2024-03-26, 20:44
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYNNERHETEN
Och detta får alltså ett resultat som är formfast? När eller till vilken typ av arbeten blir det aktuellt att hetta upp och sedan härda materialet?
Varför ska du härda metallen i en lampskärm?
Ska du göra nålar som du gör dig illa på!?

-Du behöver inte värme alls, inte för att forma och du behöver inte löda!

Här, billig och finns överallt, träna träna träna!
https://www.clasohlson.com/se/Najtrad-1,5-mm/p/30-5029
Citera
2024-03-26, 21:07
Medlem
tastass avatar
Citat:
Och detta får alltså ett resultat som är formfast? När eller till vilken typ av arbeten blir det aktuellt att hetta upp och sedan härda materialet?

Härdning är primärt aktuellt när du behöver en hårdare yta än stålet har utan härdning.
Hårdhet kommer på bekostnad av seghet, skulle du härda en lampskärmsstomme skulle den troligtvis bli så spröd att den skulle kunna gå sönder om du tappar den i golvet

Med det sagt är det inte tvärenkelt att forma metalltråd till en förutbestämd form. Materaliet har alltid en viss elasticitet. Snurrar du tråden runt en kaffeburk eller dylikt för att få en viss radie kommer tråden återfjädra så du behöver översträcka material för att få det dit du vill, Men det är ju billigt nog material för att du ska kunna göra fel ett par gånger innan du får snits på det.
Citera
2024-03-26, 21:15
Medlem
Amazon-mannens avatar
Varför inte valsa tråden? Det fysiskt sett minst jobbiga sättet att forma tråden. Det finns handvevade valsar för smyckeslöjd etc.
Citera
2024-03-27, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Helt rätt. Enda sättet att lära sig är att göra det.
Om du ska hårdlöda, använd silverlod, dyrt men absolut bäst. Sen behöver du ett fluss som man har på tråden före man värmer upp dem. Någon form av blåslampa, så klart. Själv använder jag en med map-gas. Blir väldigt varm låga. Titta på videos på Youtube och börja med att experimentera med trådbitar innan du börjar med skärmen, tills du fått in känslan.

Tusen tack, det var precis den här sortens hjälp jag hoppades på!
Citera
2024-03-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför ska du härda metallen i en lampskärm?
Ska du göra nålar som du gör dig illa på!?

-Du behöver inte värme alls, inte för att forma och du behöver inte löda!

Här, billig och finns överallt, träna träna träna!
https://www.clasohlson.com/se/Najtrad-1,5-mm/p/30-5029

Som den stora poeten Knut Kenneth Gustafsson en gång skaldade, "Utan att fråga finns ingen chans att få ett svar".

Jag blir dock nyfiken på vad du syftar på med nålar? Och ska jag tolka dig som att du förespråkar att jag tvinnar ihop ändarna snarare än löder? Jag förstår att det kanske inte är nödvändigt att löda, men det borde väl bli ett snyggare slutresultat (efter ett antal försök och möjligtvis någon snyftning)?
Citera
2024-03-27, 10:59
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Som den stora poeten Knut Kenneth Gustafsson en gång skaldade, "Utan att fråga finns ingen chans att få ett svar".

Jag blir dock nyfiken på vad du syftar på med nålar? Och ska jag tolka dig som att du förespråkar att jag tvinnar ihop ändarna snarare än löder? Jag förstår att det kanske inte är nödvändigt att löda, men det borde väl bli ett snyggare slutresultat (efter ett antal försök och möjligtvis någon snyftning)?
Om du värmer upp järn, och hastigt kyler ner den, blir den härdad.
Det vill säga hård och vass.
Det vill du inte.

Du behöver inte löda, ingen löder lampskärmar.

Du virar tråden hårt, hur många gånger ska jag behöva säga det?
Har du ens provat ännu??
Citera
2024-03-27, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Härdning är primärt aktuellt när du behöver en hårdare yta än stålet har utan härdning.
Hårdhet kommer på bekostnad av seghet, skulle du härda en lampskärmsstomme skulle den troligtvis bli så spröd att den skulle kunna gå sönder om du tappar den i golvet

Med det sagt är det inte tvärenkelt att forma metalltråd till en förutbestämd form. Materaliet har alltid en viss elasticitet. Snurrar du tråden runt en kaffeburk eller dylikt för att få en viss radie kommer tråden återfjädra så du behöver översträcka material för att få det dit du vill, Men det är ju billigt nog material för att du ska kunna göra fel ett par gånger innan du får snits på det.

Ah då är jag med, tack för att du tog dig tid att förklara!
Citera
2024-03-27, 11:29
Medlem
Citat:
Det vill du inte.

Tack, nu förstår jag

Citat:

Okej, vilken metod förespråkar du att jag ska använda mig av för att sammanfoga stommens olika delar innan jag klär den?

Citat:
Har du ens provat ännu??

Detta har jag tagit till mig, och mina avsikt med att ställa följdfrågor har inte varit att ifrågasätta den metoden.
Nej, jag har inte provat ännu. Om att svara på den här tråden får dig att känna frustration så behöver jag inte rikta fler frågor till dig. Tack för hjälpen!
Citera
2024-03-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det fins kurser i luffarslöjd. https://www.folkuniversitetet.se/kurser-utbildningar/konsthantverk/konsthantverk/luffarslojd/?bpid=67328

Wow! Tack för tipset!
Citera
2024-03-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Varför inte valsa tråden? Det fysiskt sett minst jobbiga sättet att forma tråden. Det finns handvevade valsar för smyckeslöjd etc.

Även om jag är svag för handverktyg så kan jag inte rättfärdiga ett inköp av de mindre valsverk jag hittade, men tack för tipset!
Citera
2024-03-27, 13:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det vill du inte.

Har du ens provat ännu??
Fast inte järn. Det gäller bara stål, det vill järn säga med en viss kolinblandning. För lite kol, ingen härdning, för mycket sprött och oböjbart. Hur det är med elefantjärn fann jag ingen information om. Men bortsett från det, så har du rätt om att det är är helt onödigt.

Köpta lampskärmar är väl svetsade.
Citera
2024-03-27, 13:40
Avstängd
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Fast inte järn. Det gäller bara stål, det vill järn säga med en viss kolinblandning. För lite kol, ingen härdning, för mycket sprött och oböjbart. Hur det är med elefantjärn fann jag ingen information om. Men bortsett från det, så har du rätt om att det är är helt onödigt.

Köpta lampskärmar är väl svetsade.
Punktsvetsade, för att det ska gå fort.
Ta kan ta det lugnt och vira fast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in