2024-03-31, 10:17
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Årsdagen av befrielsen av Bucha, en påminnelse till oss alla om att Ryssland inte kan tillåtas vinna.

https://twitter.com/revishvilig/status/1774310012132757786
När undrar man! När ska politikerna i Väst förstå att Europa måste växla upp stödet till Ukraina, ryssen kommer bara att öka trycket på försvararna. Eller tycker politikerna att priset blir för högt och att Ukraina kan offras till ryssen?
Citera
2024-03-31, 10:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag tror det blir svårt att sanktionera kina.

Det sker redan.
Varför tror du att Kina är untouchable?
Citera
2024-03-31, 10:27
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
När undrar man! När ska politikerna i Väst förstå att Europa måste växla upp stödet till Ukraina, ryssen kommer bara att öka trycket på försvararna. Eller tycker politikerna att priset blir för högt och att Ukraina kan offras till ryssen?
Tja, Baltländerna och Finland verkar vara på det klara vilket hot Ryssland utgör. Sedan har vi Frankrike som nyligen fått upp ögonen. England och USA är inne på att låta Ukraina få alla beslagtagna tillgångar, där tror jag dock att det var Holland som stretade emot lite, så en början där är att låta räntan på tillgångarna tillfalla Ukraina. Tjeckien har visat sig vara en klippa. Lilla Sverige har även fått upp ögonen och ska låta utbilda 5000 civilpliktiga att reparera elnät här hemma, vi är även med i drönarkoalitonen och så var det någon ny koalition, var det stridsvagnar som vi var medlem i?

Så med det sagt, det har gått trögt men det ser ut att vara på gång.
Citera
2024-03-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
F-16-plan tänkta att användas av Ukraina kan attackeras av ryska styrkor – även om de står vid Natobaser i andra länder, hävdar Vladimir Putin.
– Då blir det ett tredje världskrig, konstaterar överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/varlden/paasikivi-da-blir-det-ett-tredje-varldskrig.414e1572-9d80-57cd-9d65-e797e5e8f23f
Denne Paasikivi alltså.
Det obehagliga nu, är att narrativet börjar skifta. Nu handlar det inte längre om ryssens fullskaliga krig mot Ukraina och att vi måste hjälpa Ukraina att försvara sig. Nu tolkar jag händelserna som sker att Väst börjar provocera (fel ord men jag hittar inget bättre) Ryssland mer och mer och tvingar dem in i ett hörn. Så att ev. ryssen blir tvingade att slå till mot länder som deltar aktivt i Ukrainas försvar och ev attacker mot ryskt territorium.
Då kommer Väst säga "Se där, ryssen attackerar oss. Nu bannemig bombar vi skiten ur dem och styr upp ett världskrig så vi får vår Great resert" och får ner populationen människor till en nivå som jorden klarar av igen"

Det är mindre svårt att se igenom krigshetsarnas planering/narrativ eller vad det nu än kan kallas.
Citera
2024-03-31, 10:29
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Så blir det om Ukraina följer det ryska narrativet.
Frågan är bara om Ukraina fortfarande är något 'snällt' mobbingbarn.

Ett av "mästerstrategen" Putins största misstag var att invadera ett land med ett folk som är experter på ryssens mentalitet och rysk krigföring samt vet om "grandiosa" ryssens svagheter. Får Ukraina rätt hjälp kommer ryssen att skadeskjutas för att sedan kunna krossas en gång för alltid. Vi ska inte underskatta den kompetens som Estland, Lettland, Litauen och Ukraina besitter.
Citera
2024-03-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Denne Paasikivi alltså.
Det obehagliga nu, är att narrativet börjar skifta. Nu handlar det inte längre om ryssens fullskaliga krig mot Ukraina och att vi måste hjälpa Ukraina att försvara sig. Nu tolkar jag händelserna som sker att Väst börjar provocera (fel ord men jag hittar inget bättre) Ryssland mer och mer och tvingar dem in i ett hörn. Så att ev. ryssen blir tvingade att slå till mot länder som deltar aktivt i Ukrainas försvar och ev attacker mot ryskt territorium.
Då kommer Väst säga "Se där, ryssen attackerar oss. Nu bannemig bombar vi skiten ur dem och styr upp ett världskrig så vi får vår Great resert" och får ner populationen människor till en nivå som jorden klarar av igen"

Det är mindre svårt att se igenom krigshetsarnas planering/narrativ eller vad det nu än kan kallas.

