Citat:
SoS har dödsorsaksregistret från 1997-> tidigare var det SCB, därav att du inte hittar data efter 1996 från SCB. Det går att få fram år för år från 1997 från SoS register. Det byttes även kodverk från ICD-9 till ICD-10, för mig oklart om kikhosta kan finnas i materialet från SCB. Kikhosta har en ICD-9-kod så teoretiskt borde det finnas i materialet, även om det är färre diagnoser i tidigare system. Dödligheten för barn ligger på cirka 1/100-1/200, så med 1000 fall per år bland barn som ett slopat vaccin skulle innebär efter ett antal år skulle innebära cirka 5-10 dödsfall årligen, förutsatt att barnen också får vård.
Effektiviteten av vaccinet är inte som övriga vaccin för programmen men tillräckligt hög för att minska cirkulation av bakterier i populationen. Därav måste man boostra med fler doser i ung ålder samt även nu maternal vaccination. Bättre vacciner forskas det på.
Du räknar också bara dödlighet när vi idag har anpassat sjukvården efter resultaten från vaccinationsprogrammen. Skulle barnvaccinationsprogrammet tas bort skulle sjukvården än mer gå på knäna, men tusentals barn inlagda för diverse barnsjukdomar eller komplikationer årligen.Klarar vi inte det så kommer dödligheten att öka ytterligare precis som det gör i länder där det inte finns tillgänglig vård för dessa sjukdomar. Med tanke på vårdens problem idag med framförallt vård för den åldrande befolkningen så kommer det inte fungera utan avkall på annan vård.
Effektiviteten av vaccinet är inte som övriga vaccin för programmen men tillräckligt hög för att minska cirkulation av bakterier i populationen. Därav måste man boostra med fler doser i ung ålder samt även nu maternal vaccination. Bättre vacciner forskas det på.
Du räknar också bara dödlighet när vi idag har anpassat sjukvården efter resultaten från vaccinationsprogrammen. Skulle barnvaccinationsprogrammet tas bort skulle sjukvården än mer gå på knäna, men tusentals barn inlagda för diverse barnsjukdomar eller komplikationer årligen.Klarar vi inte det så kommer dödligheten att öka ytterligare precis som det gör i länder där det inte finns tillgänglig vård för dessa sjukdomar. Med tanke på vårdens problem idag med framförallt vård för den åldrande befolkningen så kommer det inte fungera utan avkall på annan vård.
Du säger att "effektiviteten" för kikhostevaccin inte är lika bra som för andra vaccin. Okej, men det var ju du själv som tog upp just kikhosta som ett lysande exempel på nyttan med vaccinering. Så varför valde du då inte istället nån sjukdom som du anser att vi har väl fungerande fungerande vaccin mot? Min erfarenhet är annars att det brukar bli samma historia nästan oavsett vilket vaccin det gäller. När man börjar syna det i sömmarna, så krackelerar den fina ytan ganska snabbt.
Tidigare argumenterade du ifrån ståndpunkten att en hiskelig massa barn skulle dö av kikhosta om vi slopade det vaccinet. Nu har vi fått perspektiv på det påståendet. Vi vet, utifrån ett praktiskt experiment från verkligheten att det inte är sant. Utifrån tillgänglig statistik så går det faktiskt inte att utröna någon ökad dödlighet alls, i det fallet.
Nu argumenterar du istället för att vi behöver fortsätta vaccinera för att inte belasta vårdapparaten, som går på knäna som vanlig. Det är ett argument som vi även känner igen från covid-debaclet. "Tänk inte på eventuella negativa konsekvenser för dig själv, din lilla smitthund. Tänk bara på att vården inte ska bli belastad. Ta sprutan och knip käft." Jag tycker att det verkar som en deprimerande och antihumanistisk ståndpunkt att försvara. Men i slutändan så handlar det egentligen om samma sak: Är risk-reward av vaccinering försvarbar? Om inte, så kommer vården belastas mer av patienter som lider av biverkningar från vaccin, än från patienter som lider av sjukdomar som eventuellt kunde ha undvikits mha vaccin.
Slutligen, nu hävdade du att 1/100 eller 2/100 barn dör av kikhosta.
Det är en sån där riktig idiot-siffra om du ursäktar, helt lösryckt ur sitt sammanhang, som används för att övertyga idioter. "Oj! 1 av 100, det låter läskigt. Tänk om det var mitt barn! Halleluja! Skjut mig full med vaccin nu på stubben tack!"
Jaha. Var och när uppmättes den kvoten? Var det i Sverige eller i Angola? Var det år 1995 eller år 1950? För det kommer ju knappast vara samma kvot i dom olika fallen. Det är du med på hoppas jag?
Du tycker att sån där statistisk svinmat är god nog åt trögskallar som jag? Jag behöver inte veta mer? Eller menar du att du själv okritiskt har godtagit den där siffran, utan att fundera närmare på den?
Om 5-10 ytterligare barn hade dött årligen under perioden 1979-1995 så hade ju det definitivt märkts, med tanke på att totala mängden dödsfall, för alla infektionssjukdomar totalt, var några tiotal till storleksordning. Då hade ju dödsfallen knappast sjunkit under hela den aktuella perioden. Utan istället stigit drastiskt.
Antingen så är siffran som du presenterade nu bullshit, eller så är det nåt allvarligt fel med rapporteringen av kikhostefall under perioden 1979-1995. Båda sakerna kan inte stämma samtidigt. Eller menar du att det var lika illa innan 1979, när vi fortfarande vaccinerade mot kikhosta? Att lika många barn dog av kikhosta även då? Det är liksom enda förklaringen i så fall till att man inte såg någon ökning i dödsfall av infektionssjukdomar efter att man slopade vaccinet.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-25 kl. 12:59.
Senast redigerad av RustyShackleford 2024-03-25 kl. 12:59.