2024-03-28, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vi spelar ju lite annorlunda försvarsspel. Ingen försvarare i Häcken skulle ta en plats hos oss, men det gör dem heller inte dåliga i Häcken. Vi spelar med en mycket högre backlinje. Våra försvarare måste kunna försvara i djupled, vara snabba i vändningar, backandes och mer en mot en.

Däremot skulle våra backar ta plats i Häcken. De klarar deras försvarsspel.

Förvisso, resonerade inte på det sättet. Nu fick du mig att börja fundera över vilka allsvenska backar hade passat in i Rydströms spelsätt.

Nu svär jag lite i kyrkan, men gör inte det Ponne till en ganska begränsad spelare i Rydströms spelsätt? Ser inte honom ha den snabbheten helt enkelt. Sedan har han naturligtvis andra egenskaper som gör honom till allsvenskans bättre försvarare.
Citera
2024-03-28, 11:18
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Förvisso, resonerade inte på det sättet. Nu fick du mig att börja fundera över vilka allsvenska backar hade passat in i Rydströms spelsätt.

Nu svär jag lite i kyrkan, men gör inte det Ponne till en ganska begränsad spelare i Rydströms spelsätt? Ser inte honom ha den snabbheten helt enkelt. Sedan har han naturligtvis andra egenskaper som gör honom till allsvenskans bättre försvarare.

Nä, Ponne är inte perfekt men funkar ändå. Han är ändå en okej passningsspelare. Vi behöver också typen i truppen för Europakval.

Lasse Nielsen funkade ju bra för oss. Han var rätt snabb och rörlig. Han hade kanske inte funkat hos Häcken. Sedan blir misstag mycket mer synliga, risken är ju högre, så ibland ser de sämre ut. Ta första målet vi släppte in mot Norrköping. Några sådana lägen kommer vi att släppa till. En förlorad nickduell eller missat block syns ju inte lika väl.

Jag har också fått känslan när jag läst intervjuer med Daniel att vi lägger stor vikt vid att ha tillgång till vänsterfotade mittbackar. Därför Moisander och Olsson har fått förlängda kontrakt och Zätterström A-lagskontrakt. Kollar lite snabbt och alla Häckens mittbackar är högerfotade. Jag tror vi är rätt ute där.
Citera
2024-03-28, 11:20
Medlem
ardagulers avatar
Citat:

Ponne och Moisander är väl inga djupledsdemoner direkt. Benjamin Tiedemann är ingen speedkula heller men hans fina fötter hade säkert trivts i ett lag med mycket boll.
Citera
2024-03-28, 11:40
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nä, Ponne är inte perfekt men funkar ändå. Han är ändå en okej passningsspelare. Vi behöver också typen i truppen för Europakval.

Lasse Nielsen funkade ju bra för oss. Han var rätt snabb och rörlig. Han hade kanske inte funkat hos Häcken. Sedan blir misstag mycket mer synliga, risken är ju högre, så ibland ser de sämre ut. Ta första målet vi släppte in mot Norrköping. Några sådana lägen kommer vi att släppa till. En förlorad nickduell eller missat block syns ju inte lika väl.

Jag har också fått känslan när jag läst intervjuer med Daniel att vi lägger stor vikt vid att ha tillgång till vänsterfotade mittbackar. Därför Moisander och Olsson har fått förlängda kontrakt och Zätterström A-lagskontrakt. Kollar lite snabbt och alla Häckens mittbackar är högerfotade. Jag tror vi är rätt ute där.

Även Hellberg och co värderar vänsterfotade mittbackar väldigt högt. I dagsläget har vi Pinas och nu är även Winther på gång in.
Citera
2024-03-28, 11:46
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Även Hellberg och co värderar vänsterfotade mittbackar väldigt högt. I dagsläget har vi Pinas och nu är även Winther på gång in.

Tror det är smart tänkt. Tror inte alla sportchefer/tränare i allsvenskan värderar det lika högt, men tycker de borde.

Fortfarande förvånad över att ingen mig veterligen utmanade oss om Moisander när vi värvade honom. Han ville ju till Stockholm. Frun är därifrån.
Citera
2024-03-28, 13:01
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Skulle du kunna redovisa hur du kom fram till detta spelare för spelare? Jag vill ändå höra en "objektiv" bedömning på vår backlinje.

Jansson, Cornelius och Moisander håller inte samma klass som Hammar, Lode och Zecevic. Tittar vi på bredd är väl Makolli i dagsläget ungefär lika bra som Hovland även om dom går åt olika håll i utvecklingen.

Tittar vi på ytterbackar är däremot Stryger-Larsen och Busanello snäppet bättre än Lindahl och Lundqvist. Våran bredd är dock bättre på ytterbackar med Barrett-Laursen (som är grym om han råkar vara skadefri) och Fridriksson som är klart bättre än Tjocko och Tinnerholm.
Citera
2024-03-28, 13:50
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tack för att du kopplar ihop mig med honom. Verkligen en komplimang.
Han är inte den första som blandat ihop er två (liknande avatarer rent färgmässigt?), ska erkännas

Men MrSkargard är väl den superbittra Eskilstuna-supportern(?) som alltid spyr skit på allt och alla?
Citera
2024-03-28, 14:45
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Han är kvar. Skriver inte så mycket när han inte har nått vettigt att skriva bara. Till skillnad mot rätt många andra.

