2024-03-28, 19:35
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Heh, okej. Nej, jag tror som sagt inte på Dogge.

Det här är ett diskussionsforum, så det är klart att folk diskuterar trovärdigheten i det han sagt, o.s.v. Det ligger i ett diskussionsforums natur. Jag tycker det är helt normalt att ett forum fungerar på det viset, och inte konstigt på något sätt.

Nej det är uppenbart att du inte gör. Har du förresten sett videon när han berättar? Hur han beskriver sig som "liten". Ökar det inte trovärdigheten när han efteråt i media förklarar att han var 7-8 år?

Och jag väljer att kritisera sättet vissa väljer att fantiserar om vad som egentligen hänt. Vilket också ligger i ett diskussionsforums natur.
Citera
2024-03-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
De flesta tjejer som påstår sig bli "våldtagna" i dagens samhälle känner sig lite som Dogge när han berättar när de väl blir dunkade. Dagen efter så kommer ångesten retroaktivt.

Ska man då straffa alla dessa lösaktiga horor som fläker ut sig när de anmäler? Dogge är ju offret här i hans utsaga. Men han tog övergreppet som en man och lipar inte som tjejer gör, han gjorde det hela till ett skämt dessutom.

Han har inte beskrivit något som tjejen skulle ha gjort som visar på en våldtäkt av pojkarna.
Citera
2024-03-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men Paulo höll ju på med sitt skit i nutid det är ju en jkla skillnad. Dogge återger något från dåtid. Jag är förövrigt betydligt yngre än Dogge.

Människor är olika, alla har inte ditt språk och sätter ord på saker på samma sätt. Alla har inte en livssituation där man kan sitta och reflektera över varje enskild liten händelse man varit med om. Speciellt inte om erfarenheterna är staplade på hög med skit. Det kanske funkar om man är uppväxt i ett tryggt medelklasshem och varit med om EN traumatisk händelse i sitt liv. Men så är inte verkligheten för många. Du läser in massa saker i det här som aldrig kanske var menade eller ens har hänt på det viset du upplever det. I en annan form med mer eftertanke hade du kanske fått andra svar. Det måste också finnas utrymme för resonemang, att föra upp saker till diskussion och att människor får dra egna slutsatser och göra egna val.

Ni i PK-mobben kan ju inte sätta er över och ha tolkningsföreträde och inte låta oss andra existera, som hör och ser något helt annat än en kallhamrad sexualförbrytare när Dogge talar. SvT och SR ska fånga in hela folket.

Jag nekar inte till att det han säger är olyckligt men ska ni problematisera Dogges uttalande är det väl i så fall bättre att koppla in den där "Radiopsykologen" som får göra en serie i P1 om hur mycket obearbetade och oreflekterade trauman lägre samhällsklasser bär på och viftar bort med ett skratt pga strukturer i samhället som gör att det mest är intellektuella välutbildade som springer till psykologen som förstahandsval.

Jag råkar veta att Dogge enligt många är en reko och ok person. Om han väger orden på guldvåg eller inte ändrar inte det faktumet. Det finns gott om vältaliga akademiker som säger rätt saker men ändå dyker upp hos Dumpen och då är dom där vackra orden inte värda ett skit.
Jag är inte medelklass heller.. jag har till och med varit fosterhemsplacerad om än bara för några veckor, hos en person som i media presenterats som vän till Dogge tillsammans med honom. Har varit utsatt för rader med trauman (vilket inte har med den placeringen att göra då allt var bra).

Därefter är jag väldigt frispråkig, måhända högljudd med mitt som så öppet kan prata om saker andra upplever väldigt svåra sedan så diskuterar jag mycket kring psykisk ohälsa vilket är stigmatiserande utöver tidigare problem jag utsatts för, haft eller egna problembeteenden. Men ja, jag anser att alla människor har en skyldighet i för varandra att åtminstone försöka uppträda med folkvett. Djup, svår psykisk ohälsa eller funktionsnedsättningar av påtagligt tydlig intellektuell art, är vad jag kan se som sådant som mer förklarar att somliga inte kan upprätthålla en bättre funktionsförmåga. Men då måste personerna ur sitt sammanhang. T.ex berättade en person som fick arbeta på Samhall att en person uttalade mer eller mi dre nästan våldtäktshot och sa att den skulle bränna ihjäl en annan levande som skämt. En kvinna till en man. Det innebär i min värld att trots att en förklaring finns av problematik så kan de andra medarbetarna kräva av arbetsplatsen inte ska innehålla en så svår dysfunktionell förmåga.

Det är inte "pk" att anse att man ska kunna fungera efter sin omgivnings krav. Ska mna arbeta med barn (anlitas som familjeunderhållning" kan man givetvis inte sitta och agera sexistiskt genom att dra historier om "lätta" flickor och boys will be boys". För ansågs det normalt att pojkar slogs och regelbundet startade slagsmål, idag kan föräldrarna orosanmälan för att pojkar har en våldsproblematik och pojkarna kan även polisanmälas då de faktiskt saknar tillåtelse att utöva våld mot andra.

Tiderna förändras. Det är jäkligt mycket vi som är i medelåldern måste lära om. Tror ingen generation behövt lära om så mycket som millennials och generation X. Finns en hel ordbok kring ord, uttryck och begrepp som inte längre kan användas. Man har sovit under en sten om man inte är medveten om det. Det vi tilläts vara dumma i huvudet med förr, måste vi idag reflektera över och förändra när det kommer till hur vi uttrycker oss.

