2024-03-29, 14:06
Medlem
Jag blir förbannad!
Utomlands är det vanligt att dricksa för att personalen lever på dricksen.
Men i Sverige har vi lönekrav!
Ska jag dricksa tjejen på NK som är såååå gullig o hjälper mig?NEJ!
SKA jag dricksa hon i ICA kassan för att hon är såååå trevlig NEJ!
Varför ska jag helt plötsligt börja dricksa 10%,15 %, 20% i Sverige för att företagarna vill göra som utomlands där det är helt annat upplägg!
Turister tror det e norm! Lura turister!
Vilket jäkla sunk!
Jams o tramsland!
Efter att jag fick en sån ny terminal upptryckt i fejjan kommer jag ALDRIG mer dricksa ett öre!
Redan svindyrt att äta ute!
Varför är det så synd om serveringspersonal?? Bullshit!
Citera
2024-03-29, 14:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Jag blir förbannad!
Utomlands är det vanligt att dricksa för att personalen lever på dricksen.
Men i Sverige har vi lönekrav!
Ska jag dricksa tjejen på NK som är såååå gullig o hjälper mig?NEJ!
SKA jag dricksa hon i ICA kassan för att hon är såååå trevlig NEJ!
Varför ska jag helt plötsligt börja dricksa 10%,15 %, 20% i Sverige för att företagarna vill göra som utomlands där det är helt annat upplägg!
Turister tror det e norm! Lura turister!
Vilket jäkla sunk!
Jams o tramsland!
Efter att jag fick en sån ny terminal upptryckt i fejjan kommer jag ALDRIG mer dricksa ett öre!
Redan svindyrt att äta ute!
Varför är det så synd om serveringspersonal?? Bullshit!
Finns ingen anledning att dricksa i Sverige och har inte funnits på över 30år. Vi har kollektivavtal och folk skall kunna leva på sina löner här i landet. Serveringspersonalen gör sitt jobb och får betalt av sin arbetsgivare vilken jag betalar för mat och servering.
Citera
2024-03-29, 14:16
Avslutad
Du kan väl välja att inte dricksa eller att dricksa noll kronor? Varför hetsa upp sig för nåt sånt här?
Citera
2024-03-29, 14:19
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Du kan väl välja att inte dricksa eller att dricksa noll kronor? Varför hetsa upp sig för nåt sånt här?

Går ibland på ett litet mer exklusiv lunchställe, lunchen går på 195:-.

Men, det är buffé, så kyparen ställer bara fram en återfylld flaska vatten. Resten fixar man själv….

Känns avigt att dricksa.
Citera
2024-03-29, 14:20
Medlem
Citat:

Faktumet att man själv får knappa in beloppet räcker för att det ska kännas som att det finns en förväntan på dricks. Fullkomligt förståeligt att folk hetsar upp sig.
Citera
2024-03-29, 14:24
Medlem
Citat:
Jag hetsar inte upp mig! Skriver en åsikt.
Jag tycker krögarna passar på att lura utländska turister. Nu nä det blir både Mello i Malmö och Taylor Swift i Sthlm i maj.
Kommer passande.
Äckligt tycker jag!
Citera
2024-03-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Går ibland på ett litet mer exklusiv lunchställe, lunchen går på 195:-.

Men, det är buffé, så kyparen ställer bara fram en återfylld flaska vatten. Resten fixar man själv….

Känns avigt att dricksa.
Dricksa inte! Det är trams!
Citera
2024-03-29, 14:30
Medlem
Citat:

Det är ju som att få ICA-tiggarens svettiga anlete upptryckt rätt i nyllet när man handlat, klart det provocerar. En liten swishkod eller annat på bardisken vore mer att jämföra med deras ewiga "hej hej" vilket är irriterande nog. Återvänder aldrig till zigenarrestauranger som håller på med sånt här.
Citera
2024-03-29, 14:33
Bannlyst
Det är bara att avstå för fan, det är fortfarande ett val och inget tvång.

Kört dom fan man inte dricksar på en lunchrestaurang med självbetjäning, men är jag med sällskap på en lång sittning där servitören får springa gatlopp och bjuder på femstjärnig service, då rundar vi av uppåt så det kanske bli en hundring i dricks.

Använd sunt förnuft och gör som du vill.
Citera
2024-03-29, 14:40
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollontjusare
Det är bara att avstå för fan, det är fortfarande ett val och inget tvång.

Kört dom fan man inte dricksar på en lunchrestaurang med självbetjäning, men är jag med sällskap på en lång sittning där servitören får springa gatlopp och bjuder på femstjärnig service, då rundar vi av uppåt så det kanske bli en hundring i dricks.

Använd sunt förnuft och gör som du vill.

Precis så skall det vara.
Man dricksar för extra service som man vill ha.
Citera
2024-03-29, 15:17
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Precis så skall det vara.
Man dricksar för extra service som man vill ha.
Är det inte personalens jobb att ge service? Varför då dricksa?
Citera
2024-03-29, 15:23
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jag kan ibland dricksa om maten varit god, eller riktigt prisvärd. Eller servicen varit bra. Men när man förväntas att ge några procent för att någon hällt upp en öl efter 10 minuters väntande i baren blir jag lite fundersam.

Undrar hur facket ser på detta då det till viss del framstår som att avtalen de förhandlat fram inte räcker utan att tillskott i form av allmosor behövs..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in