Och eftersom jag inte låtsas som att jag har någon speciell insyn i något lag så har jag ofta inte speciellt mycket vettigt att skriva utanför säsongen, såvida det inte handlar om förvärv som jag faktiskt vet nått om.
Fast jag kunde såklart ha skrivit nått i stil med "Självklart är han för dålig." när nån frågade om Hodzic i Häcken nyss. Det var tämligen självklart att han aldrig skulle bli nån allsvensk stjärna. Varför lyssnar aldrig klubbarna på mig när dom köper spelare från Mjällby?

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Han är inte den första som blandat ihop er två (liknande avatarer rent färgmässigt?), ska erkännas

Men MrSkargard är väl den superbittra Eskilstuna-supportern(?) som alltid spyr skit på allt och alla?

Haha nej jag blandade inte ihop dom alls faktiskt det slog mig bara att det var väldigt längesedan han skrev på forumet ca 6 månader sedan.

Tycker inte ni har något gemensamt alls då du (kung ingenting) inte gnäller.

Ja han gnäller på allt och alla men på ett kul sätt
Citera
2024-03-28, 14:47
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Haha nej jag blandade inte ihop dom alls faktiskt det slog mig bara att det var väldigt längesedan han skrev på forumet ca 6 månader sedan.

Tycker inte ni har något gemensamt alls då du (kung ingenting) inte gnäller.

Ja han gnäller på allt och alla men på ett kul sätt
Kan vara så ja, det har jag faktiskt inte noterat. Han kanske har gått i vinterdvala som vissa brukar göra off-season.

Ska så klart tilläggas att jag inte heller har något som helst emot Kung_Ingenting, tvärtom; en trevlig och bidragande skribent.
Citera
2024-03-28, 15:11
Medlem
Londons avatar
Citat:
Han är kvar. Skriver inte så mycket när han inte har nått vettigt att skriva bara. Till skillnad mot rätt många andra.

Och eftersom jag inte låtsas som att jag har någon speciell insyn i något lag så har jag ofta inte speciellt mycket vettigt att skriva utanför säsongen, såvida det inte handlar om förvärv som jag faktiskt vet nått om.
Fast jag kunde såklart ha skrivit nått i stil med "Självklart är han för dålig." när nån frågade om Hodzic i Häcken nyss. Det var tämligen självklart att han aldrig skulle bli nån allsvensk stjärna. Varför lyssnar aldrig klubbarna på mig när dom köper spelare från Mjällby?

Härligt, bra då att vi snart är i säsong igen!

Glad påsk på er alla dårar där ute.
Citera
2024-03-28, 15:18
Medlem
Apropå landslagsfotboll.
Jag har reagerat på hur svaga resultat våra ungdomslandslag har gjort de senaste åren.

Vi får väldigt ofta stryk av våra närmsta grannar Norge, Finland och Danmark. Vi borde rimligtvis ha ca dubbelt så stort urval av fotbollsspelare att välja mellan när landslagspelare tas ut än vad dessa länder har.
På senare år har Sverige oftare valt att spela träningsmatcher mot baltländerna, Azerbajdzjan, Lichtenstein Färöarna mm. Jag förmodar att man vill vinna matcher,men till vilket pris som helst?

Jag har följt ungdomsfotbollen noga de senast 10 åren och reagerat på vilka som tas ut till ungdomslandslagen. Det är nästan uteslutande spelare från de större akademierna i Sthlm, Malmö FF, Blåvitt och Häcken.
Man ser ofta spelare från lite mindre klubbar som är ordinarie i Superettan som väljs bort till förmån för spelare som spelar i juniorserier i de större klubbarna.
För någon vecka sedan stötte jag på en gammal lagkamrat som numera är chef för en av de största akademierna i Sverige.
När jag frågade honom hur förbundskaptenerna scoutar spelare så sa han att de scoutar nog inte. De ringer oss och frågar vilka spelare som är ”heta” sen rekommenderar vi några.
Ja, nu vet jag iof att det inte är de vassaste tränarna som hamnar på förbundet utan ofta de som inte lyckas ute i klubblagen.
Har man 2st samlingar per år så borde man väl kunna anstränga sig lite mer kan man tycka.
Det känns som Svenska fotbollsförbundet är motsvarigheten till politikens regeringskansli där man dumpar de som är icke önskvärda.
Citera
2024-03-28, 15:47
Medlem
Elfsborg tar över favoritskapet!

https://fotbolldirekt.se/2024/03/28/pa-fd-hela-10-000-simuleringar-sa-slutar-allsvenskan-2024
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in