Ett exempel. En människa är upprörd på mig för att jag inte öppet kritiserar personen men jag känner att jag inte har något att vinna på det men det är en typisk, äldre mossig figur som inte accepterar t.ex Snapchat och att jag regelbundet kommunicerar via appen men vill ha kontakt (efter hur det fungerade 1987). Jag som i nte fick något gehör när jag sökte som familjehem kan ändå inte tolerera att en vuxen människa är sexistisk mot en ung flicka och regelbundet smutskastar genom att kalla vederbörande för störd och även skrattar kring det sexuella umgänget personen har eller inte har. De tär så jäkla utdaterat och jag ogillar skarpt äldre kvinnor som klankar ner på unga tjejer. Givetvis kan jag också vara plump och uttrycka mig hårt i olika frågor och sammanhang av beteenden men jag går inte ner på individnivå vad det verkar när jag funderar på vad som stör mig. Det handlar helt enkelt om att det växer mossa på många äldre och att de vill vara som de alltid varit utan att vilja se att tiderna förändras. Åttiotalets sexism är inte "kul". Skulle jag ha varit familjehem hade jag såklart inte velat ha någon omkring mig och ett barn som talar illa om andra barn även om jag själv då inte hade varit det åt tonåringar.

Du kanske är mycket yngre än Dogge men det är inte jag. Ändå är jag så trött på de där förstoppade generationerna som flaxar omkring i något peterpansynsrom. Väx upp för helvetet, liksom.
Citera
2024-03-28, 19:38
Avslutad
Man kan fundera på hur mycket det påverkar, men alla tre har gått utanför åsiktsfållan i någon mån. Alltså sagt något kontroversiellt eller deltagit i sammanhang man inte får delta i för etablissemanget och straffas rejält för det med miljonkostnader, hot om fängelse, fängelse, cancelkultur med mera. Alla tre har uttryckt åsikter, deltagit i "fel" sammanhang, intervjuer med mera. Om invandring, SD, politik, bokmässan, Riks med mera. Det kan vara så att man riktat in sig på just dessa för att man vill rikta in sig på just dom. Andra, rappare och sexköpare, kommer undan och hängs aldrig ut för våldsbrott och sexköp med mera.

Paolo - Dogge - Runar

Jag säger inte att dom är perfekta, dom har säkert sina brister. Men man har ganska snabbt efter att dom yttrat sig och deltagit i "fel" sammanhang öst all världens skit på dom och allt ska fram om det så är 40 år gammalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Nej det är uppenbart att du inte gör. Har du förresten sett videon när han berättar? Hur han beskriver sig som "liten". Ökar det inte trovärdigheten när han efteråt i media förklarar att han var 7-8 år?

Och jag väljer att kritisera sättet vissa väljer att fantiserar om vad som egentligen hänt. Vilket också ligger i ett diskussionsforums natur.

Men vad har tjejen gjort egentligen?
Citera
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
En 15-årig tjej låter killar som är 7-8 år göra sexuella saker med hennes nakna kropp. Jag vågar nog lova att dessa killar absolut inte känner sig som några offer på något vis. Detta var nog snarare en riktigt häftig upplevelse för dom.

Världen var inte lika skitnödig när Dogge var ung som den tyvärr är idag.
Problemet är väl att han skrattar åt detta i vuxen ålder när han egentligen borde inta rollen som Lars Norén och gestalta sin djupa ångest och hur detta har påverkats hans barndom.
Då hade alla kommit till hans försvar.
Citera
2024-03-28, 19:39
Medlem
De e på tiden nån kritiserar honom!
Han är en slusk!
Citera
2024-03-28, 19:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag har sett klippet och läst artikeln som TS länkade.

Rätt vanligt att man säger att man var liten i tonåren när man är nästan 50 bast som Dogge.

Citat:
Kör på, du.

Det är bara lite kul att du säger att andra "fantiserar om vad som egentligen hänt," för då undrar jag... vad gör du själv?
Citera
2024-03-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Han har inte beskrivit något som tjejen skulle ha gjort som visar på en våldtäkt av pojkarna.

Nej, jag drog en parallell om hur dagens tjejer förmodligen känner samma eufori (som när Dogge återberättar sin historia) när de går hem med en kille för natten och får fittan fylld, för att dagen efter få ångest och anmäla skiten. Offrena i båda fallen kan då prata eller till och med skämta om det
Citera
2024-03-28, 19:41
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Problemet är väl att han skrattar åt detta i vuxen ålder när han egentligen borde inta rollen som Lars Norén och gestalta sin djupa ångest och hur detta har påverkats hans barndom.
Så offret skall skuldbeläggas om offret inte blir traumatiserad? Tycker offret äger rätten att hantera det.
Citera
2024-03-28, 19:44
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren

Ja verkligen, för är det något som verkligen respekteras idag, är det när man visar förändring, utveckling, vad man har lärt sig, osv osv.
Citera
2024-03-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Nej, jag drog en parallell om hur dagens tjejer förmodligen känner samma eufori (som när Dogge återberättar sin historia) när de går hem med en kille för natten och får fittan fylld, för att dagen efter få ångest och anmäla skiten. Offrena i båda fallen kan då prata eller till och med skämta om det

Hur fick Dogge kuken behandlad, som är jämförbart med att fått fittan fylld hos en tjej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in