2024-03-31, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vi lever inte i usa, anställda kan leva på sin lön alltså är det varken synd om anställda eller att dom behöver dricks ens. Bara idioter dricksar i sverige och leker världsvana

Alla puckon som ger dricks sabbar hela systemet med kollektivavtal

Jag vet inte vilken värld du lever i. Traditionen att dricksa på restauranger i Sverige lever kvar fortfarande, långt efter att vi fick kollektivavtal.
Detta är ett faktum.

Den traditionen har inte sabbat någonting. Kollektivavtalet finns ju. Det hänger inte löst alls.

Att inte dricksa alls anses snålt. Eller att man är missnöjd, men då har ju detta redan framgått.

Och i min värld dricksar man mycket om man är jättenöjd, lite mindre om man tyckte det var sådär, resp. ännu mindre om man är missnöjd.
För att inte dricksa alls ska allting vara uruselt och man har hamnat i dispyt med personalen för att de blivit upprörda över ens missnöjdhet, typ. Mycket mycket sällsynt.

Vill du höra till dem som inte dricksar fastän allt var till din belåtenhet, så får du också leva med att du är en illa ansedd sniken jävel, då vi har denna i högsta grad ännu levande traditionen i Sverige.

I USA har dricksandet med lönen att göra. Det har det inte här, längre.

Det är en hygglighetstradition, att jämföra med övrigt hyfs och vänlighet.
Citera
2024-03-31, 15:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torran
Känner inte till ett enda ställe där man får utbetalt dricks ovanpå lönen och att den deklareras. Jag fick alltid det i kontanter, samma sak med alla mina vänner som jobbat eller jobbar inom krog och nattlivet i Stockholm.

Ja, så var det förr att man fick kontanter rätt i fickan och inte deklarerade för dessa.
Det var brottsligt då och är det även nu..
Idag betalar dock nästan ingen med kontanter - allt registreras och allt kommer därför beskattas.

Krögaren slipper betala moms på dricksen under förutsättning att den går in i den gemensamma kassan och fördelas lika mellan de anställda. Dock måste i vanlig ordning arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och löneskatt betalas på dricksbeloppet.

Det är därför omkring 60% av dricksen du ger hamnar rätt ner i Skattemyndighetens / statens kassa.
Det är dem du huvudsakligen dricksar.
För att de tagit väl hand om dig vid denna middag
Senast redigerad av coli 2024-03-31 kl. 15:30.
Citera
2024-03-31, 15:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Det är en hygglighetstradition, att jämföra med övrigt hyfs och vänlighet.

Inte en chans.
Handlar det om socialt hyfs TACKAR man för maten, berömmer restaurangen, kanske skriver ett positivt omdöme.
Men man lägger inte pengar i en utsträckt hand!
Det är aldrig en socialt accepterad umgängesform att ge en summa pengar eller en procentsats som tack! Det gör man ingenstans i umgängeslivet eller inom andra affärssituationer.

Den är ett nedlåtande beteende. Det var också därför som vi beslutade att baka in serveringsavgiften i notan.
I Japan, artighetens Mecka, blir folk oerhört arga om man försöker ge dricks. De ser det som är en ren förolämpning. Om extrapengar delas ut ovanpå summan vid offentliga affärer i Sverige är det också förbjudet som straffbara mutor.

I länder med ett system där dricksen utgör en stor del av lönen är dricksen svår att ta bort.
Men i vårt civiliserade land med avtalsenliga löner till personalen och fastställda priser ink moms och serveringsavgift på menyerna hör inte dricks hemma.
Dricksideen tillhör en svunnen tid, den är förlegad, trasslar till kostnadsberäkningar och skapar väldigt ofta en obehagskänsla hos gästen och ska naturligtvis bort från kortapparaterna också.
”#Vi trycker nollan”
Senast redigerad av coli 2024-03-31 kl. 15:34.
Citera
2024-03-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, så var det förr att man fick kontanter rätt i fickan och inte deklarerade för dessa.
Det var brottsligt då och är det även nu..
Idag betalar dock nästan ingen med kontanter - allt registreras och allt kommer därför beskattas.

Krögaren slipper betala moms på dricksen under förutsättning att den går in i den gemensamma kassan och fördelas lika mellan de anställda. Dock måste i vanlig ordning arbetsgivaravgifter, sociala avgifter och löneskatt betalas på dricksbeloppet.

