Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Nu skulle jag snarare oroa mig för alla T90M som skulle komma in från nordkalotten om Ryssland faktiskt invaderade Sverige, och det är tveksamt hur användbara pansarskotten skulle vara mot dem, men de skulle vara betydligt mer användbara än ingenting. Att vår regering skulle följa någon ”försiktighetsprincip” ställer jag mig högst tveksam till.
Så många P-skott har vi naturligtvis. För "alla T90M" som skulle komma "över nordkalotten". För det behövs nämligen 0 st pansarskott för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Det skulle inte förvåna mig det minsta om dessa 10 000 pansarskott utgjorde 90% av alla vi har.
Så, hur var det nu det här med "gissa" vs "veta"? Är det någon som inte har på fötterna är det ju du, som helt uppenbart sitter och viljemässigt
antar på ett sätt som har agenda i stället för förutsättningslöst kunskapssökande. Hur har du bara mage att avkräva "vetskap" från oss andra?
Citat:
Ursprungligen postat av
Severloh
Ja det är ju det jag frågar. Vi vet att vi har skickat 10 000 pansarskott, men var detta 10 000 av 100 000, eller av 12 000?
Oavsett vad så har vi avväpnat oss eftersom vi har lämnat ifrån oss 10 000.
Nej, det har vi inte. Ukrainas behov är större än vårt och kommer vara så i all överskådlig närframtid. Vi behöver faktiskt inte fler pansarskott i landet än vad som behövs för övning och utbildning just nu och varje pansarskott som ligger på en hylla i stället för att ge ryssar däng i Ukraina är
rent slöseri och en sunk cost. Ja, givetvis bör vi skaffa fler, oavsett antal. För att ge till Ukraina. Om produktionstakten är hög finns det alltid en stor buffert momentant om inte annat så av logistiska skäl och därmed är frågan löst, även om fantasiinvasioner över nordkalotten kommer.