2024-03-28, 00:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Tack, nu är jag klokare ock skall göra mitt inköp !

(En fd. arbetsplats har en HP LASERJET III plus som jag använde för typ 20 år sedan, den fungerar fortfarande och används varje vecka, men de var tvungna att göra något/ändra manuellt med drivrutinen för att den skulle fungera i Win10/USB/paralellport, trumman är bytt några gånger och lite annat smått men den skall ha skrivit ut hundratusentals papper)

Ja eller en begagnad HP 2055, 3015, eller 42xx/43xx beroende på storlekskrav etc, det är utmärkta skrivare men har inte wifi och med små utskriftsvolymer är det lika bra att köpa en ny. Vissa av dessa äldre HP-modeller kan ha fast nätverksport för kabel.

HP-skrivare (Canon!) har tonern och trumman sammanbyggda, så man byter trumman när man byter toner (med Brother och vissa andra märken, tex OKI, byts de separat). Det man kan behöva byta på äldre begagnade HP är gummirullar och om man har riktig otur fusern (vilket i praktiken innebär att man inte gör det utan slänger skrivaren).
Citera
2024-03-28, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Om ni hittar billig laser skrivare så vore jag tacksam om ni kan länka i tråden

Kolla inkclub.se t ex
Citera
2024-03-28, 04:23
Medlem
1. Inflation
2. Allt färre använder papper
Citera
2024-03-28, 07:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jag syftar på skrivare av typen till exempel Samsung xpress m2026. Alltså enkel laserskrivare.

Vet inte om tråden ligger rätt, mod får gärna flytta vid behov.

Och varför är vissa toner mycket dyrare till vissa laser skrivare jämfört med andra?
Kanske för att skrivaren du nämner skriver ut papper utan text?
(FB) Kommer bara blanka utskrifter utan text på skrivaren, varför? (W11, Samsung M2026)

I övrig så beror det mesta på volym. Det säljs allt förre skrivare idag då det går att lösa det mesta på annat sätt.
Citera
2024-03-28, 09:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Billigast blir nog att köpa begagnat. Finns firmor som rekonditionerar och säljer.
Citera
2024-03-28, 09:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Vad är bäst? Multifunktionell laserskrivare eller bara skrivare? För- och nackdelar?

Kopiera, faxa, skriva, skanna. Faxar du mycket?
Citera
2024-03-28, 09:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Folk skriver helt enkelt inte ut så mycket längre, så marknaden för billiga skrivare finns inte riktigt längre. Jag har en gammal brother svart/vit-laserskrivare som jag köpte som student, den är nu tonåring och tuffar fortfarande på med en snart 10 år gammal toner. Som student skrev jag ut mycket föreläsningsmaterial, gamla tentor etc., men efter det har jag inte mycket användning för den. Den blir väl vanligtvis ett par sidor per år, och ett par gånger per år som skanner för kvitton till jobbet.
Citera
2024-03-28, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kopiera, faxa, skriva, skanna. Faxar du mycket?

Inte just fax, nej. Vill ha skriva ut, kopiera och scanna
Citera
2024-03-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Folk skriver helt enkelt inte ut så mycket längre, så marknaden för billiga skrivare finns inte riktigt längre. Jag har en gammal brother svart/vit-laserskrivare som jag köpte som student, den är nu tonåring och tuffar fortfarande på med en snart 10 år gammal toner. Som student skrev jag ut mycket föreläsningsmaterial, gamla tentor etc., men efter det har jag inte mycket användning för den. Den blir väl vanligtvis ett par sidor per år, och ett par gånger per år som skanner för kvitton till jobbet.

Okej. Men folk borde fortfarande ha behov av skrivare tycker jag.
Citera
2024-03-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Billigast blir nog att köpa begagnat. Finns firmor som rekonditionerar och säljer.

Vill inte köpa begagnat.
Citera
2024-03-28, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLB
Kolla inkclub.se t ex

Tack. Kom med fler tips
Citera
2024-03-28, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja eller en begagnad HP 2055, 3015, eller 42xx/43xx beroende på storlekskrav etc, det är utmärkta skrivare men har inte wifi och med små utskriftsvolymer är det lika bra att köpa en ny. Vissa av dessa äldre HP-modeller kan ha fast nätverksport för kabel.

HP-skrivare (Canon!) har tonern och trumman sammanbyggda, så man byter trumman när man byter toner (med Brother och vissa andra märken, tex OKI, byts de separat). Det man kan behöva byta på äldre begagnade HP är gummirullar och om man har riktig otur fusern (vilket i praktiken innebär att man inte gör det utan slänger skrivaren).

Hur vet man om man bara måste byta toner?;vill inte behöva byta trumma. Vad är ens trumma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in