2024-03-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag kan säga rent spontant att jag aldrig träffat en ryss i Sverige utan högskoleutbildning, eller som varit positivt inställd mot Putin.

Mycket projicering nu när Ukraina håller på att förlora.
Det är tragiskt för Ukrainska befolkningen men har man tagit fan(Zelinsky) i båten får man ro honom iland oxå, Detta krig är en bra exempel på geopolitikens baksida eller sanna natur.
Kan bara inte förstå hur folk på alla nivåer kunde ha så fel, För mig som läst mer historia än högstadiekursen stod det klart att ryssen tog alvarligt på risken att förlora Krim till Nato och de östra delarna producerade bla helikoptermotorer. Jag trodde jägaren var nere och rekade men det blev väl mest snortande
Citera
2024-03-27, 10:22
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, men hur åstadkommer man det? Känns ganska svårt att uppnå.

Erbjud Kina en bit av ryzzland mot att de stänger sin gräns o slutar hjälpa dem? Gäller att förhandla fram en riktig blockad av ryzzland.
Citera
2024-03-27, 10:23
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
Det är tragiskt för Ukrainska befolkningen men har man tagit fan(Zelinsky) i båten får man ro honom iland oxå, Detta krig är en bra exempel på geopolitikens baksida eller sanna natur.
Kan bara inte förstå hur folk på alla nivåer kunde ha så fel, För mig som läst mer historia än högstadiekursen stod det klart att ryssen tog alvarligt på risken att förlora Krim till Nato och de östra delarna producerade bla helikoptermotorer. Jag trodde jägaren var nere och rekade men det blev väl mest snortande

"Förlora Krim till Nato"? Krim var inte Rysslands att förlora då det tillhörde Ukraina, så vad menar du? Dessutom, som du bör veta, så besitter inte Nato några landområden utan det gör enskilda länder. Ryssland hade ju Krim redan från 2014, varför behövde de då anfalla Ukraina i stor skala 2022?
Tillverkning av helikoptermotorer i östra Ukraina som krigsorsak? Den var ny. Kunde inte Ryssland bara köpa motorer som vilket normalt land som helst. Eller du tänker att om USA vill ha rysk olja är det legitimt för dem att anfalla Ryssland?
Och om du nu läst "mer historia än högstadiekursen" (kanske gymnasiet?) borde du veta följderna av att låta en fascistisk diktator bedriva erövringskrig i Europa. Tror det till och med kan ingå i högstadiekursen. I alla fall i Sverige.
Citera
2024-03-27, 10:33
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Mitt förslag till fredslösning:
Ryssland får behålla Krim, men återlämnar allt övrigt ockuperat ukrainskt territorium till Ukraina och överlämnar därtill Königsberg till Ukraina (som ersättning för Krim). Dessutom erkänner Ryssland Transnistrien som tillhörigt Moldavien (och alltså drar tillbaka stödet för separatisterna). Den freden tycker jag skulle kunna kännas ganska rättvis. Och som bonus så slipper Ryssland en del av sina gränser mot Nato-länder samtidigt som säkerheten för Väst (särskilt Baltikum och Polen) stärks av att ryssarna lämnar Königsberg och Transnistrien.

I stort sett en bra idé, men kanske borde Königsberg istället gå till Polen (blir då Krolewiec) och så får Polen som byte ge en bit i öst till Ukraina? Känns realistiskt på en makronivå men sannolikt svårt i realiteten. I ett spel hade det varit en utmärkt lösning mot ett besegrat Ryssland.
Citera
2024-03-27, 10:35
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Vad trevligt att du gillar diktatorn, han har väl fin syn på världen. Mindervärdeskomplex speglar hans värld och många som lider av samma åkomma dras dit. Diktatorn ska nog vara glad att många kloka i världen inte delar hans syn, för annars hade nog Ryssland varit ett minne blott.
Citera
2024-03-27, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
"Förlora Krim till Nato"? Krim var inte Rysslands att förlora då det tillhörde Ukraina, så vad menar du? Dessutom, som du bör veta, så besitter inte Nato några landområden utan det gör enskilda länder. Ryssland hade ju Krim redan från 2014, varför behövde de då anfalla Ukraina i stor skala 2022?
Tillverkning av helikoptermotorer i östra Ukraina som krigsorsak? Den var ny. Kunde inte Ryssland bara köpa motorer som vilket normalt land som helst. Eller du tänker att om USA vill ha rysk olja är det legitimt för dem att anfalla Ryssland?
Och om du nu läst "mer historia än högstadiekursen" (kanske gymnasiet?) borde du veta följderna av att låta en fascistisk diktator bedriva erövringskrig i Europa. Tror det till och med kan ingå i högstadiekursen. I alla fall i Sverige.
ryssarna hade ett leasing avtal i Sevastepol som blev uppsagt efter en grundlagsändring, vem/vilka tror du uppmuntrade Ukraina till den manövern? det psykade putin det kan vi nog vara överens om eller hur.
det var inga helikoptrar för fredstid om jag säger så, fabriken var för övrigt byggd av och för ryssland/sovjet, din parallell till oljefält haltar något därmed.
Jag tillhör dem som inte riktigt ser risken att putin ska fortsätta då Baltikum Polen etc tillhör Nato
Citera
2024-03-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Vad trevligt att du gillar diktatorn, han har väl fin syn på världen. Mindervärdeskomplex speglar hans värld och många som lider av samma åkomma dras dit. Diktatorn ska nog vara glad att många kloka i världen inte delar hans syn, för annars hade nog Ryssland varit ett minne blott.
vad du tramsar, man behöver inte anse att putin har rätt för att inse att det var en mycket dåligt beslut att uppmuntra Ukraina till att säga upp leasing avtalet, det och bara det var orsaken till invasionen 2014,
tror jag måste jag väl tillägga innan nån skriker "källa på det"
Citera
2024-03-27, 10:42
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 27.03.24 were approximately:

