2024-03-27, 20:49
Medlem
Vad är resonemanget?

Notera att man går köra vad? Up till 74 ton buss på bk4 väg så länge bussen i sig är godkänd för det.

Det finns t.om bussar där bakre hälften är en lastbil och den går reggad som buss
Citera
2024-03-27, 21:00
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror det är för att överhäng skiljer sig åt. En lastbil har inte det där stora överhänget framtill som många bussar har. Jag har för mig det sades när jag gick C-kortsutbildningen.
Citera
2024-03-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror det är för att överhäng skiljer sig åt. En lastbil har inte det där stora överhänget framtill som många bussar har. Jag har för mig det sades när jag gick C-kortsutbildningen.

Bokbussen körs med c kort dock
Citera
2024-03-27, 21:16
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Bokbussen körs med c kort dock
Bokbussen är ju inte en buss även om namnet kan antyda det, utan en lastbil ämnad att frakta gods (böcker) och inte människor.

Förr i tiden fick man C kort på köpet när man tog D kort. Varför det inte är så längre kan jag inte svara på. En av anledningarna kanske kan ha att göra med att läran om lastsäkringen skiljer sig mellan buss och lastbil.
Citera
2024-03-27, 21:36
Medlem
Trakessons avatar
Jag har C+E och jag får inte köra buss.
Tror du ska fråga Transportstyrelsen istället, för här lär du bara få till svar att det är invandrarnas fel eller möjligen judarnas.
Citera
2024-03-27, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag har C+E och jag får inte köra buss.
Tror du ska fråga Transportstyrelsen istället, för här lär du bara få till svar att det är invandrarnas fel eller möjligen judarnas.

Jag har D. Frågat ykb lärare och han sa typ "bra fråga"
Citera
2024-03-27, 21:52
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag har D. Frågat ykb lärare och han sa typ "bra fråga"
Jag tror inte det handlar om överhänget. Det är en vanesak man lär sig snabbt. Antagligen handlar det om levande eller död last. YKB:n skiljer väl lite?
Det finns ju bussar som är ombyggda till husbilar och reggade som lastbil. De kör man ju på C-kort och enda skillnaden är ju att man inte kör passagerare.
Citera
2024-03-27, 22:12
Medlem
Citat:
Jag tror inte det handlar om överhänget. Det är en vanesak man lär sig snabbt. Antagligen handlar det om levande eller död last. YKB:n skiljer väl lite?
Det finns ju bussar som är ombyggda till husbilar och reggade som lastbil. De kör man ju på C-kort och enda skillnaden är ju att man inte kör passagerare.

Bussar ombyggda till husbil blir städse personbil numera.
Citera
2024-03-27, 22:16
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bussar ombyggda till husbil blir städse personbil numera.
Oavsett vikt? De jag tittat på får man i alla fall inte köra på B-kort.
Citera
2024-03-27, 22:22
Medlem
Spenneths avatar
Citat:

Eller reggade som personbil klass 2, som man
kör på B-kort om det är taget före 1996.
Citera
2024-03-27, 22:28
Medlem
Citat:
Ja, vanliga före detta stadsbussar bl.a.

Se inlägg 10 av Spenneth!
Citera
2024-03-27, 22:30
Medlem
Citat:
Körkort B taget före 1/7 1996 berättigar till att köra husbil som är personbilsregistrerad. Detta även om den skulle väga 30 ton och vara 15 meter lång!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in