2024-03-30, 06:11
Medlem
Kiddieoxos avatar
Jag tror att det är mer effektivt om föräldrarna får böta en rejäl summa pengar typ 100 000.
Man kan efterskänka skulden när de åker hem.
Citera
2024-03-30, 06:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Hört om flera fall där invandrare från Afrika har svårigheter att förstå civiliserade turer kring toalettbesök

Skiter de i papperskorg hemma också? Kanske ska man börja med en utbildning på väldigt låg nivå för att lära dessa personer leva i ett civiliserat samhälle.
Citera
2024-03-30, 06:52
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag tycker Mia Roos är en idiot! En som saboterar är en sabotör. Det är exakt så ordet används.

"Barn som utmanar är ju de som särskilt behöver extra omsorg och kärlek, säger Mia Roos."
Barn som utmanar behöver regler och konsekvenser. Det borde man veta som förälder. Men jag antar att det är enklare att säga "npf-diagnos" och hoppas att nån annan tar tag i det nån gång.

Mia är ju symbolen för vad som är fel med samhället idag. Barn ska aldrig få genomlida några konsekvenser av sina handlingar utan det ska bara vara en massa gullande och lågaffektivt bemötande.

Det här med att ungarna som saboterar får utföra tråkigt arbete för att sona sina brott är ju en riktigt bra ide och borde vara självklart. Hur man ens kan kritisera det på det sättet som Mia gör är verkligen oroande för framtiden. Det är pinsamt och patetiskt.

Barn behöver gränser och de behöver få känna på konsekvenserna efter att de gjort något som exempelvis skadegörelse på allmänn egendom.
Citera
2024-03-30, 07:16
Medlem
Problemet med iden är som vanligt genomförandet. När en person inom skola eller omsorg har ansvar för en annan person är det inte så roligt om sagde person lever helvete mot andra människor eller omgivning då man kan riskera att få ta ansvar för det som sker.

Ska en kommunal soparbetare behöva ansvara för ungen? Vilka medel ska denne få använda för att disciplinera och hålla dem i ordning? När inte ens lärare får försvara sig själva eller andra elever inom skolan och vara auktoritet så går vi mot det kaos V- och S-fittorna eftersträvar så att de sedan kan avrätta alla i sin DDR-revolution.

Varför registrerar man inte bara ungen, det inträffade och sedan kallar det för dålig vandel, drar in PUT eller medborgarskap och utvisar blatteungarna och deras parasitära föräldrar. DET löser problemet och ni kan noga ana att fan vad många kommer att bli skötsamma om så sker. När snaran hägrar över halsen börjar folk skärpa sig.
Citera
2024-03-30, 07:35
Medlem
Lustig en den där Mia Roos.
Vad skall man kalla någon som bajsar i en soptunna eller förstör på annat sätt?
Skall man bjuda ungen på glass istället, är det lösningen?

Nej, om en unge är "utåtagerande" och bajsar på andra ställen i toaletten, då kanske man skall utreda den psykiska hälsan hos individen.
Låt soc göra ett omhändertagande och sedan en sinnesundersökning på sjukhus.
Är det svenska barn eller kaosmänniskor det handlar om?

Orchers avkomma kan sättas på nästa flyg hem igen.
Citera
2024-03-30, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Uppfostra ungarna ordentligt så kommer de aldrig att skita i nån jävla soptunna.

Och lite straffarbete är enbart positivt.

Frågan e vem som ska uppfostra ungarna?

Borde vara förälderna,
men när även dom e som ungarna så blir det inget bra!
Om där inte är någon som säger till banan folket att man skiter inte i papperskorgen så kommer dom att skita I papperskorgen, så enkelt e det.
Citera
2024-03-30, 07:49
Medlem
Ganonitos avatar
Helt rätt av kommunen. Dock undrar jag om inte mamma Mia är ett troll utsänt av Aftonbladet. Finns bara 6 st Mia Roos i hela landet och ingen av dem bor nära Borlänge.
Citera
2024-03-30, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag tycker Mia Roos är en idiot! En som saboterar är en sabotör. Det är exakt så ordet används.

"Barn som utmanar är ju de som särskilt behöver extra omsorg och kärlek, säger Mia Roos."
Barn som utmanar behöver regler och konsekvenser. Det borde man veta som förälder. Men jag antar att det är enklare att säga "npf-diagnos" och hoppas att nån annan tar tag i det nån gång.

Vart hittar man dessa ?

Alltså alla med barn vet att det fetade åvan är katastrof för barn som istället behöver disciplin och fasta rutiner.

Kärlek kan uttryckas på olika sätt och hade min son fått en ringning hem om sådant beteende som ovan så är det vart fall inte mer kärlek och 🫶 som hade varit lösningen
Citera
2024-03-30, 08:35
Medlem
Conams avatar
Och nej! Hänsyn ska inte tas för sabotörens ålder lr päronens ekonomi utan vandaliseringens konsekvenser!
Lagligt eller inte? Gör det lagligt att komma åt dessa jävla förpestare.
Citera
2024-03-30, 08:38
Medlem
Permafloxs avatar
Men herregud bajsar hennes ungar i soptunnan och handfatet eller vad är det frågan om? Det är ju uppenbarligen ett enorm problem med vandilasering och tycker Borlänges kommun åtminstonde försöker göra något åt det. Men mamman föreslår att dom ska komma hem till hennes postlåda och bajsa i eller?
Citera
2024-03-30, 09:11
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
I Borlänge har man tröttnat på vandalisering av kommunens skolor. Barnen verkar fullständigt löpa amok och bajsar till och med i skolans soptunnor.
Nu ska straffarbete införas och de små vandalerna ska betala vad de förstört. Upp till 10 h för 6-åringar och 3 v för 15-åringar.

Men vissa är kritiska.

Men

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o667E/straffarbete-for-elever-som-vandaliserar-i-borlange-kommun

Vad tycker ni? Har kommunen eller mamma Mia rätt? Är det ens lagligt?

Mamma Mias ungar är förmodligen ouppfostrade.

Eftersom de redan tappat kontrollen på att holla ordning på eleverna i skolan och dessutom kommer de aldrig kunna tvinga barnen till att jobba av ”skulden”, är det redan dömt att misslyckas.

Själva grundidén kan vara bra men ändå måste jag hålla med Mamma Mia om att idén är ogenomtänkt.
Citera
2024-03-30, 09:13
Medlem
Petflaskas avatar
Har för mig att ljungbergsgymnasiet (särskola) flyttat till erikslundsgymnasiets lokaler. Var en jävla utmaning redan för 20 år sedan med dessa individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in