2024-03-26, 19:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Micro, micro micro…… Att du fortfarande inte har fattat hur saker funkar är verkligen beklämmande. Hur många gånger ska jag och andra behöva tala för dig att 1) Det är svårt att leta efter någon när man inte vet ens i vilken stad man ska leta. 2) Polisen har inte lagliga befogenheter att bara börja leta efter någon om det inte finns anledning att anta brott eller eller det finns skäl för en sökinsats enligt lagen om skydd mot olyckor.
Dels kan de söka ändå - dels fanns här skäl för att söka eftersom hon hade IF.
Dels så försökt inte ens berätta för mig - tror jag är mer insatt än du faktiskt.

Citat:
Ja, det är precis så det är. Det finns ingen rim och reson i att dra igång en sökinsats i både Kinna, Norrköping och Stockholm bara för att Maja 17 är försvunnen i Marks kommun.
Del repeterar du nu enbart trådsanningar - dels är kravet att de skulle agerat, inte att de skulle dra igång skallgång över hela Sverige.

Citat:
Det märks verkligen att du inte arbetar med ett yrke som kräver någon form av kvalificerat beslutsfattande, ex.vis polischef. För om så vore fallet hade väl all personal varit uppbunden med att leta efter försvunna individer dagarna i ända.
Jag skrattar ihjäl mig - du är definitivt inte polischef eller motsvarande. Du är ju bara en spekularande mupp.

Citat:
Det är alltid fråga om resuser. Resurser är aldrig oändliga. Sådana hänsyn har tagits när lagstiftningen utformandes. Försök att få in det i din tröga lilla hjärna nu.
Bra - då bör ju polisen kunna förklara vad som var så mycket mer prioriterat än att ens påbörja något.
Varför pratade de inte med MGM redan på lördagen t ex.
Citera
2024-03-26, 19:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Mmm, det har man tydligen gjort nu,

Står i dagens Aftonbladet med hänvisning till P4 Sjuhärad.

"Nu har polisen anmält sig själva till avdelningen för särskilda utredningar, uppger P4 Sjuhärad."

Men oavsett om man påbörjat sök tidigare skulle det inte kunnat rädda Maja.

Men det är bra att Polisen ser över sina rutiner och rättar till det som kan ha fallerat
Hur vet du det?
Har du tagit del av obduktionsprotokollet?

Jag tror också att hon dog redan första dagen - men det är inget man vet .. och det är definitivt inget som polisen kan krypa bakom när det gäller deras icke-agerande.
Citera
2024-03-26, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bra - då bör ju polisen kunna förklara vad som var så mycket mer prioriterat än att ens påbörja något.

Därför att de inte hunnit samla in tillräckligt med information ännu för att hans namn ska ha blivit aktuellt kanske???
Svårt att prata med någon som man inte känner till…

Omvänt tänker jag också att OM man hade lagt resurserna på att söka istället för att lyssna in vittnen och samla information kanske M hittats till slut, men det hade gett MGM större möjligheter att komma undan. Vittnen glömmer, spår försvinner och hinner röjas undan. Kanske har vi en mördare som kunde gripas tack vare att man inhämtade tillräckligt med relevant information innan sök?
Senast redigerad av inam 2024-03-26 kl. 19:52. Anledning: Miss i citat
Citera
2024-03-26, 20:02
Medlem
Citat:
Hur vet du det?
Har du tagit del av obduktionsprotokollet?

Jag tror också att hon dog redan första dagen - men det är inget man vet .. och det är definitivt inget som polisen kan krypa bakom när det gäller deras icke-agerande.

🤣 Hörsägen från våras allas största hjälte GW på TV 4😉.

Jag säger inte emot dig att Polisen skulle ha agerat annorlunda och påbörjat en sökinsats per omgående.

Dessutom fick polisen information från Majas nära om Majas handikapp, säkerligen även verifierat av skolan.

Men polisen lyssnade inte förrän Majas läkare tog kontakt med polisen under helgen och var påstridig.

Övriga "trådsaningar" om att Maja var rymlingsbeläge skulle jag gärna önska källa på.

Det var ett annat försvinnande i ett annat polisdistrikt ungefär samtidigt då påbörjade man ett sök omgående. Hittar inte artikeln men de skrev om det antingen i Expressen eller Aftonbladet.
Då vederbörande hittades så blev det inget annat än en spalt.
Citera
2024-03-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
🤣 Hörsägen från våras allas största hjälte GW på TV 4😉.

Jag säger inte emot dig att Polisen skulle ha agerat annorlunda och påbörjat en sökinsats per omgående.

Dessutom fick polisen information från Majas nära om Majas handikapp, säkerligen även verifierat av skolan.

Men polisen lyssnade inte förrän Majas läkare tog kontakt med polisen under helgen och var påstridig.

Övriga "trådsaningar" om att Maja var rymlingsbeläge skulle jag gärna önska källa på.

Det var ett annat försvinnande i ett annat polisdistrikt ungefär samtidigt då påbörjade man ett sök omgående. Hittar inte artikeln men de skrev om det antingen i Expressen eller Aftonbladet.
Då vederbörande hittades så blev det inget annat än en spalt.

