2024-03-31, 09:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Årsdagen av befrielsen av Bucha, en påminnelse till oss alla om att Ryssland inte kan tillåtas vinna.

https://twitter.com/revishvilig/status/1774310012132757786
Citat:
Two years ago today, Bucha was liberated. To this day, some people wonder why Ukrainians don't surrender, concede territory, and pursue peace. The answer is starkly simple: Russian occupation brings brutal torture, rape, and killings. Never again!
Citera
2024-03-31, 09:36
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Skrämmande, men handikappade har låg status i ryzzland och inte mycket resurser läggs på dom, det som kan påverka är väl en brist på arbetskraft.

Putin är en lömsk psykopat. I stärkandet av fasciststaten kommer förtrycket att skruvas upp och sätten att bli av med oönskade element. Jag är rädd för att psykopaten har en djävulsk plan på att bli av med krymplingar från kriget och andra kostsamma "belastningar" via tredje land med riktning mot Sverige och Tyskland. Viktigt att vi är väl förberedda på Putins kalkylerade "flyktingvåg" med avsikt att översvämma öppna och fria samhällen.
Citera
2024-03-31, 09:36
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Starka argument där. Får jag föreslå nedanstående artikel?

https://freepolicybriefs.org/2024/03/14/sanctions-russia-war-ukraine/

Du kan ju börja med att citera din poäng istället för att tvinga mig att läsa en lång artikel.

Är sanktionerna till rysslands nackdel. Svar ja. Men det är inte 1998 längre. Handel sker utanför den västerländska intressesfären. Och sanktionerna är drivande i att öka den handeln.

Det är bara så det är.
Citera
2024-03-31, 09:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Nej. Men det går väl inte att förneka att västerlandet inte längre har total dominans när det kommer till handel?
Vi lever i ett globalt samhälle där alla länder drar nytta av varandra. Alla krig, oavsett orsak, är destruktiva för de sidor som deltar och speciellt destruktiva för den förlorande sidan. I detta krig så har båda sidor tagit stor skada oavsett hur det slutar.

Västvärlden är dominerande på teknisk utveckling och utan den så kommer ryssland halka efter. Inget land i världen klarar sig på egen hand. Även om ryssland inte är helt isolerade så kan de inte hänga med. Det kunde de ju inte ens innan krig och sanktioner.
Citera
2024-03-31, 09:39
Medlem
Enligt Storbritanniens försvarsdepartement så rekryterar Ryssland för närvarande omkring 30000 soldater varje månad och landet har även ett stort övertag i mängden av utrustning och ammunition.
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1774049069322682668
Citera
2024-03-31, 09:41
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vi lever i ett globalt samhälle där alla länder drar nytta av varandra. Alla krig, oavsett orsak, är destruktiva för de sidor som deltar och speciellt destruktiva för den förlorande sidan. I detta krig så har båda sidor tagit stor skada oavsett hur det slutar.

Så är det.

Citat:
Västvärlden är dominerande på teknisk utveckling och utan den så kommer ryssland halka efter. Inget land i världen klarar sig på egen hand. Även om ryssland inte är helt isolerade så kan de inte hänga med. Det kunde de ju inte ens innan krig och sanktioner.

Du glömmer kina. Vilka inte är en del av den västerländska intressesfären.
Citera
2024-03-31, 09:42
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Du kan ju börja med att citera din poäng istället för att tvinga mig att läsa en lång artikel.

Är sanktionerna till rysslands nackdel. Svar ja. Men det är inte 1998 längre. Handel sker utanför den västerländska intressesfären. Och sanktionerna är drivande i att öka den handeln.

Det är bara så det är.

Jag vet inte jag, men handel där ryssarna inte får betalt tror jag knappast kan kallas för handel?

https://www.reuters.com/markets/commodities/russia-struggles-collect-oil-payments-china-uae-turkey-raise-bank-scrutiny-2024-03-27/
Citat:
Exclusive: Russia struggles to collect oil payments as China, UAE, Turkey raise bank scrutiny

https://www.themoscowtimes.com/2024/02/07/major-chinese-bank-halts-all-settlements-with-russia-vedomosti-a84001
Citat:
Major Chinese Bank Halts All Settlements With Russia
Citera
2024-03-31, 09:45
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag vet inte jag, men handel där ryssarna inte får betalt tror jag knappast kan kallas för handel?

https://www.reuters.com/markets/commodities/russia-struggles-collect-oil-payments-china-uae-turkey-raise-bank-scrutiny-2024-03-27/

https://www.themoscowtimes.com/2024/02/07/major-chinese-bank-halts-all-settlements-with-russia-vedomosti-a84001

Handeln mellan kina och ryssland ökar hela tiden. Men det är väl inte orimligt att tänka sig att kina utnyttjar situationen.

Poängen kvarstår dock. Västvärlden kan inte längre isolera en nation som de en gång kunde. Handeln är global.
Citera
2024-03-31, 09:47
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Det är bara så det är.
Därav har det införts sekundära sanktioner på länder som ändå gör affärer med ryssland. Snaran dras åt hårdare och hårdare för varje dag som går.
Citera
2024-03-31, 09:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Poängen kvarstår dock. Västvärlden kan inte längre isolera en nation som de en gång kunde. Handeln är global.

Västvärlden är inte ute efter att isolera, västvärlden är ute efter att försvåra och det har vi lyckats utmärkt med. Jag antar att du inte läste artikeln för att se vad sanktionerna går ut på? Tar bara fem minuter.
Citera
2024-03-31, 09:49
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Därav har det införts sekundära sanktioner på länder som ändå gör affärer med ryssland. Snaran dras åt hårdare och hårdare för varje dag som går.
Jag tror det blir svårt att sanktionera kina.
Citera
2024-03-31, 09:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Det finns ingen möjlighet för Ukraina att vinna utan att involvera nato och starta ett tredje världskrig.

Det är i princip ett skyttegravskrig där båda sidor skickar folk till slakt. Där varje vinst kräver enorma resurser och människoliv. Ryssland är en mycket större nation och mer män att skicka till slakt. Ryssland kommer vinna eftersom de kan slakta fler av sina egna.
Så blir det om Ukraina följer det ryska narrativet.
Frågan är bara om Ukraina fortfarande är något 'snällt' mobbingbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in