2024-03-29, 19:42
Medlem
Jag har en Golf 1,6 från 2004. Senaste halvåret har jag märkt av att den börjar dricka extrema mänger olja och en hel del vatten. Fyller på nu ca 4-5l i månaden! Samt får fylla på vätska varannan vecka ca. Någon som har en idé vad det kan vara? Inga synliga läckage nånstans. Ej sett en droppe läcka även när den stått några dagar på torrt underlag. Den har gått 24xxx nu och servades i Juli.
Citera
2024-03-29, 19:50
Medlem
Trakessons avatar
Vad menar du med vatten? Bilar ska inte ha vatten. Vart fyller du på det? Är det i kylaren kan pumpen ha frusit sönder och då läcker det. Har du riktig otur blandas kylarvätskan och oljan vilket inte är bra för motorn. Hur ser oljan ut på oljestickan?
Citera
2024-03-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Vad menar du med vatten? Bilar ska inte ha vatten. Vart fyller du på det? Är det i kylaren kan pumpen ha frusit sönder och då läcker det. Har du riktig otur blandas kylarvätskan och oljan vilket inte är bra för motorn. Hur ser oljan ut på oljestickan?

Menar såklart kylarvätska. Oljestickan ser fin ut. Men skapas massa ”majonnäs” på oljelocket.
Citera
2024-03-29, 19:58
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theghostewriter
Menar såklart kylarvätska. Oljestickan ser fin ut. Men skapas massa ”majonnäs” på oljelocket.
Smaka lite försiktigt på oljestickan. Smakar den sött har kylarvätskan läckt in i motorn.
Citera
2024-03-29, 19:59
Medlem
Tigerkakans avatar
Skjuten toppackning förbrukar kylväska
Kollapsade kolvringar förbrukar motorolja
Låter som maskin har nått slutdestination
Citera
2024-03-29, 20:42
Medlem
Låter som topplocket, hör runt med lite olika verkstäder vad de tar för att fixa det. Det blir dock troligtvis dyrt.
Citera
2024-03-29, 20:46
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jag har en Golf 1,6 från 2004. Senaste halvåret har jag märkt av att den börjar dricka extrema mänger olja och en hel del vatten. Fyller på nu ca 4-5l i månaden! Samt får fylla på vätska varannan vecka ca. Någon som har en idé vad det kan vara? Inga synliga läckage nånstans. Ej sett en droppe läcka även när den stått några dagar på torrt underlag. Den har gått 24xxx nu och servades i Juli.
Är den fin fö och du kan mecka själv, byt motor annars byt kärra!
Citera
2024-03-29, 22:48
Medlem
Citat:

Hade en gång en V50, glömt årsmodell men kanske -12. Den slukade också extrema mängder olja en period och jag hade oturen att oljelampan lade av så jag åkte på ett motor-ras när jag inte hade en skvätt olja till hands. Kolvringarna var slitna och läckte in olja till cylindern. Kanske kan vara samma i ditt fall?
Citera
2024-03-29, 23:47
Medlem
Köp billig spillolja att fylla på med
Citera
2024-03-29, 23:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson

Det läcker ju inte skriver TS.

Topplockspackningen har pajat.
Majonäsen är en blandning av vatten och olja.
Citera
2024-03-30, 05:41
Medlem
Citat:
Hade det så med en BMW för länge sedan, just att oljan ser ut sådär är för att topplockspackningen gått
och olja med vatten blandas. Jag bytte olja och filter på den ofta och sköljde ur motorn. Det slutade med att jag hittade en annan motor på skroten och bytte ut den.
Citera
2024-03-30, 07:36
Medlem
Kör du korta sträckor kan man få "majonäs" vid påfyllnadslocket(kondens). Så det behöver inte betyda ond bråd död.
Att den slukar både vatten(blandat med glykol) och olja tyder på något mer allvarligt. Eftersom du inte har någon läcka under bilen betyder det att vattnet och oljan som försvinner förbränns och det är inte så bra av många anledningar.

Åk till verkstad och hör med dom, troligtvis topplockspackningen som börjat läcka. Möjligen så läcker oljan förbi igenkoksade oljeringar på kolvarna eller kanske ventiltätningarna också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in