2024-03-27, 02:45
Medlem
S62 E2 skrev han i #3878
Citera
2024-03-27, 14:17
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Vilket program såg denne skribent detta? Finns inte det programmet kvar? Om så är det väl bara att se efter vad som stod, eller?

Jag kollade inslaget nu (Efterlyst säsong 62 avsnitt 2) & tog bild av TVn - så kvaliteten är som den är…

Här är GPS positionerna.
Och här är GPS positioner & mastuppkopplingar parallellt.
Citera
2024-03-27, 15:30
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag kollade inslaget nu (Efterlyst säsong 62 avsnitt 2) & tog bild av TVn - så kvaliteten är som den är…

Här är GPS positionerna.
Och här är GPS positioner & mastuppkopplingar parallellt.

Okki, nice, thanks, 😊.

Men vad menade skribenten med att han sett adressen i text? Eller har jag missuppfattat det?
Citera
2024-03-27, 15:33
Medlem
Har länge funderat över att polisen sagt att det endast fanns Terjes DNA i bilen.

Såvitt jag vet och citerar Hälsokontrolldirekts hemsida kan man endast ta DNA genom saliv.
"DNA tas normalt med en tops som dras på insidan av kinden, precis som på film. Vissa företag använder sig även av salivprov. Många anser att en tops är det smidigaste sättet, men i övrigt finns det ingenting som säger att den ena metoden skulle vara bättre än den andra."

Hur har polisen tagit DNA i Terjes bil?
Citera
2024-03-27, 16:08
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Okki, nice, thanks, 😊.

Men vad menade skribenten med att han sett adressen i text? Eller har jag missuppfattat det?

Det var detta inlägget som ställde till det med kopplingar till Louise.
Skall vi fortsätta på den inslagna vägen har Terje även varit i Säffle på resan där Jens försvann 4 månader efter Terje gick upp i rök.
Det är lika långsökt enl. min mening.
Citera
2024-03-27, 19:40
Medlem
Citat:
Okki, nice, thanks, 😊.

Undrar samma. Jag kan inte ens se några exakta mastuppkopplingar eller koordinater. Vid ett tillfälle i programmet ser jag bilder på bordet under intervjun av blondinpolisen. Då kan man se text på en karta men det är datum och tid.

Så Louise-kopplingen har nog blivit en trådsanning.
Citera
2024-03-27, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anragninnas
Har länge funderat över att polisen sagt att det endast fanns Terjes DNA i bilen.

Såvitt jag vet och citerar Hälsokontrolldirekts hemsida kan man endast ta DNA genom saliv.
"DNA tas normalt med en tops som dras på insidan av kinden, precis som på film. Vissa företag använder sig även av salivprov. Många anser att en tops är det smidigaste sättet, men i övrigt finns det ingenting som säger att den ena metoden skulle vara bättre än den andra."

Hur har polisen tagit DNA i Terjes bil?

Det du beskriver är en metod för att få fram DNA. Olika material innehåller olika mycket DNA, och det som innehåller mest DNA är blod, saliv och sperma. Medicinska tester, faderskapstest mm. tas genom att samla saliv med tops. Finns personen inte tillgänglig kan även hår med roten kvar, (dvs hårstrå som är ryckt från huvudet och inte klippt), användas.
Jag tolkar det som att man inte hittat okänt blod, saliv eller sperma i Terjes bil.
Citera
2024-03-27, 20:14
Medlem
rubbergirls avatar
Jag lyssnade precis på Aftonbladets pod ”Mysteriet på Muskö” från 2/12-23.
Jag kanske upprepar ngt men jag antecknade vissa saker det spekulerats om.

* Terje stannar & fikar på Sibylla vid Rosslagsstoppet i Vallentuna när han är på väg till Tumba (därav lång tid på körsträckan)

* Vakten säger att Terje kanske var lite ”gubbsur” (om han märkte ngt ovanligt)

* Terje hade inte haft semester på många år & såg resan som semester där han skulle koppla av & inte stressa. Till grannen HMH hade han sagt att han blir borta max 12 dgr.

* Den nedsågade tallen var ej i vägen - stod vid sidan om - & behövde ej tas ned för att försöka få bilen därifrån (enl. en boende på Muskö).

* Aftonbladets artikel om Terje som togs bort berodde på att reportern glömt nämna källan Efterlyst som han citerade från. Artikeln togs ned, skulle korrigeras & publiceras igen - men andra nyheter gjorde att det glömdes bort.

De pratade även lite löst om denna tråd & att det är mycket spekulationer.
Senast redigerad av rubbergirl 2024-03-27 kl. 20:23.
Citera
2024-03-27, 20:38
Medlem
Har inte tittat på Efterlyst (säsong 62 avsnitt 2) eller granskat användaren Rubbergirl's bilder ännu för att skapa mig en egen tolkning kring infon från GPS:en...

MEN!

Ponera att all info från inlägg #3878 (sida 324) är felaktig och det inlägget var resultatet av en enda användares egna tolkningar och att tråden sedan spunnit vidare i flera tusentals inlägg utifrån denna info som sedan blivit trådsanningar... Låt anta att Terje inte alls åkt till någon av dessa angivna GPS-adresser och inte har någon koppling till vare sig Kår*ta-ligan eller Loui*e eller någon annan som nämnts i anknytning till dessa adresser...

