2024-03-31, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Tror ni verkligen det?, ryzzen
är ju galen men en nuke på Kiev?
Det sätter ju ryssland i karantän i 100 år.

Vad har det för betydelse för Kreml? I ett scenario när allt är utspelat och det inte går längre och makten är hotad så finns det fortfarande kärnvapenkortet att dra för att helt enkelt se vad som händer.

Antingen kärnvapenbombar man helt enkelt bort Kiev för att göra en total maktdemonstration för övriga omvärlden att man aldrig ger upp sina militära mål utan en total kärnvapeninsats eller så görs det en maktdemonstration någon annanstans i Ukraina för att framföra en mycket tydligt budskap eller som USA gjorde, man valde två mål under WW2 för att ta bort tvivlet att det skulle kunna vara engångshändelse.

Eller så kanske det inte blir mer än några provsprängningar på ryskt testområde för att förklara sin avsikt att backa eller så tar vi vid kärnvapen.

Men min övertygelse är att det kommer sluta med kärnvapen på ett eller annat sätt.
Citera
2024-03-31, 16:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Släpper de en taktisk nuke, tror jag det sker i glest befolkade områden bara för att visa att "vi kan."
Ryssarna tar mer mark nu än på ett års tid, förhoppningsvis kan Ukraina stoppa dem vid de nybyggda försvarslinjerna. Stillastående efter det vid fronten tror jag om det nu blir så. Tills mer vapen kommer eller inga alls.. Knepigt läge. Lite mer sänkta skepp skulle vara trevligt.
Jojo, mer mark betyder några km2...
Inte precis nåt blitzkrieg.

Vi får se nu efter påsk om USA kan enas om ett nytt stödpaket och om det blir några F-16.
Citera
2024-03-31, 16:28
Medlem
X3treams avatar
Nu skruvas sanktionerna åt lite, Turkisk flygbolag som inte får beträda Europeisk luftrum. Dags att skruva åt alla företag som gör affärer i Ryssland och säljer i europa, dags att plocka kineserna.

https://e24.no/naeringsliv/i/69r3kW/tyrkisk-flyselskap-stenges-ute
Citera
2024-03-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jojo, mer mark betyder några km2...
Inte precis nåt blitzkrieg.

Vi får se nu efter påsk om USA kan enas om ett nytt stödpaket och om det blir några F-16.
Ja vore fantastiskt om de kunde få det stödet.
Citera
2024-03-31, 17:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du som håller lågan av hopp vid liv finns några ljuspunkter militärt i sikte just nu?

Det tycker jag.
Nu kikar jag inte enbart på det militära.
Jag har nog sagt mer än en gång att detta avgörs inte på slagfältet.
Tycker du att Ryssland kör över ett Ukraina som inte får samma stöd nu som förut?
Med tanke på alla raffinaderierna som är utslagna, vad får det för inverkan på Ryssland.
Pengarna som är frysta och avkastning som går till Ukraina.
Ryssland vill låna pengar av Kina. Kina är inte 100 med detta.

Hur många ex vill du ha?
Kommer Ukraina marschera in på Röda Torget? Nej.
Citera
2024-03-31, 18:08
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ja det var direkt motbjudande att lyssna på. Är detta den officiella synen hos de ryska makthavarna? Sjuka människor.

Självklart är det den officiella hållningen. I och med att rysk media kontrolleras av roskomnadzor som i sin tur styrs av kreml, så är det endast kremls hållning som kommer fram.
Citera
2024-03-31, 18:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu skruvas sanktionerna åt lite, Turkisk flygbolag som inte får beträda Europeisk luftrum. Dags att skruva åt alla företag som gör affärer i Ryssland och säljer i europa, dags att plocka kineserna.

Problemet med Kina är att de tillverkar så mycket prylar som vi i väst vill ha och behöver så skulle man sätta sanktioner på landet så skulle det även ställa till det för måååånga fler.
Ryssland har råvaror men den mesta av tillverkningen i landet är för internt bruk och inget som förstör för så många länder mer än att gas, olja, guld och andra råvaror gått upp i pris när den ryska mängden råvaror inte finns.
Kina är något helt annat.
Citera
2024-03-31, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Med andra ord, vatnik, så har du inga källor. Tack, då vet jag det. Jag hittade ommöbleringen som nyligen gjordes av Zelenskyj på sisådär trettio sekunder men inte ens det kunde du länka till, ditt patetiska lilla troll.

Ett tips, i all välmening, är att låta oss vuxna diskutera och så håller du bara käften stängd. Deal?
Det har stått på text tv sedan imorse om zelinskys ommöblering.
Men du är som vanligt nyvaken och sist på bollen...
Håll dig själv uppdatetad om ukraina kriget så slipper du fråga runt så jävla mycket.
Barn gör det.
Idiot.
Citera
2024-03-31, 19:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det tycker jag.
Nu kikar jag inte enbart på det militära.
Jag har nog sagt mer än en gång att detta avgörs inte på slagfältet.
Tycker du att Ryssland kör över ett Ukraina som inte får samma stöd nu som förut?
Med tanke på alla raffinaderierna som är utslagna, vad får det för inverkan på Ryssland.
Pengarna som är frysta och avkastning som går till Ukraina.
Ryssland vill låna pengar av Kina. Kina är inte 100 med detta.

Hur många ex vill du ha?
Kommer Ukraina marschera in på Röda Torget? Nej.

Inte kör över nej men behövde lite seriös optimistisk syn då jag lätt blir pessimistisk. Så bra där!!
Citera
2024-03-31, 19:19
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det där är vad många hoppas på och vad många försöker få till stånd, först ska opinionen marineras i typ Pa.sikivi varje dag under fler års tid sedan är vi redo att krossa mobbaren.
Snart ska du se att vi är redo för det du önskar, att krossa ryssen en gång för alltid. Tveklöst.

https://tv.aftonbladet.se/video/367934/da-kan-vaest-skicka-trupper-till-ukraina-tvekloest
Saker och ting förändras Ivan-Gonzo-san.
Din fiende tvingar dig att bli mer som din fiende sakta men säkert kommer väst att vänja sig med att länder som Ryssland kina Iran och kanske även Turkiet är fiender som behöver krossas.
Citera
2024-03-31, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream

"Plocka" kineserna. Världens näst största ekonomi. 1,4miljarder människor. Hur skall du "plocka" kineserna vatnik?
Citera
2024-03-31, 19:28
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad har det för betydelse för Kreml? I ett scenario när allt är utspelat och det inte går längre och makten är hotad så finns det fortfarande kärnvapenkortet att dra för att helt enkelt se vad som händer.

Antingen kärnvapenbombar man helt enkelt bort Kiev för att göra en total maktdemonstration för övriga omvärlden att man aldrig ger upp sina militära mål utan en total kärnvapeninsats eller så görs det en maktdemonstration någon annanstans i Ukraina för att framföra en mycket tydligt budskap eller som USA gjorde, man valde två mål under WW2 för att ta bort tvivlet att det skulle kunna vara engångshändelse.

Eller så kanske det inte blir mer än några provsprängningar på ryskt testområde för att förklara sin avsikt att backa eller så tar vi vid kärnvapen.

Men min övertygelse är att det kommer sluta med kärnvapen på ett eller annat sätt.

Problemet för Ryssland är att det är farligt att aktivera och avfyra kärnvapen redan innan de träffar någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in