Polisen lyssnade faktiskt inte ens på läkaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-17-aringens-dod-polisen-anmaler-sig-sjalva
Citera
2024-03-26, 20:09
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Från sammanfattningen och jag får inte ihop det för Tim beskrivs så olika. Vilket stämmer?

- MGM var längre ner på inlärningsskalan = större funktionsnedsättning än Maja.
- MGM är som en 10-åring. Att han skulle planerat detta är helt otänkbart.
- MGM cyklade ofta till och från skolan från sitt hem i Berghem.
- MGM gillade naturen och fiska. Inget intresse för damer då han inte var så långt utvecklad på det sättet, det tänket, dom känslorna. Han är som ett barn.
(Obekräftat, NickeNyfiken1234)

- MGM gick inte på någon specialanpassad skola innan gymnasiet.
- Aldrig hört att MGM varit våldsam
- Hört att han haft ett väldigt stort intresse för tjejer… Lite åt hållet som hans far.
- Mitt barn beskrev honom som lite udda
(Obekräftat. Nyfiken73a)

Om det nu stämmer att Tim hade ett stor intresse för tjejer och Maja var intresserad av killar så har vi kanske ett fall liknande Malin i Sparsör. Hoppas verkligen att det inte är så

Mordet på Malin i Sparsör sammanfattning.

(FB) Malin Kristiansen, 16, har hittats död i Sparsör/Borås (2009-08-08)

Jag har också tänkt på Malin faktiskt fast av det vi vet om MGM tror jag ändå det är en väsentlig skillnad i MGM:s läggning och personlighet - att det skulle röra sig om den typen av våld är nog ganska osannolikt? Att det uppstår oklarheter genom att olika personer i tråden har olika bild av MGM är nog ganska naturligt. De flesta som sett honom på avstånd har nog inte försökt göra sig en samlad och analyserad bild av honom tidigare utan nu sammanfattar man sina minnen och intryck i efterhand. De som har en mer samlad och detaljerade bild av MGN (och av MO) har sannolikt format den i en professionell relation till en elev/klient/etc och de skriver (förhoppningsvis) inte i tråden. Detsamma gäller ju Majas intresse för killar och i vad mån det var något som märkets på hennes agerande.
Citera
2024-03-26, 20:12
Medlem
Citat:
Dels kan de söka ändå - dels fanns här skäl för att söka eftersom hon hade IF.
Dels så försökt inte ens berätta för mig - tror jag är mer insatt än du faktiskt.

Del repeterar du nu enbart trådsanningar - dels är kravet att de skulle agerat, inte att de skulle dra igång skallgång över hela Sverige.

Jag skrattar ihjäl mig - du är definitivt inte polischef eller motsvarande. Du är ju bara en spekularande mupp.

Men micro, Har du inte ens läst inläggen på Majas systers Facebook som länkats till flera gånger i tråden? Majas syster angav att Maja kunde finnas dels Stockhom, dels Norrköping. Det är detta som är utgångspunkten som samtliga har haft att förhålla sig till. Men du kanske menar att man med hjälp av din magiska kärringintuition omedelbart borde ha uteslutit den högst reella möjligheten att Maja avvikit frivilligt till norrköping eller stockholm?

Det faktum att Maja var förståndshandikappad innebär inte att det inte skulle föreligga samma svårigheter i att hitta henne som att hitta någon annan. Hon har nämligen samma förmåga som alla andra att förflytta sig mellan två platser frivilligt eller ofrivilligt. Förstår du inte det?

Du kanske har en anhörig som har en intellektuell funktionsnedsättning eller så har du någon form av nedsättning själv. Du reagerar nämligen på ett sätt som får det att framstå som att du är känslomässigt involverad i detta. Eller så är du bara oförmögen att tänka rationellt. Det är som sagt uppenbart att du aldrig sysslat professionellt med något slags kvalificerat beslutsfattande.

Varför pratade ingen med den misstänkte redan på lördagen? För det första vet du inte om det faktiskt var så att man pratade med honom redan under lördagen.

För det andra behöver man veta varför man ska prata med honom. För att veta att han är en intressant person att prata med behöver man först ha skälig anledning att anta att det ligger ett brott bakom Majas försvinnande och därefter behöver veta att han kan lämna intressant information. Varför pratade inte någon bara med Kennedys mördare dagen efter att presidenten blev skjuten?
Senast redigerad av Pkdkkd 2024-03-26 kl. 20:16.
Citera
2024-03-26, 20:16
Medlem
Norrköpingsspåret var väl ändå en pejling av bos telefon gjord av polisen?
Citera
2024-03-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNyfiken12324
Min sambo jobbade ihop med båda. Så nu ska ni få lite fakta så ni slipper spekulera hej villt.
MO har rymt vid flertal tillfällen. Till sin pojkvän i Norrköping, från skolan och från skolutflykter. Hon har haft flera pojkvänner och har en mindre funktionsnedsättning än MGM.
MGM är som en 10-åring. Att han skulle planerat detta är helt otänkbart. MO har aldrig anmält MGM för trakasserier. De var vänner och det var faktiskt så att MO var intresserad av MGM men det var obesvarat. En än gång...MGM är som en 10-åring. Ingen som har tänkt på varför familjen väntade ända till 18:30 för att anmäla henne försvunnen.....jo för detta har hänt förr flera gånger. Hade hon inte klarat sig själv och skulle direkt till fritids så hade väl även fritids slagit larm och även föräldrarna den minuten hon inte klev på skolskjutsen.....inte vanlig buss.....hon åkte skolskjuts!