Åt vilken riktning lutar ärendet då?

Vad har vi kvar?
Citera
2024-03-27, 20:45
Medlem
Det har spekulerats kring flera olika teorier i tråden redan, en av de teorier som tagits upp är suicid.

Presenterar några olika resonemang kring denna teori nedan.

Under pandemin ökade den psykiska ohälsan i samhället. När många varvade ner och minskade ner på umgänge och stress, blev andra grupper i samhället mer isolerade.

Kan Terje ha valt att avsluta allt?

"Död-städade" han före sitt försvinnande? Rensade han bort foton och saker till andra som skulle ha större glädje av dessa än vad han själv skulle få när han inte skulle finnas kvar?

OBS! Endast spekulation,men inlägg #4590 (sida 383) skulle kunna antyda detta:

Citat:
Ursprungligen postat av Lienna
Ca 1 vecka före försvinnandet (21 nov) ställer Terje, en fråga i en norsk facebook-grupp angående en tjej som finns med på ett fotografi som hans mamma tagit på 90-talet. Han lägger upp en bild på bilden där personen syns suddigt och skriver att han vill ha kontakt med personen för att ge personen fotografiet.

Kan det ha funnits fler bilder på kvinnan han vill skänka till henne innan det är försent?

Han skänker pengar till syskonbarnen, för att försäkra sig om att de ska få ta del av dessa pengar, få en tryggad framtid och ha det bra? Han skänkte pengarna till syskonbarnen redan ett par veckor före försvinnandet. Hade han i så fall planerat ett eventuellt försvinnande en längre tid i förväg?

Det som talar emot detta är väl då att han samtidigt planerar för framtiden.

Inlägg #4159 (Sida 347):

Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Du tar fan inte livet av dig när du äntligen har köpt ditt drömställe för semester och fiske.

Han pratar om att köpa hund?

Han har ny bil och ny telefon.

Han köper ett hus...

Är husköpet och den planerade reserutten en dimridå för att få släkt och vänner att tro att han ska åka på långresa till Nordnorge? Har han räknat med att det ska ta tid innan de anhöriga saknar honom och försvåra ett sök när resesträckan är 190 mil lång, längs en annan rutt än vad han verkligen åker? Var ska de anhöriga ens börja leta längs med denna resväg?

När han därtill ringer till systerdottern när han närmar sig Muskö och meddelar att han snart är framme, ska hon då kunna ana att han menar något annat än Nordnorge?

Om det är Terje som plockat bort bilens bakre registreringsskylt, är det gjort för att försvåra identifieringen av bilen? Varför inte plocka bort den främre skylten med i så fall?

Och varför göra sig allt detta jobb, om det skulle vara för att ta sig av daga?

Resa så långt? För att förhindra att det är familjen som anträffbar honom? Varför snurra runt i Stockholm flera dagar? Skulle det ha varit för att tänka igenom sitt beslut och "peppa" sig själv?

------

Jag minns ett annat fall gällande försvunnen person.
Hittar inte tråden till det försvinnandet nu dock, men för ett par år sedan var det en man som försvann i Västsverige. Han och hans bil kom att lysas och sökas av MPS. Mannen kontaktade då själv Polis och sa att ingen behövde leta efter honom, han hade dragit sig undan till en skrivstuga eller liknande och han skulle komma hem igen när han var klar... i själva verket körde han bil upp och ner längs de större vägarna i Västsverige, förmodligen för att resonera med sig själv och sina demoner och för att samla mod till att fronta en lastbil, vilket också skedde flera dagar efter försvinnandet. Han hade inte kommit hem däremellan...

------

Återigen, detta är bara spekulationer och det har inte framkommit något konkret som bekräftar detta...
Senast redigerad av neveroddoreven 2024-03-27 kl. 21:00.
Citera
2024-03-27, 20:49
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Har inte tittat på Efterlyst (säsong 62 avsnitt 2) eller granskat användaren Rubbergirl's bilder ännu för att skapa mig en egen tolkning kring infon från GPS:en...

MEN!

Ponera att all info från inlägg #3878 (sida 324) är felaktig och det inlägget var resultatet av en enda användares egna tolkningar och att tråden sedan spunnit vidare i flera tusentals inlägg utifrån denna info som sedan blivit trådsanningar... Låt anta att Terje inte alls åkt till någon av dessa angivna GPS-adresser och inte har någon koppling till vare sig Kår*ta-ligan eller Loui*e eller någon annan som nämnts i anknytning till dessa adresser...

Åt vilken riktning lutar ärendet då?

Vad har vi kvar?

Det kommer fram i podden att Terje fikat på Sibylla i Vallentuna som ligger 7,4 km från Kårsta adressen. Så det var nästan rätt…

Det skulle ha varit 2 adresser i Vallentuna enl. det inlägget men när jag ser Efterlyst så tycker jag mig endast se en adress & det skall då vara Sibylla i Brottby.
Citera
2024-03-27, 21:01
Medlem
rubbergirls avatar
I den där podden pratar de med polisen, grannen samt en boende på Muskö.
Polisen har utrett risken för suicid, tagit in journaler, pratat med läkare som gjort bedömning, pratat med anhöriga etc men att det inte finns ngt som tyder på det.

Jag tror ngn tog Terje av daga. Det är bara en smula rörigt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in