personnel ‒ about 439,190 (+1030) persons
tanks ‒ 6904 (+11) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 13216 (+9) units,
artillery systems – 10,931 (+27) units,
RSZV / MLRS – 1019 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 728 (+1) units,
aircraft – 347 (+0) units,
helicopters – 325 (+0) units,
UAV operational-tactical level - 8578
(+25),
cruise missiles ‒ 2015 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 26 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 14,539 (+41) units,
special equipment / special equipment ‒ 1794 (+5)

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Ukraina står upp mot diktatorn! Över 1000 vilseleda ryssar som lurats av Putin, börjar nog bli ont om folk som vill möta Ukrainaska granater?
Citera
2024-03-27, 10:47
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
ryssarna hade ett leasing avtal i Sevastepol som blev uppsagt efter en grundlagsändring, vem/vilka tror du uppmuntrade Ukraina till den manövern? det psykade putin det kan vi nog vara överens om eller hur.
det var inga helikoptrar för fredstid om jag säger så, fabriken var för övrigt byggd av och för ryssland/sovjet, din parallell till oljefält haltar något därmed.
Jag tillhör dem som inte riktigt ser risken att putin ska fortsätta då Baltikum Polen etc tillhör Nato

Ryssland hyrde Sevastopol till 2042. Kan du länka till uppsägningen tack, jag känner inte till den.

Så om oljan är avsedd att användas i krigstid, för stridsvagnar, fartyg etc så funkar min parallell? Bara för USA att gå på då enligt dig? Berättigat intresse säkra olja för krig?
Moldavien inte med i Nato? Georgien? Etc. Bättre ryssen stoppas nu än sen. Hindra att fler folk drabbas av den ryska fascistiska staten.
Citera
2024-03-27, 10:50
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
vad du tramsar, man behöver inte anse att putin har rätt för att inse att det var en mycket dåligt beslut att uppmuntra Ukraina till att säga upp leasing avtalet, det och bara det var orsaken till invasionen 2014,
Typiskt ryska fasoner, det är alltid någon annans fel när det går dåligt för Ryssland. Hela Kreml bygger på lögn och översitteri, inget någon önskar i världen, allraminst Ukraina.
Citera
2024-03-27, 11:01
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Källa på att avtalet sades upp kan du väl ge? Jag har inte sett något om det och mot bakgrund av att det 2010 förlängdes till 2042 förefaller det märkligt.
Citera
2024-03-27, 11:03
Medlem
Jack.Elams avatar
En uppföljning på Zirconmissilen som sköts ner utanför Kiev.

https://suspilne-media.translate.goog/714650-kerivnik-laboratorii-kndise-pro-raketu-cirkon-letit-ne-tudi-kudi-treba/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Citat:
Andriy Kulchytskyi, the head of the military research laboratory of the Kyiv Research Institute of Forensic Sciences (KNDISE), said that the Zircon missile , which the Russian Federation attacked Kyiv on February 7 and March 25, does not fulfill its specified combat mission. In particular, according to him, it "doesn't fly where it should".

Citat:
The expert noted that the Ukrainian air defense system is capable of shooting them down. According to him, one of the fragments of the missile hit on March 25 clearly shows that it was shot down by the Patriot system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in