2024-03-29, 07:55
Medlem
Ok, då förstår jag varför. Unga är egocentriska och har bara en synvinkel. Sin egen. Därför kan man bete sig asocialt i fikarummet och skita i sina kollegor. Det är ju hur JAG har det som spelar roll.

Ganska otäckt om jag ska vara ärlig. Är det skolans kravlöshet som gjort er sådana?

Alla hätska påhopp på min person ignorerar jag då det bara är larvigt. Jag är introvert men gör ändå mitt bästa för att vara en uppskattad medarbetare.
Citera
2024-03-29, 08:03
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
För att det är där kaffet finns.

Det handlar knappast om arrogans snarare att vi i den yngre generationen är uppfostrade på detta sättet och istället betraktar er som alltid har något att säga oavsett hur ointressant det är, som dom konstiga. Om man dessutom har ett socialt jobb kan det vara gott att bara hålla käften en stund

Jo, det finns ju absolut en del tomtar som tror att bara för att de fått en mun så måste de bara prata.

Men för att återkoppla till att man ibland inte har så mycket gemensamt så hörde jag några prata på jobbet förra vecka där en snubbe skulle få hit sin släkt som bor utomlands och gå på div. evenemang när en som är i min ålder frågade om de inte var lite oroliga efter terrordådet i Moskva och att det hade gripits folk i både Sverige och Tyskland som ville göra något attentat här. Svaret blev, -Va har det varit ett terrordåd i Moskva?
Citera
2024-03-29, 09:22
Medlem
Pusts avatar
Det gjordes nyligen en dokumentär om detta med psykiatrikern Anders Hansen som finns på SVT Play. Så det finns ju helt klart de som tycker att detta har blivit ett samhällsproblem.
Citera
2024-03-29, 09:44
Medlem
NegernsDofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ok, då förstår jag varför. Unga är egocentriska och har bara en synvinkel. Sin egen. Därför kan man bete sig asocialt i fikarummet och skita i sina kollegor. Det är ju hur JAG har det som spelar roll.

Ganska otäckt om jag ska vara ärlig. Är det skolans kravlöshet som gjort er sådana?

Alla hätska påhopp på min person ignorerar jag då det bara är larvigt. Jag är introvert men gör ändå mitt bästa för att vara en uppskattad medarbetare.

Du glömmer en hyfsat central punkt i sammanhanget, det är ni gamla bittra jävlar som fostrat nuvarande generation
Citera
2024-03-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegernsDoft
Du glömmer en hyfsat central punkt i sammanhanget, det är ni gamla bittra jävlar som fostrat nuvarande generation

Alltså, jag är inte bitter över det. Hos oss är det 2-3 stycken av ett 20-tal som gör som jag beskrev. Är en ganska hög medelålder.

Nej det har jag inte. Mina barn är yngre.
Citera
2024-03-29, 11:14
Bannlyst
De kanske inte vill prata. Ingen kan tvinga dem till det.
Citera
2024-03-29, 13:53
Medlem
Definitivt ingenting att göra med ålder. Jag är i sen 20års åldern och mina kollegor på 45+ sitter och babblar om ingenting annat än instagram & tiktok. Det är helt patetiskt att fullvuxna människor ens hänger på Instagram och tiktok (Använder inte dessa sociala medier själv btw). Det känns mer som att många äldre människor numera desperat hänger sig fast i tonåren och inte vill släppa taget och vill passa in med den yngre generationen för att inte bli klassade som gamlingar.
Citera
2024-03-29, 16:48
Medlem
Soetroevs avatar
Mobilberoende är inte endast applicerbart på den yngre generationen även om de lever sitt liv där till en större grad då de har vuxit upp i det digitala samhälle som har serverats dem. Generationen över din klagade på din generation på samma sätt, den över deras på dem och så har det fungerat sedan vi bodde i grottor.

Det handlar om en självcentrism där man tror sig vara klokare, smartare och mer härdad än generationen efter, men det finns studier som visar att det inte stämmer. Tekniken går framåt, världen förändras och förändras man inte med den blir man en bitter, nostalgisk och slutligen missanpassad jävel som inte kan tillföra någonting.

Med det sagt är det såklart tråkigt med osociala människor som tar detta beteende till en extrem nivå. Många har ett stort bekräftelsebehov idag samt luras in i sociala medie-företagens hemska algoritmer som utnyttjar hjärnans dopaminsystem. Men frågan är betydligt mer komplex än att "dEn UnGa GenErAtIoNen äR bÅrtSkeMdA oCh InTe VeT hUr MaN dIskAr ". Jämför samhället på din tid och hur det ser ut idag så ser du att de flesta unga har det betydligt tuffare.
Citera
2024-03-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Definitivt ingenting att göra med ålder. Jag är i sen 20års åldern och mina kollegor på 45+ sitter och babblar om ingenting annat än instagram & tiktok. Det är helt patetiskt att fullvuxna människor ens hänger på Instagram och tiktok (Använder inte dessa sociala medier själv btw). Det känns mer som att många äldre människor numera desperat hänger sig fast i tonåren och inte vill släppa taget och vill passa in med den yngre generationen för att inte bli klassade som gamlingar.

Instagram är väl inte särskilt ungdomligt? Har ju funnits i evigheter. Jag har dock aldrig lagt ut en enda bild...

Jag skaffade snapchat för ett tag sen. För att kunna kommunicera med min 8-åriga dotter på "mammaveckorna".
Citera
2024-03-30, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
De kanske inte vill prata. Ingen kan tvinga dem till det.

Frågan var väl mer varför de inte vill prata...
Citera
2024-03-30, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Frågan var väl mer varför de inte vill prata...
Skönt att slippa
Citera
2024-03-30, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EgyptiskKatt
Skönt att slippa

En person som är stum skulle nog inte hålla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in