Nej, du hänger inte med alls. Troligen tabletter?
Citera
2024-03-31, 10:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
.

-Stackars Ryssland dom måste försvara sig?

Jag ser det mer som en motreaktion från väst för all krigsretorik som Ryssland och deras propagandister spytt ur sig det senaste året. Stoppar vi inte galningen i Kreml nu så kommer han få blodsmak och fortsätta invadera länder för att bygga upp sin version av storryssland. Sen att det bara är skit och elände, tja, det är Ryssland vi talar om nu.
Citera
2024-03-31, 10:37
Medlem
Citat:
Denne Paasikivi alltså.

det är alltid någon annans fel när våldtäktsmannen slår till,,,,
Citera
2024-03-31, 10:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag har inte ägnat det en tanke.

Om du ska ha synpunkter på sanktionerna, bör du väl veta om detta?

https://www.consilium.europa.eu/sv/infographics/impact-sanctions-russian-economy/

Citat:
Efter Rysslands oprovocerade och oberättigade invasion av Ukraina i februari 2022 har rådet antagit tio paket med sanktioner mot Ryssland och Belarus. Sanktionerna syftar till att försämra Rysslands förmåga att finansiera kriget och är särskilt inriktade på den politiska, militära och ekonomiska eliten, som är ansvarig för invasionen.

Citat:
Rysslands intäkter från fossila bränslen minskar

Under första halvåret av 2022 drog Ryssland nytta av ökande priser på fossila bränslen på de globala marknaderna, men de sanktioner för oljeimport som trädde i kraft i december 2022 har lett till att Rysslands intäkter begränsats.

Enligt Internationella energiorganet minskade Rysslands oljeintäkter med över en fjärdedel i januari 2023 (jämfört med januari 2022). Minskningen för februari var ännu större (över 40 %).

Frysta tillgångar
Citat:
EU:s och dess partners sanktioner mot Rysslands finansiella system minskar landets möjligheter att finansiera kriget.

300 miljarder euro av den ryska centralbankens reserver har frysts i EU, andra G7-länder och Australien (av dessa finns två tredjedelar i EU).

300 miljarder euro
av den ryska centralbankens reserver frysta
70 % av tillgångarna i det ryska banksystemet är belagda med sanktioner.

Tillgångar till ett värde av runt 20 miljarder euro för mer än 1 500 sanktionsbelagda personer och enheter har frysts
.

Men allt detta visste du om.
Du spelar bara dum eller i värsta fall, du är ett instrument för rysk propaganda och enligt ryskt narrativ vill man sprida propaganda om att ge upp, stöd inte Ukraina.
Citera
2024-03-31, 10:47
Medlem
attogs avatar
Citat:
Denne Paasikivi alltså.

Ska man på ditt storvulna sätt använda retorik, så ja.
Antingen får Ryssland göra som de vill
Eller enligt Rysslands röda linjer, om väst inte tycker Ryssland ska få agera fritt, blir det ett större krig.
Allt p g a Putins NWO.

Eller ska vi kalla det med dina ord?
The great reset!
Citera
2024-03-31, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
-Stackars Ryssland dom måste försvara sig?

Jag ser det mer som en motreaktion från väst för all krigsretorik som Ryssland och deras propagandister spytt ur sig det senaste året. Stoppar vi inte galningen i Kreml nu så kommer han få blodsmak och fortsätta invadera länder för att bygga upp sin version av storryssland. Sen att det bara är skit och elände, tja, det är Ryssland vi talar om nu.
Jag är ingen expert på internationella relationer, krigshistoria eller liknande så mitt inlägg var helt baserat på en känsla för stunden i vad jag läser allmänt.
Din poäng har jag i tanken men det låter så osannolikt. Bra motinlägg dock
Citera
2024-03-31, 10:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det finns inga röda linjer.

Stämmer bra.

Giving ATACMS to Ukraine no longer as risky, says Joint Chiefs chairman
The United States is becoming more comfortable giving Ukraine the long-sought weapons.

https://www.defenseone.com/threats/2024/03/giving-atacms-ukraine-no-longer-risky-says-joint-chiefs-chairman/395329/

Kluster ATACMS och F-16 kommer leda till ett välförtjänt ryskt blodbad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in