Det är därför omkring 60% av dricksen du ger hamnar rätt ner i Skattemyndighetens / statens kassa.
Det är dem du huvudsakligen dricksar.
För att de tagit väl hand om dig vid denna middag
Inkomstskatt är det på dricks, men räknas väl inte som lön i vanlig bemärkelse, därmed inte arbetsgivaravgift, ej heller moms.
Citera
2024-03-31, 15:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Detta är en löjlig och helt irrelevant argumentation. Vi har ingen tradition att dricksa på de ställen du anger. Däremot på restauranger.

Nej det stämmer inte. Vi har tidigare haft tradition att dricksa frisörer, tandläkare, taxichaffisar, hisspojken, bäraren mm. Det har dock lyckligtvis försvunnit.
Idag försöker krogbranschen som enda kvarvarande plats bita sig fast vid dricks.

Det är också lite tänkvärt att de flesta både här i tråden och annars som försöker argumentera för att bevara dricks - har eller fortfarande jobbar just inom krogbranschen.
De flesta gäster, som är en betydligt större grupp, skulle nog istället vara glada och tacksamma över om dricksfenomenet helt försvann.

Dricks lägger obehag och grus i maskineriet för gästen som ska betala notan och fyller extrapengar i personalens och statens fickor för något som gästen redan har betalat för.

De flesta jag känner, framförallt folk som har det gott ställt och ofta går ut och äter, har faktiskt satt det i system att alltid ge noll om det kommer fram en tiggarapparat med dricksuppmaning. Som princip.
De är upprörda över det oblyga tiggeri som apparaten innebär.

”#Vi trycker nollan”
Senast redigerad av coli 2024-03-31 kl. 16:00.
Citera
2024-03-31, 15:53
Medlem
Citat:
Inte en chans.
Handlar det om socialt hyfs TACKAR man för maten, berömmer restaurangen, kanske skriver ett positivt omdöme.
Men man lägger inte pengar i en utsträckt hand!
Det är aldrig en socialt accepterad umgängesform att ge en summa pengar eller en procentsats som tack! Det gör man ingenstans i umgängeslivet eller inom andra affärssituationer.

Den är ett nedlåtande beteende. Det var också därför som vi beslutade att baka in serveringsavgiften i notan.
I Japan, artighetens Mecka, blir folk oerhört arga om man försöker ge dricks. De ser det som är en ren förolämpning. Om extrapengar delas ut ovanpå summan vid offentliga affärer i Sverige är det också förbjudet som straffbara mutor.

I länder med ett system där dricksen utgör en stor del av lönen är dricksen svår att ta bort.
Men i vårt civiliserade land med avtalsenliga löner till personalen och fastställda priser ink moms och serveringsavgift på menyerna hör inte dricks hemma.
Dricksideen tillhör en svunnen tid, den är förlegad, trasslar till kostnadsberäkningar och skapar väldigt ofta en obehagskänsla hos gästen och ska naturligtvis bort från kortapparaterna också.
”#Vi trycker nollan”

Vet inte om du kommer från en annan planet, har sovit under en sten eller bara är obehagligt snål. Du kan ju börja med att fråga serveringspersonal om de anser att det är nedlåtande med dricks!

Obs! Jag jobbar inte i krogbranchen!
Är bara en vanlig, normalhyfsad restauranggäst, som vill ha kvar positiva inslag, som t.ex. generositet, människor imellan.
Senast redigerad av vinter-natt7 2024-03-31 kl. 16:09.
Citera
2024-03-31, 15:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inkomstskatt är det på dricks, men räknas väl inte som lön i vanlig bemärkelse, därmed inte arbetsgivaravgift, ej heller moms.

Som jag har förstått det ska dricksen tas upp som inkomst i deklarationen. Så därför har jag också uppfattat det som att man skattar som för inkomst.

”Drickspengar är skattepliktiga
Med dricks menas när exempelvis restauranggäster gör en frivillig betalning utöver det som är angivet på notan. I de fall restaurangpersonalen tagit emot dricks är den skattepliktig och ska tas upp som inkomst av tjänst i inkomstdeklarationen. Detta gäller oavsett om beloppet finns med i en arbetsgivardeklaration eller kontrolluppgift från arbetsgivaren eller inte.
Dricks kan även förekomma bland andra yrkeskategorier, till exempel taxiförare”

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/326276.html
Citera
2024-03-31, 16:04
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torran
Njaa huvudsakligen på restauranger. Felforumulerade mig nog Jag tar hand om de som tar hand om mig.

