricksen, men detta delas från potten på baserat hur många arbetade timmar du har totalt under månaden. Pigga Lisa har somsagt upp till upp till 100% så många arbetade timmar som sura Anders. Då får hon 100% alltså dubbelt så mycket mer av potten. En bra restaurang drar in mycket dricks och mycket dricks gynnar i slutändan de personer som presterar bäst, både när de kommer till personer servisen och köket. För de är alltid dom bästa personerna som får flest antal timmar.
Tro det eller ej, men jobben på toppkrogarna i de flesta storstäder i Sverige är de mycket konkurrens om. Så har du någon i ditt team som är lat eller slö så får den personen höra att dom är det. Alla vill ju att potten ska vara så stor som möjligt. Gör du inte ditt jobb och inte har de nyckeltalen eller försäljningssiffrorna som förväntas av dig så blir du utbytt. Det är faktum och jag har personligen ”bytt” ut ett flertal personer eller ändrat deras antal timmar i veckan pågrund av dåliga rutiner, siffror eller attityd. Din tre-rätters som kommer till dig färdig på bordet är en team-insats: Pigga Lisa har inte gjort prep, service, städning och allt själv. Hon är en del i ett stort hjul. Det är det hjulet som jag baserar min dricks på, sen är Pigga Lisa hjulets ansikte mot slutkunden och alltså är det hon som direkt också kan påverka min bild av restaurangen, både positivt och negativt.
Ditt ställningstagande till dricks baseras inte på något konkret utan vad du gör är att försöka aktivt leta efter anledningar till att inte dricksa och rationalisera din snålhet på det viset. Det är helt okej att vara snål och inte dricksa, jag har haft tider i mitt liv där det varit riktigt knapert på kontot. Ibland har man inte råd. Men då får du antigen gå till ställen där man inte ser och arbetar efter dricks på samma sätt dvs de restauranger av lägre rang som t.ex lokala pizzerian (här hade jag fortfarande dricksat om någon gjorde något över det jag förväntar mig) eller inte ö.h.t gå ut på krogen. Att saknar tacksamhet och inte kan ge de 5-10% vid vissa tillfällen för det utomstående jobbet servicepersonalen gör för dig är lite skrämmande och brukar mer reflektera på dig som person snarare än ett system. Om det är att du är helt anti Skatteverket eller att det ska delas, så gör som jag beskrev för dig innan och ta ut kontanter och sedan ge det direkt till personen som har haft hand om dig och ditt sällskap. Men somsagt, min teori här är att du har bestämt dig för att det kostar de menyn säger och att de som gör jobbet är dina slavar. Hade personligen inte kunnat leva med den synen på världen, men gör din grej kompis, vet dock inte hur långt det kommer ta dig i slutändan.
Mvh
Torran