2024-03-29, 22:12
Avslutad
I Borlänge har man tröttnat på vandalisering av kommunens skolor. Barnen verkar fullständigt löpa amok och bajsar till och med i skolans soptunnor.
Nu ska straffarbete införas och de små vandalerna ska betala vad de förstört. Upp till 10 h för 6-åringar och 3 v för 15-åringar.

Citat:
Borlänge kommun tar till nya rutiner för att minska skadegörelse i skolorna.
Barn och ungdomar som förstör kan betala av skulden genom arbete.
– En tydlig konsekvens är viktig, säger Erik Nises (S), ordförande i kommunstyrelsen, till Borlänge tidning.

Men vissa är kritiska.

Citat:
Mamman Mia Roos har tre barn och bor strax utanför Borlänge. Hon är kritisk till kommunens nya rutiner och menar att det inte är genomtänkt.
– Jag tycker det är helt fel väg att gå. Och att kalla elever med stora utmaningar för sabotörer tycker jag är en rutten syn på barnen, säger Mia Roos.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o667E/straffarbete-for-elever-som-vandaliserar-i-borlange-kommun

Vad tycker ni? Har kommunen eller mamma Mia rätt? Är det ens lagligt?
Senast redigerad av Natalz2 2024-03-29 kl. 22:14.
Citera
2024-03-29, 22:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vilka jävla ungar skiter och pissar i papperskorgar?
Citera
2024-03-29, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
”elever med stora utmaningar”?
Citera
2024-03-29, 22:34
Medlem
Maxtaduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
”elever med stora utmaningar”?

problem med urinblåsan alt diarre?
Citera
2024-03-29, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
problem med urinblåsan alt diarre?
Framgår inte ur mamma Roos resonemang. Men jag tror snarare att nämnda utmaningar är av kognitiv karaktär.
Citera
2024-03-29, 22:43
Bannlyst
Bajsar man i en soptunna placerade i det offentliga rummet ska man omedelbums lyftas ut från samhället och sättas på snstalt, föräldrarna ska inte vara föräldrar och det måste finnas extrema problem i det barnets liv rent allmänt.

Det stora problemet med Sverige är att vi inte straffar barn och ungdomar, dom får löpa amok, detta är ett steg i rätt riktning för att sätta ner foten och lära snorungarna att handlingar får konsekvenser.

Bra och borde skrivas in i läroplanen!
Citera
2024-03-29, 23:02
Medlem
Eponumoss avatar
Lovvärt, men är det ens lagligt?
Citera
2024-03-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Hört om flera fall där invandrare från Afrika har svårigheter att förstå civiliserade turer kring toalettbesök
Citera
2024-03-29, 23:58
Medlem
Citat:
I Borlänge har man tröttnat på vandalisering av kommunens skolor. Barnen verkar fullständigt löpa amok och bajsar till och med i skolans soptunnor.
Nu ska straffarbete införas och de små vandalerna ska betala vad de förstört. Upp till 10 h för 6-åringar och 3 v för 15-åringar.

Men vissa är kritiska.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o667E/straffarbete-for-elever-som-vandaliserar-i-borlange-kommun

Vad tycker ni? Har kommunen eller mamma Mia rätt? Är det ens lagligt?

Uppfostra ungarna ordentligt så kommer de aldrig att skita i nån jävla soptunna.

Och lite straffarbete är enbart positivt.
Citera
2024-03-30, 00:24
Medlem
Onanikrems avatar
Verkar som Mia Roos har ungar som bajsar i papperskorgar därför hon inte uppfostrat dem bättre.
Det är en stor utmaning att ha barn och du har misslyckats Mia!

Allt som barn förstör, vandaliserar och har sönder skulle föräldrarna få betala oavkortat och utan rabatt från samhället! -Jaha, lille Muhammed Roos brände ner skolan, -notan blir då 18 000 000, Skall vi ta det på kortet eller kontant... MIA?
Citera
2024-03-30, 00:57
Medlem
Citat:
Vad tycker ni?
Jag tycker Mia Roos är en idiot! En som saboterar är en sabotör. Det är exakt så ordet används.

"Barn som utmanar är ju de som särskilt behöver extra omsorg och kärlek, säger Mia Roos."
Barn som utmanar behöver regler och konsekvenser. Det borde man veta som förälder. Men jag antar att det är enklare att säga "npf-diagnos" och hoppas att nån annan tar tag i det nån gång.
Citera
2024-03-30, 06:05
Bannlyst
Utmärkt lösning.. Det är dags avskaffa den Fridolinska flumskolan . Gör man en dumhet , så skall det finnas en tydlig
straffskala. När jag gick i skola på tidig 80 tal, så slog vi sönder några fönster. Då fick vi byta fönster på slöjden. Väldig lärorikt och nyttig.

Kommer man försent till lektionen, då gör man 50 armhävningar inför klassen. KA1 i Vaxholm är den bästa skola jag har gått i , tydliga och klara regler, inte flum.

Elever med "utmaningar" skall gå i OBS klass i källaren eller sättas på idiotanstalt.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-03-30 kl. 06:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in