Mvh
Torran

Haha Skämtar du eller? Det är väl många som tar hand om oss samma konsumenter, men det är ju bara de bortskämda inom restaurang som kräver man skall ge dricks.
Såna där grejer hör inte hemma i Sverige.

Den som jobbar med servering får väl lära sig vara en trevlig och vänlig person annars får ju personen gå till ett annat jobb.

Hälsningar från en som aldrig dricksat i Sverige men dock utomlands.
Citera
2024-03-31, 16:11
Medlem
Citat:
Som jag har förstått det ska dricksen tas upp som inkomst i deklarationen. Så därför har jag också uppfattat det som att man skattar som för inkomst.

”Drickspengar är skattepliktiga
Med dricks menas när exempelvis restauranggäster gör en frivillig betalning utöver det som är angivet på notan. I de fall restaurangpersonalen tagit emot dricks är den skattepliktig och ska tas upp som inkomst av tjänst i inkomstdeklarationen. Detta gäller oavsett om beloppet finns med i en arbetsgivardeklaration eller kontrolluppgift från arbetsgivaren eller inte.
Dricks kan även förekomma bland andra yrkeskategorier, till exempel taxiförare”

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/326276.html

Det bekräftar vad jag skrev, alltså ej moms eller arbetsgivaravgift.
Citera
2024-03-31, 16:14
Medlem
Jag arbetade inom restaurangbranschen när jag var yngre, och har aldrig varit med om att dricksen hamnat på personalens lön. Av primärt den anledningen har jag aldrig varit den som dricksar. Nu förstår jag såklart att olika restauranger hanterar sina dricks på olika sätt, men om jag ska dricksa så vill jag också veta att pengarna faktiskt hamnar hos personalen.
Citera
2024-03-31, 16:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Vet inte om du kommer från en annan planet, har sovit under en sten eller bara är obehagligt snål. Du kan ju börja med att fråga serveringspersonal om de anser att det är nedlåtande med dricks!

Det handlar inte om snålhet hos en kroggäst som går ut och äter för tusentals kronor i Sverige.
Som betalar fem gånger priset för vinflaska som går att köpa på systemet intill - där det enda krogen gör är att temperera och hälla upp.
Varför lägger krogen på 400% på vinpriset? Som inte kräver någon tillagning och som krogen dessutom köper in billigare än vad Systembolaget säljer för.

Det är mycket dyrt att äta och dricka ute på restaurang i Sverige idag. Serveringspersonalen har bra avtalsenliga löner och gör sitt jobb på samma sätt som i andra branscher.

varför skulle en gäst betala en gång till för något som redan omfattas av notan?
Det är som att be om att få betala för förrätten eller vinet två gånger - varför skulle man komma på den idéen?

Kroggäster som betalar sina notor är absolut inte snålare än kunderna som ”endast” betalar summan i kassan på ICA, hos frisören, hos tandläkaren, på vårdcentralen, i klädesbutiken eller till hantverkaren.

Det är ett inarbetat väl fungerande köp-och-sälj system - man betalar överenskommet pris.
Allt annat är dumheter och ett försök att tigga till sig mer pengar för ett jobb man redan tagit betalt för.

Att lämna fram en apparat där gästen aktivt tvingas neka att en gång till betala för ett utfört jobb och ge extra tiggarpengar är oerhört provocerande. Det ska därför bojkottas.

OT jag tillhör dem som reser väldigt mycket utomlands. I länder med en tydlig drickskultur i samhällsordningen ger jag alltid en bra dricks på matställen, till hotellstäderskan, i taxin osv.

”Vi trycker nollan”
Citera
2024-03-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag arbetade inom restaurangbranschen när jag var yngre, och har aldrig varit med om att dricksen hamnat på personalens lön. Av primärt den anledningen har jag aldrig varit den som dricksar. Nu förstår jag såklart att olika restauranger hanterar sina dricks på olika sätt, men om jag ska dricksa så vill jag också veta att pengarna faktiskt hamnar hos personalen.

Den skattas som lön av den anställde, men hanteras av företaget inte som lön. Ej moms eller arbetsgivaravgift om vissa krav uppfylls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in