2024-03-31, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Enligt wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_f%C3%B6rsvarsmakt

Om Sverige har 10 000 pansarskott kvar, hur många behöver vara utbildade på pansarskott för att de ska bli använda effektivt?

Om 25% av soldaterna skulle vara utbildade på pansarskott har de utbildade ett skott var, eller har man 4 skott per utbildad.

Min uppfattning är att antalet soldater behöver återställas till minst 800 000 och att minst hälften av dem ska vara utbildade på pansarskott och minst ett skott per utbildad behövs. Så typ en miljon pansarskott, som sedan enkelt kan monteras på autonoma drönare. Då kan vi sluta oroa oss för Ryssland och skandinavien behöver inte Trumps NATO 2025. Och vi kan dessutom hämnas Poltava om de skulle försöka.

Fred bevaras och uppnås bäst genom överlägsen eldkraft.

Vad som helst gånger 000 blir noll.
Normal sett utbildar man med övningsvapen. På min tid hade vi m/74 där övningsvapnet sköt en 9mm spårljus med samma kulbana som den riktiga granaten. Riktigt pansarskott är dels en risk eftersom du skjuter en riktig granat, sedan kostar det pengar. Samt att det smäller hyfsat bra med ett riktigt pansarskott. Varje skyttesoldat skulle ha med sig två stycken pansarskott ut från mobförrådet, detta var ett vapen för massivasts mot pansarskytte- och stridsfordon.
Citera
2024-03-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Normal sett utbildar man med övningsvapen. På min tid hade vi m/74 där övningsvapnet sköt en 9mm spårljus med samma kulbana som den riktiga granaten. Riktigt pansarskott är dels en risk eftersom du skjuter en riktig granat, sedan kostar det pengar. Samt att det smäller hyfsat bra med ett riktigt pansarskott. Varje skyttesoldat skulle ha med sig två stycken pansarskott ut från mobförrådet, detta var ett vapen för massivasts mot pansarskytte- och stridsfordon.
Om det stämmer, och vi har 41 000 skyttesoldater, då skulle vi ha 82 000 pansarskott.

Men hur stor andel av de värnpliktiga blir pansarskyttesoldater?
Citera
2024-03-31, 09:47
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Vi har ju gett bort 10 000 till Ukraina, hur många har vi ens kvar?

Jag kan inte hitta något om detta online mer än att det har producerats en miljon stycken, men att USA har köpt 650 000 av dem, och att ytterligare 14 länder har köpt flera. Då kan det väl inte finnas många tusen kvar i Sverige?

Jag jar hört vi skall ha omkring minst sju stycken kvar åtminstone.

Annars har du rätt. Det mesta i vapen köper usa upp just nu vilket gör att våran vanliga ammunition har gått upp och kostar upp mot det tre dubbla priset.

Skulle gjort som det var en ekonom i usa som skrev att det hade varit smart att investera pengarna i vapen och krut för de priserna skulle sticka uppåt. Han fick också rätt i det han sade
Citera
2024-03-31, 10:24
Medlem
Sverige har beställt den uppgraderade AT4 som även kan användas i trånga utrymmen. De första 5000 som vi skickade var den enklaste varianten. Vilka de sedan fick vet jag inte.

Sedan har vi även äntligen beställt några tusen NLAW Rb57. Vi hade mindre av dem än Finland. Som även har andra pansarvapen. Vi återförde RB56 då bi insåg efter nio år att den kunde göra viss nytta.

Vi har även börjat beställa den modernare RB 58 AMP. Och fört ut den främst på skytteförband. Planen var att den ursprungligen skulle komma på förband 2025. Även hemvärnet har börjat få NLAW RB 57.

Vi avstod en del av den ordern med RB57 till Stor Britannien som behövde fylla på sina lager. Då de skickat många NLAW till Ukraina. Vår order skulle senare kompletteras när Stor Britannien skulle få sin order.
Citera
2024-03-31, 10:54
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Vi har ju gett bort 10 000 till Ukraina, hur många har vi ens kvar?

Jag kan inte hitta något om detta online mer än att det har producerats en miljon stycken, men att USA har köpt 650 000 av dem, och att ytterligare 14 länder har köpt flera. Då kan det väl inte finnas många tusen kvar i Sverige?

Pansarskott och Carl Gustaf är populära i flera länder och tillverkas därför i relativt stadig takt, och har gjorts i många år. Vad vi behöver ASAP: Skepp, Drönare i multum, Ubåtar, Flyg, Stridsvagnar, Artillerigranater, Luftvärn i multum, Fler eldrör både för luftvärn och artilleri samt raketartilleri monterat på typ ALLT. Och inte att förglömma - Soldater!
Citera
2024-03-31, 12:38
Medlem
Citat:
Att de skulle närma sig bäst före-datum, är det något som har offentliggjorts eller gissar ni bara?

