Citat:
Ursprungligen postat av
Omniscientpotent
Är du inte heller läskunnig människa?
Varför ska jag det?
Och varför spelar det någon roll vilket land Ryssland invaderar?
Att Ryssland invaderar andra länder är alltså inte ett hot enligt dig.
Ja, jag kanske missförstod och du menade "köra lite bögmusik" i den allra mest positiva betydelsen, men då måste du förtydliga det för annars är det som gjort för missförstånd.
Men något säger mig att du inte menade det som något positivt.
Nej, det gör du inte.
De har ju inte ens lyckats invadera Ukraina och Georgien.
Att Nato inte vågar kanske beror på att den galna despoten är ett hot mot allt och alla med kärnvapen?
Men nej, han är ju inget hot enligt dig. Utom mot alla han hotar och invaderar vill säga.
Hade Nato varit en papperstiger hade du redan dött i någon skyttegrav någonstans. Nu slapp du det.
Citat:
Är du inte heller läskunnig människa?
Är det mitt fel att du inte är konsekvent?
Citat:
Varför ska jag det?
Och varför spelar det någon roll vilket land Ryssland invaderar?
För att ni hela tiden snackar om att Ryssland är ett sådant hot. Då får ni också förklara varför Ryssland är ett hot. Att bara hänvisa till kriget i Ukraina går inte för att dra slutsatsen att Ryssland skulle vara ett hot mot alla andra länder.
Citat:
Att Ryssland invaderar andra länder är alltså inte ett hot enligt dig.
Inte i den meningen att Ryssland skulle ha planer på att attackera andra NATO-länder, eller andra länder överhuvudtaget. Ukrainakriget är ingen överraskning. Det är spänningar som startade redan 2008 och som Ryssland öppet lagt korten på bordet och förklarat sina avsikter.
Citat:
Ja, jag kanske missförstod och du menade "köra lite bögmusik" i den allra mest positiva betydelsen, men då måste du förtydliga det för annars är det som gjort för missförstånd.
Men något säger mig att du inte menade det som något positivt.
Ja, jag tycker det är löjligt att NATO framstår som någon slags garant mot rysk aggression och skryter om sin artikel 5 när Ryssland inte ens har för avsikt att attackera någon NATO-land. NATO har inte ens historiskt verkställt artikel 5 i skarpt läge (11 september attackerna räknas inte). Då går det bra att leka tuff på toppmöten och dricka champagne och fotas ja.
Citat:
De har ju inte ens lyckats invadera Ukraina och Georgien.
Georgienkriget handlade inte om att erövra hela Georgien. Man gick till anfall för att beskydda Sydoessetien och Absachien, vilket man lyckats med. Ukraina har man hållit konflikten levande i 10 år för att förhindra ett NATO-medlemskap. Vilket man lyckats med. Man har även lyckats behålla Krim samt östra Ukraina.
Citat:
Att Nato inte vågar kanske beror på att den galna despoten är ett hot mot allt och alla med kärnvapen?
Med andra ord är NATO en papperstiger. Det finns alltså inte en chans att Ukraina och Georgien eller annat land inom Rysslands omedelbara intressesfär blir medlemmar av NATO och en del av väst.
Citat:
Men nej, han är ju inget hot enligt dig. Utom mot alla han hotar och invaderar vill säga.
Jag har aldrig sagt att han aldrig någonsin kan vara ett hot. Jag säger bara att han inte är ett hot mot allt och alla.
Citat:
Hade Nato varit en papperstiger hade du redan dött i någon skyttegrav någonstans. Nu slapp du det.
NATO skapades 1949. Kalla kriget var inte ämnat att ens leda till en väpnad konflikt ändå. Och Sverige har varit utanför NATO ett bra tag under tiden. Så nej, NATO är inte anledningen till att jag lever.