Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Inte nödvändigtvis, det kan vara riktat mot Sigvard Cedergren för att hålla sig underrättad om vad han kan ha tänkt göra den kommande dagen och kvällen då Olof mördades.
Jag vill jämföra det med spaningen mot en israel på söder mordkvällen där
https://wpu.nu/wiki/Ove_Persson lämnat underliga uppgifter i spaningsuppslag. /.../
På tal om att lämna underliga uppgifter så tycker jag att "kokainärendet" är väldigt suspekt, och då särskilt gruppchefen för mordkvällen, som heter Anders Nylander. Hans efternamn är ju heller inte så jättevanligt och då undrar man om han kan vara besläktad med Säpomannen Bengt Nylander.
Det som fått mig att undra över Anders Nylander är hur han svarar i förhöret den 8/2 1989:
Han berättar att han den aktuella kvällen tjänstgjorde i en specialstyrka som hade till uppgift att kontrollera flödet av kokain i Stockholm. Varifrån han och gruppen fått uppgiften kan han inte med säkerhet säga, men menar att uppgiften i sig kommit någonstans från ledningshåll inom distriktet.
https://drive.google.com/file/d/1IXOXOqMvQTGdGf_BTU2OS6NnVbtZST6E/view
Gruppchefen för "kokainärendet" Anders Nylander vet visst inte vem han arbetar åt, men det vet däremot hans underordnade Hans Brolin. I förhör den 7/2 1989 uppger han följande:
Brolin berättar att han tillsammans med andra kollegor från narkotikaroteln vid ovannämnda tidpunkt varit sysselsatta med att göra ett specialarbete för socialstyrelsen. Detta arbete har gått ut på att kartlägga kokainets utbredning i bl a Stockholm.
https://drive.google.com/file/d/1fbepcdopWGavs-JKAKTUllwpIE4g9Fg9/view
Det besynnerliga är, att när jag vid årsskiftet kontaktade Socialstyrelsens arkiv så hade de aldrig hört talas om något "kokainärende" och kunde inte lokalisera så mycket som en papperslapp i hela arkivet om något sådant uppdrag: inga direktiv, inga budgetar, inga rapporter – ingenting alls.
Nu har jag haft annat för mig så har inte hunnit gå till botten med "kokainärendet" i NOA:s arkiv, men nog ligger det en hund begraven här. Även om dokumentationen huvudsakligen skulle ligga hos polisen så borde Socialstyrelsen ändå rimligtvis ha någonting i sin ände också. Men det har de alltså inte, och det är ju skumt värre.
Den känsla jag fått är att det här "kokainärendet" mycket väl kan tänkas handla om någonting annat, dvs att det fungerat som en täckmantel för annan övervakning av hemlig natur. Att gruppchefen inte skulle veta vem uppdragsgivaren är verkar helt vansinnigt, utan det vaga svaret handlar snarare om att dölja vem uppdragsgivaren är. Kanske är det där med Socialstyrelsen också bara ett fikonlöv för att skyla över den verkliga uppdragsgivaren?
Det är ju heller inte långsökt att narkotikaroteln skulle samverka med Säpo både i telefonavlyssning och i annan spaning och övervakning. Här noterar jag även, att den spaningsbuss som användes i "kokainärendet" företer stora likheter med den skåpbil som Börge Hellström iakttar på Tunnelgatan vid Olofsgatan en halvtimme före mordet. I förhör den 24/4 1986 ger Hellström följande beskrivning:
En stund senare kom en Van, amerikansk skåpbil, körandes på Olofsgatan söderut och svängde in på Tunnelgatan i östlig färdriktning. Vanen var röd eller brunaktig samt silverfärgad. Den hade endast fönster vid framdörrarna. I övrigt var den helt täckt.
https://drive.google.com/file/d/1RRigJHNEHxM4zbiMekif4feRnjyIfmfD/view
Narkotikarotelns Gunnar Hollstein, som satt i spaningsbussen under mordkvällen, berättar följande i förhör den 9/2 1989:
Själv hade Hollstein under kvällen varit sysselsatt med att från en spaningsbuss kontrollera folk som hade gått ut från Söderhallen, som ligger belägen i korsningen Folkungagatan - Götgatan. /.../ Den buss som han disponerat vid tillfället hade varit en Chevrolet Van, som till färgen hade varit röd och silver.
https://drive.google.com/file/d/18Zt1TJ1XOupDAxIUKG3v_qeUgg9Tth7I/view
Visserligen är det ett långskott, men den enda buss i materialet som matchar Hellströms iakttagelse någotsånär, det är just Hollsteins spaningsbuss. Kan det vara så att den bussen även tagits i bruk till annan verksamhet under mordkvällen? Den av Hellström iakttagna skåpbilen är högintressant för mordet, men vi vet tyvärr varken varifrån den kom eller vart den tog vägen.
Visserligen uppger Hollstein att han satt i spaningsbussen hela kvällen, men han säger även att de varit upp till Kungsträdgården och Café Opera en sväng. Här noterar jag att Säpo-operationen Cosi fan tutte också utspelade sig åtminstone delvis på Café Opera – därefter på Embassy. Enligt Tore Forsbergs material uppger Cosi fan tutte-deltagaren Rose S följande:
Kvällen ... hade börjat hemma hos Tore Forsberg i Enskede med middag samt förberedelse för en planerad operation. Närvarande var även Lars-Erik Nilsson. När de är klara hemma hos Tore skjutsar Lars-Erik Tore och Rose till Café Opera där Rose vill minnas att de köpte en drink i baren. /.../ Tore säger plötsligt att de ska gå till ett annat ställe, Embassy, där själva operationen skulle ske. /.../ När de är inne på Embassy får plötsligt Tore en hand på sin axel och går iväg för att prata med en man som Rose tror är Bengt Nylander. Detta säger Rose sker före midnatt. Tore kommer tillbaka vit i ansiktet och berättar att Olof Palme är skjuten. De fick då avbryta uppdraget...
https://drive.google.com/file/d/1sRtCuD_-Frr1iG-vPG722uzicogiheYG/view
Kan det finnas någon slags kontaktyta mellan de här båda verksamheterna? Å ena sidan klaffar tajmingen inte riktigt med det uppgifter som Hollstein lämnar, men å andra sidan tycker jag både beskrivningen och tajmingen på den av Hellström iakttagna skåpbilen passar in med ett scenario där man först "evakuerar" resten av narkotikaspanarna från Luntmakargatan innan man kör igång med den till mordet kopplade operationen, där just Hellströms skåpbil verkar ha kunnat ingå.
Allt detta är i nuläget ganska löskokt, men med lite tur kan vi kanske pillra fram fler pusselbitar och kopplingar. En sådan som borde kollas upp är alltså om Anders Nylander är Bengt Nylanders grabb.