Till alla: besvara inte, engagera inte och låtsas inte om "satanister", utan anmäl bara. Serieomreggande troll som hela tiden åker ut.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Symbolvärdet får nog lov att ställas mot vad Ukraina har åstadkom i sin offensiv - dessutom att de går framåt och inte backar.
Ryssland har tagit kontroll över 500 kvadratkilometer ukrainskt territorium sedan landet gick på offensiven i höstas, enligt data från tankesmedjan ISW.
Siffran kan jämföras med de omkring 300 kvadratkilometer som Ukraina lyckades befria förra sommaren.
https://www.dn.se/varlden/data-sa-stort-omrade-har-ryssland-erovrat-under-vintern/
Ryssland har ju redan före höstoffensiven tagit kontroll över stora områden - (tror det handlar om en femtedel av Ukraina) så 100 sen årsskiftet eller 500 kvadratkilometer sedan oktober är ju inte en totalsumma.
Det är lite svårt att förstå vad för sorts poänger du försöker göra, eller vad du vill komma fram till. Att bråka om kvadratkilometer utan hänsyn till vare sig dessa består av, hur operativ eller strategiskt viktig de är och bedöma kriget som helhet utifrån detta är en sorts spelifiering och fördummning av kriget.
Dessutom kommer du ofelbart att ta olika siffror från olika källor som inte nödvändigtvis är jämförbara, såvida du inte faktiskt gör en ansträngning, vilket jag just gjort. Så jag satte mig ner med EN källa, Deepstatemap, eftersom dess bias s.a.s. är internt konsekvent med sig själv (visa inte ett osäkert område som säkrat), så får man ingen oklar spretandes tendens i källorna. Jag tittade på alla områden märkta idag och började summera.
Här är först rådata:
Kod:
Kyiv 21681.19
Kupiansk 12202.30
Kherson 8374.33
Total 42257.82
Sommaroffensiv 523.01
Total 42780.83
CADR+CALR 16798.03
Ryssland (kulmen) 107518.90
Ryssland (nu) 64738.06
Krym 27171.62
Kyiv, Kupiansk och Kherson avser inte
orter utan offensiver. CADR+CALR är de fåniga låtsasrepublikerna sedan 2014 och Krym är som bekant också ockuperat sedan 2014, så ingen av dessa arealer räknas in i den fullskaliga invasionen.
Ryssland höll alltså som mest 107519 km² av ukrainsk mark, och Ukraina befriade 42258 av dessa i tre mycket lyckade offensiver redan första krigsåret. Sedan slutet av 2022 har alltså ingenting egentligen av vikt skett på marken och vi talar om Ukrainas sommaroffensiv om 523 km² och Rysslands intagande av två ruinstäder om inalles ungefär samma areal (och det logiska efter att ha intagit en stad är att snabbt konsolidera området runtomkring, vilket man absolut inte lyckats med).
Men vad som skett hela tiden är att Ukraina har gått sällsamt hårt åt ryska system och har haft strategisk framgång efter strategisk framgång på ett sätt som helt enkelt inte borde vara möjligt. Ryssland har komplett behövt rekonstituera sig själv i strategisk pose, i luften och i Svarta havet. Man har skjutit bort lejonparten av hela sin arsenal av robotar och är nu beroende av långsam nyproduktion samt import av Iran och Nordkorea och kan inte längre välja rätt vapentyp för rätt mål utan slänger sjömålsrobotar mot byggnader, skjuter antiubåtsminor som raketartilleri, försöker hänga glidkit på lite allt möjligt och har behövt omgruppera det strategiska flyget samt kört sönder delar av det flygvapen som inte ens riktigt är med i matchen.
Det är inte så att Ryssland har
slut på resurser, det är bara det att man använt resurser på en skala som är totalt, komplett och monstruöst ohållbart givet konfliktens storlek. Resurserna i pansar och artilleri är nere på en nivå som man skulle förväntat typ 5-6 år in i ett totalt krig mot NATO. Dvs, Ryssland kan förvisso hålla på ganska länge till, men ur ett strategiskt reservperspektiv borde man förstås åkt hem för länge sedan.
Att säga "det går dåligt för Ukraina" är sant, men det är en sådant våldsamt förrädisk sak att ensidigt påstå ty det går väsensskilt mycket sämre för Ryssland. Krig har liksom den egenheten, det är inte riktigt bra för någon av sidorna och säga att det "går dåligt för X" och liksom implicera att det därför går
bra för den andra är tämligen förljuget. Ukraina har en rad problem att brottas med, det mesta handlar om vapensystem och ammunition. Ryssland har också det problemet, men också tusen och åter tusen problem av mycket mer fundamental art.
Ukraina kanske
borde falla tillbaka till mer lättförsvarade positioner och släppa 1000-tals kvadratkilometer till Ryssland (till jubel från rysstroll) därför att det vore strategiskt sunt om man helt bortser från politiska och PR-mässiga faktorer, men man alltså inte bara väljer att slåss om varje kvadratkilometer, men
klarar helt uppenbart av det också i nuläget. Rysslands små fotbollsplansstora framgångar på sistone är inga som helst framgångar i sak. De är brus på marken och
alldeles kolossala förluster för Ryssland i egentlig mening.
Så, nu har vi tittat på totalen. Siffrorna i rådata. Ukraina har alltså
ganska omgående besegrat Ryssland i tre stora offensiver som Ryssland aldrig återhämtat sig ifrån och Ryssland själva har inte lyckats företa sig någon form av egentlig offensiv sedan 2022.
Så var det alltså med den saken. Totalen. Den du var intresserad av och tyckte var väsentlig (vilket givetvis också är riktigt).
Edit: Ja, för den som undrar, detta inlägg tog flera timmar att åstadkomma. Jag har suttit och räknat sedan i morse. Programmerat, funderat, etc. You're welcome. Jag är
inte intresserad av att bara sitta och lyfta lösa åsikter och komma med "invändningar" och "tjafs" och trollerier, utan jag tar saker som fakta och kunskaper på allvar och min attityd är att om jag har
fel, så vill jag
veta det. Få det
exponerat. Så jag kan
rätta mig, och sluta att ha fel.
Edit2: Om jag missat summera något område, så är det till Ukrainas nackdel. De befriade områdena är nedbrutna i många fler regioner (~40 st) så jag kan ha missat att klicka på något litet. Dvs, Ukraina kan ha befriat mer än vad jag fått det till. Men det handlar då om tiotals km², inte mer.