Flashback bygger pepparkakshus!
2024-03-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Enligt min apotekare så gäller det enbart diabetes 2.

Ja det hade jag också för mig. Men min apotekare frågade inga frågor utan drog de bara på högkostnadsskyddet.

Jag har givetvis inte diabetes 2
Citera
2024-03-22, 17:47
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Ja det hade jag också för mig. Men min apotekare frågade inga frågor utan drog de bara på högkostnadsskyddet.

Jag har givetvis inte diabetes 2

Tror läkaren avgör, men rekommendationen är, enbart högkostnadsskydd till diabetes 2.
Citera
2024-03-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror läkaren avgör, men rekommendationen är, enbart högkostnadsskydd till diabetes 2.

Kanske är fördelen med att bo i Norrland, vi frågar helst inte mer än nödvändigt
Citera
2024-03-23, 21:01
Medlem
Mullrets avatar
Intressant läsning kring forskningen.

Citat HD. https://www.hd.se/2024-03-23/hans-tidiga-upptackt-blev-en-nyckel-till-ozempic/

Lite kul en ödla är inbegripen i receptet. För motverka snabb nedbrytning.

Citat HD.

”början av 1990-talet gjorde Jens Juul Holst och hans kollegor sitt första försök med att ge GLP-1 till patienter med typ 2-diabetes.
Patienterna kom in till sjukhuset med höga blodsockernivåer. Efter fyra timmars behandling med GLP-1 var nivåerna helt normala.
– Det var då vi insåg att det här kunde bli något på diabetesområdet, berättar Jens Juul Holst.
Problemet var att den positiva effekten försvann direkt efter behandlingen. Det beror på att det naturliga tarmhormonet GLP-1 har en halveringstid på bara ungefär 1,5 minuter i människokroppen.

Jens Juul Holst och hans kollegor kunde visa att det beror på ett specifikt enzym. Genom att hämma detta kunde man också förlänga livslängden på GLP-1. Baserat på detta fynd började man utveckla läkemedel.
Forskare i USA hittade en lösning i en ödla som kallas gilamonster, som lever i Arizonaöknen. Ödlan bär på ett ämne som är resistent mot enzymet.
Senast redigerad av Mullret 2024-03-23 kl. 21:04.
Citera
2024-03-24, 10:55
Avstängd
bithaxs avatar
Läkemedelsverket har ju tydligen bestämt nu att Ozempic inte ska få skrivas ut till folk utan diabetes pga ”läkemedelsbrist”.

Vilka jävla svin altså. 60% av befolkningen är överviktiga numera. Det är en pandemi och drabbade ska inte få någon medecin för få kan ju priset g upp för de patienter som de måste betala för.
Citera
2024-03-24, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Läkemedelsverket har ju tydligen bestämt nu att Ozempic inte ska få skrivas ut till folk utan diabetes pga ”läkemedelsbrist”.

Vilka jävla svin altså. 60% av befolkningen är överviktiga numera. Det är en pandemi och drabbade ska inte få någon medecin för få kan ju priset g upp för de patienter som de måste betala för.

Vad menar du att de "bestämt nu"? Har väl länge varit rekommendationen att endast skriva ut till diabetiker. Har det hänt något nytt?
Citera
2024-03-24, 20:51
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Kanske är fördelen med att bo i Norrland, vi frågar helst inte mer än nödvändigt
På mitt recept står det "För viktnedgång", detta ser givetvis apotekaren och då får man inget högkostnadsskydd.

Jag har klarat av min första vecka och till en början var det huvudvärk. Nu har jag inte känt av något nämnvärt, minskad aptit på mat absolut. Orkar knappt fixa käk. Funderar på att köpa näringsdryck istället och ta det som mat.
Ibland får man hungerskänslor men det dämpas ganska snabbt har jag märkt.
Citera
2024-03-24, 21:18
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterErikare
Går på ozempic nu.

Kan man ära onyttigt ibland? Hur ofta?
Ja det kan du. Precis som någon som inte går på Ozempic. Det är fortfarande lika ohälsosamt att äta onyttigt, med eller utan Ozempic.

Det är knappast så att du får nån jävla gudomligt skydd mot onyttigheter!

Kom igen
Citera
2024-03-24, 21:32
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Ditt inlägg är tragikomiskt.

Folk är överviktiga för att dom äter fel, tack vare livsmedelsindustrin och felaktiga kostråd från sjukvården. Sen kommer "mirakelmedicinen" Ozempic som räddaren i nöden och ska bota fetman från folket, vilket den givetvis inte kommer göra.

Ser du inte sambandet? Två industrier som jobbar parallellt för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Det finns inget jäkla piller för övervikt! Folk äter fel! Det är sanningen och den enda och hela sanningen. Och det är där boten finns.

Varför tror du att fetma har ökat så jävligt sedan 80-talet trots alla flashiga mediciner och kemikalier? Är det nått jävla virus? Nej det är det inte! Det är "maten" vi äter! Varken mer eller mindre. Fröoljor, snabba kolhydrater som pasta, ris & bröd, snabbmat, raffinerat vete, bakelser, socker, alkohol.

Vi lider av en metabol pandemi vars grundorsak är felaktiga matvanor! Inget jävla piller i världen kommer förändra på den saken.
Citera
2024-03-25, 15:56
Medlem
Ska skriva in mig på Yazen eller Dr Vikt. Någon som har erfarenhet av dessa? Dr Vikt är billigare, kan man få Ozempic utskrivet även där?

Eller, fungerar det beställa semaglutid från någon av nätbutikerna? Har läst om lurendrejare samt att leveransen fastnar i tullen.

Har varit hos två läkare som båda vägrar skriva ut (Stockholm), med hänvisning det bara är till för att behandla Diabetes.
Senast redigerad av Mim08 2024-03-25 kl. 16:00. Anledning: Kom på en fråga till
Citera
2024-03-25, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mim08
Ska skriva in mig på Yazen eller Dr Vikt. Någon som har erfarenhet av dessa? Dr Vikt är billigare, kan man få Ozempic utskrivet även där?

Eller, fungerar det beställa semaglutid från någon av nätbutikerna? Har läst om lurendrejare samt att leveransen fastnar i tullen.

Har varit hos två läkare som båda vägrar skriva ut (Stockholm), med hänvisning det bara är till för att behandla Diabetes.

Både Yazen och Dr Vikt skriver ut ozempic, givet att du uppfyller kraven(bmi över 30 osv)
Citera
2024-03-27, 08:43
Medlem
Jag är som sagt på Saxenda nu. Ingen aptit, äter extremt lite. Gick ned 5 kg på första 3,5 veckorna, men nu platå en vecka fast jag kanske äter 1000 kalorier om dagen. BMI 35
Rör mig inget. Är väldigt stressad. (Om det nu spelar in).
Håller min kropp kvar i fetter för den tror det är krisläge? Någon annan med erfarenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in