Familj och vänner satte igång en egen sökgrupp på söndagen där de gick på näs, assberg, bakom gymnasiet, längs viskan och även knackade dörr i området. De var ute i flera timmar utan resultat. De fick även in tips att hon setts på McDonalds i kinna på lördagen. Så vart skulle polisen börjat tycker ni? Norrköping? Stockholm? Mc donalds i kinna?

MGM cyklade ofta till och från skolan från sitt hem i Berghem.
MO beskrivs i tidningarna som en solstråle och liten och söt. Hon hade även en annan sida. Hon var medveten om sitt utseende. Sminkade sig, gick i utmanande kläder, gillade killar och satte hon siktet på nån så gav hon sig inte.
MGM gillade naturen och fiska. Inget intresse för damer då han inte var så långt utvecklad på det sättet, det tänket, dom känslorna. Han är som ett barn.

Jag tror att det är som MGM säger, MO ville visa honom sitt hemliga ställe. Väl där händer något olyckligtvis. En olycka? MGM får panik, har inget konsekvenstänk. Gör nåt i ren panik. En tragedi för alla inblandade. Han är ingen iskall mördare. Han har inte planerat detta. Han förstår nog knappt vad han har gjort.....den nivån är han på.

Nån skrev tidigare i tråden att hen tänkte på filmen möss och människor......ja!

Citat:
Besök gärna närmaste lågstadium så skall du se att detta med smink kommer tidigt.

Hon var 17 år, så hon har troligen förmågan att bli både kär och sexuellt intresserad - som alla andra sjuttonåringar. Det är däremot skilt från att vara sexuellt utåtagerande och utmanande.

Det var Nickenyfikens kommentar om M som jag lutade mig mot.
Citera
2024-03-26, 20:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokalformaga
Norrköpingsspåret var väl ändå en pejling av bos telefon gjord av polisen?
Nej och ja. Det stod i första efterlysningen på facebook. Den är nu raderad men den med Stockholm finns kvar.
Dessutom en felpejling av BO:s telefon gjorde inte saken bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns två inlägg på systerns facebook. Det är därifrån uppgiften om Norrköping kommer ifrån.

Den första efterlysningen inlagd fredag 15 mars kl 9.02 med denna texten.
någon som sätt nin lillasyster maja mellan borås å varberg sågs seanst 16 i kinna.
Hon har svart jacka, gråa byxor med utsvägbda byxben.
det är hon i mössan som är försvunnen!!
Misstanke att hon är i norrköping/östergötland oxå!
https://www.facebook.com/angelica.karlsson.391/posts/pfbid02jggViiiczdfzuqy7X7ebMiBV5eqSz9a8X8at4RXcQeA 9HB2asB9W96EfRB8dizZJl

Den andra efterlysningen inlagd lördag 16 mars kl 12.27 med Stockholm i texten.
https://www.facebook.com/angelica.karlsson.391/posts/pfbid021iiV9rwWRPsQnBnL6oCzhoiAcTSHUQCNWRHzTDbmxdW Dcg2CHYQ3uEZETYs76hJel

Du fick svaret ovan då närmaste familjen troligen trodde att hon hade rymt då hon hade gjort det tidigare enligt tråden.
Citera
2024-03-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det var Nickenyfikens kommentar om M som jag lutade mig mot.

Och den användaren känns väldigt opålitlig . Jag skulle kunna påstå att min fru jobbar på regeringens kansli o har sett statsministern i utmanande kvinnokläder ofta med siktet inställt på herr Strömmer och andra män... Det betyder inte att det har något med sanningen att göra och innan användaren berättar exakt i vilken roll hans anhöriga gör dom bedömningarna och ger bevis bör man avfärda det som skitsnack
Citera
2024-03-26, 20:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Och den användaren känns väldigt opålitlig . Jag skulle kunna påstå att min fru jobbar på regeringens kansli o har sett statsministern i utmanande kvinnokläder ofta med siktet inställt på herr Strömmer och andra män... Det betyder inte att det har något med sanningen att göra och innan användaren berättar exakt i vilken roll hans anhöriga gör dom bedömningarna och ger bevis bör man avfärda det som skitsnack
Du gör verkligen skäl för ditt nicknamn... Dumstruten.
Begär du verkligen att någon ska outa sig här där vi alla ska vara anonyma?
Då kan du väl börja. Namn, adress och arbetsplats tack, för annars tror vi inte på någonting du skriver.

NickeNyfiken12324 har gjort flera mycket trovärdiga inlägg och andra har gjort liknande inlägg tidigare.
Det Nicke skriver är mest troligt sanningen om man lägger ihop det med den andra infon vi har fått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in