Hur långt bäst före-datum har de?
Detta är ingenting man behöver bekräftelse för att "veta" och handlar inte om rena gissningar, utan är något som följer av vanligt förstånd. Så ja, detta kan vi veta i alla meningsfulla betydelser av ordet "veta" i sammanhanget.
Citera
2024-03-31, 12:43
Medlem
Citat:
Nu skulle jag snarare oroa mig för alla T90M som skulle komma in från nordkalotten om Ryssland faktiskt invaderade Sverige, och det är tveksamt hur användbara pansarskotten skulle vara mot dem, men de skulle vara betydligt mer användbara än ingenting. Att vår regering skulle följa någon ”försiktighetsprincip” ställer jag mig högst tveksam till.
Så många P-skott har vi naturligtvis. För "alla T90M" som skulle komma "över nordkalotten". För det behövs nämligen 0 st pansarskott för detta.

Citat:
Det skulle inte förvåna mig det minsta om dessa 10 000 pansarskott utgjorde 90% av alla vi har.
Så, hur var det nu det här med "gissa" vs "veta"? Är det någon som inte har på fötterna är det ju du, som helt uppenbart sitter och viljemässigt antar på ett sätt som har agenda i stället för förutsättningslöst kunskapssökande. Hur har du bara mage att avkräva "vetskap" från oss andra?

Citat:
Ja det är ju det jag frågar. Vi vet att vi har skickat 10 000 pansarskott, men var detta 10 000 av 100 000, eller av 12 000?

Oavsett vad så har vi avväpnat oss eftersom vi har lämnat ifrån oss 10 000.
Nej, det har vi inte. Ukrainas behov är större än vårt och kommer vara så i all överskådlig närframtid. Vi behöver faktiskt inte fler pansarskott i landet än vad som behövs för övning och utbildning just nu och varje pansarskott som ligger på en hylla i stället för att ge ryssar däng i Ukraina är rent slöseri och en sunk cost. Ja, givetvis bör vi skaffa fler, oavsett antal. För att ge till Ukraina. Om produktionstakten är hög finns det alltid en stor buffert momentant om inte annat så av logistiska skäl och därmed är frågan löst, även om fantasiinvasioner över nordkalotten kommer.
Senast redigerad av DjILY 2024-03-31 kl. 12:48.
Citera
2024-03-31, 13:12
Medlem
Vi tillverkar ju dem själva här i Sverige så det är nog ingen större risk att de tar slut. Nya tillverkas löpande beroende på efterfrågan. Vi kan troligen få fram flera tusen i veckan med alla underleverantörer runtom i riket om det skulle knipa.
Citera
2024-03-31, 13:13
Medlem
MightyMaxs avatar
Citat:
Pansarskott m/86, exportnamn AT4. De kostar visst 20 000kr styck, och vi har gett bort 10 000 till Ukraina.
Vi skickade 15000 i början av kriget säkert fler efter
Citera
2024-03-31, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om det stämmer, och vi har 41 000 skyttesoldater, då skulle vi ha 82 000 pansarskott.

Men hur stor andel av de värnpliktiga blir pansarskyttesoldater?
Detta var på invasionsförsvarets 5id i början av 80-talet så det var mycket fler skyttesoldater än så. Och det fanns ytterligare pansarskott i förråden. Varje kompani hade kanske 100 skyttesoldater så kanske 300-400 på en bataljon och några tusen på en brigad. Och vi hade 30 brigader på papperet. Det handlade om oerhörda mängder pansarskott. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur många skyttesoldater det var totalt. Men pansarskott utgår jag från att vi har osannolika mängder av än idag för de är dett ytterst effektivt vapen mot pansarfordon i den småbrutna terräng Sverige består av och där det är relativt lätt att anordna eldöverfall. På Ukrainas slätter fattar jag att situationen är annorlunda.
Citera
2024-03-31, 15:19
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Väldigt få, om ens några, ett rykte jag hört är att Sverige hade 15000 st år 2015, men då skulle en del förstöras då det nått för hög ålder. Samma källa (som jag tror på) sa att det fanns ca 25000 ak4 i Sverige och de var oroliga över att hemvärnet slet sönder för många (hemvärnet har ca 20000 ak4)

Det finns inte mycket vapen

Tack för infon, det var det jag tänkte. Suck.
Citera
2024-03-31, 15:27
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatfinn
On sverige kan mobilisera ca 70000 soldater så behövs väl internet manga p-skott?

Sverige *kan* mobilisera 3 miljoner soldater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in