2024-03-08, 11:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Invisible Shield; mja, den behöver inlyssning innan dess finns det lite för många svaga spår.

Ofattbart att 72-åriga Robs röst håller som den gör, jag ställer mig tvivlande att det inte är en hel del "magi" inblandat. Jag har de senaste veckorna lyssnat på UDO's soloplatta med covers, My Way, han är 71 år och hans röst hörs det på att åldern har tagit ut sin rätt.
Citera
2024-03-08, 22:52
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Daniel Josefsson som var skribent på Close-Up Magazine förut hade en blogg en gång i tiden (svullbuk.blogspot.com) där han skrev om ditt och datt, men on-topic hade han en skön lista med Judas Priests top 30 bästa låtar, som han rankat och recenserat.

Och här har vi hans motivering (2008) till guldmedaljvinnaren:

Citat:
1. "Night Crawler" (Painkiller, 1990)

Att den här låten skulle toppa nedräkningen var ända från början en "no brainer" för mig - i min värld har aldrig Priest varit så coolt som här. "Painkiller" innehåller som vi redan konstaterat nästan enbart fullträffar, men det blir aldrig lika respektingivande, träffsäkert och stöddigt som i just "Night Crawler". Ända sedan jag hörde låten för första gången har jag längtat efter att få höra den igen, och jag blir fortfarande lika förbluffad över hur de ettriga thrashriffen, den extraordinära sånginsatsen och det driviga tempot river, spottar och klöser. Aldrig tidigare har det väl heller blivit lika tydligt hur mycket ett trummisbyte kan tillföra i ett band. Från den relativt stele Dave Holland till den förre Racer X-batteristen Scott Travis, som redan i titelspåret gör sitt avtryck men som i "Night Crawler" lirar med oerhörd fingertoppskänsla och nerv. Låten går i ett bpm-tal som sannerligen kräver sin trumslagare, alldeles mitt emellan fyrtaktssväng och ett mer uppspeedat thrashdriv, men Travis sviker aldrig. Halford är dessutom, som vanligt, i ett kapitel för sig, inte minst i låtens andra hälft där han såväl viskar som skriker besatt i falsett: "Beware the beast, straight out of hell..." Den person vars nackhår inte reser sig under den här låten är överhuvudtaget inte min vän, fatta det.

Jag låter det faktum att "Night Crawler" ror hem guldmedaljen i min Priest-nedräkning tala för sig självt, ty den här låten är så fulländad att jag inte ens kommer på några relevanta superlativ.

Håller ni med honom, eller inte?
Citera
2024-03-09, 15:55
Medlem
Rosenkreutzares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Daniel Josefsson som var skribent på Close-Up Magazine förut hade en blogg en gång i tiden (svullbuk.blogspot.com) där han skrev om ditt och datt, men on-topic hade han en skön lista med Judas Priests top 30 bästa låtar, som han rankat och recenserat.

Jag håller absolut med honom. Solklart den bästa Judas Priest-låten. Between The Hammer And The Anvil kommer på en god andraplants.
Citera
2024-03-18, 15:35
Medlem
Lyssnar på Invisible shield just nu. I mångt och mycket tycker jag att det låter mer som Halfords soloalbum "Resurrection" och "Crusible" än Priest. Inte så konstigt i sådana fall för Halford lär väl vara den mest drivande nu när KK är borta Tipton knappast bidrar som förr.
Citera
2024-03-21, 16:16
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Lyssnar på Invisible shield just nu. I mångt och mycket tycker jag att det låter mer som Halfords soloalbum "Resurrection" och "Crusible" än Priest. Inte så konstigt i sådana fall för Halford lär väl vara den mest drivande nu när KK är borta Tipton knappast bidrar som förr.

Är det nödvändigtvis något negativt om albumet är mer likt Halfords soloalbum? Tycker du soloalbumen är bättre än några av Priests tidigare album? Priest andra halva av karriären är lite varierande i kvalitet tycker jag!
Citera
2024-03-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Är det nödvändigtvis något negativt om albumet är mer likt Halfords soloalbum? Tycker du soloalbumen är bättre än några av Priests tidigare album? Priest andra halva av karriären är lite varierande i kvalitet tycker jag!

Både Resurrection och Crucible är grymt bra soloalbum av Halford tycker jag. Kanske de två album jag lyssnade mest på under 00-talet. Var först väldigt besviken över att Crucible lät väldigt annorlunda än Resurrection, men när jag till slut gav den en chans blev det ett av mina favoritalbum alla kategorier. Dessutom var bandet Halford turnerade med otroligt bra. Kolla gamla liveklipp så fattar man. Så det är inte att Invisible Shield skulle vara dåligt som är grejen, det är bara det att jag vill att Priest ska låta Priest.
Citera
2024-03-25, 14:24
Medlem
Adelaides avatar
Invincible Shield kommer nog att glömmas bort ganska snabbt. Jag var inte så imponerad av den.
Citera
2024-03-26, 14:22
Medlem
Geomeisters avatar
Det blev en omgång med självaste Rocka Rolla nyligen. Gillar verkligen hur simpla vissa delar är. Mer stämningsfullt än HEAVY METAL. Jag tror många skivor efter Painkiller hade vunnit på en gnutta mer sånt. Måste det vara fullt ös medvetslös hela tiden?
Citera
2024-03-30, 19:11
Medlem
Adelaides avatar
Jag hade gärna sett att bandet gör en mer back to the roots-skiva innan de lägger av, i samma stuk som Rocka Rolla och Sad Wings of Destiny. Mer progressiv blueshårdrock typ. Behöver vi verkligen en till Firepower eller Invincible Shield? Men en skiva som är mer lik deras första hade varit intressant att höra med dagens lineup.
Citera
2024-03-31, 21:10
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
"Invincible Shield" fick en väldigt fin recension i Metalcentral när Dag Harrison recenserade skivan där (6 mars). Infogar början av recensionen:

Citat:
Man ska ju ta farväl med värdighet, om man kan. Och det gör Judas Priest. Inte för att bandets splittring ter sig omedelbart förestående i skrivande stund. Men gitarristen Glenn Tipton vacklar så synbart under tyngden av sina 75 år och den oförsonliga Parkinsons sjukdom, att han troligtvis inte har ännu en studioinspelning i sig. Och att köra med livevikarie är en sak, men ett studioalbum av Judas Priest utan deras kreativa ledstjärna som musicerande part … det lär knappast bli aktuellt. Och tur är väl det.

Och så slutet:

Citat:
Judas Priests nittonde studioalbum är något för fansen att med glädje och beundran återvända till under kommande år – en aktningsvärd slutstation på en resa som få andra i heavy metal-historien.

Han är bra på att recensera den där Dag Harrison. Synd att det är så skralt med nya recensioner på MC bara.
Citera
2024-04-15, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det blev en omgång med självaste Rocka Rolla nyligen. Gillar verkligen hur simpla vissa delar är. Mer stämningsfullt än HEAVY METAL. Jag tror många skivor efter Painkiller hade vunnit på en gnutta mer sånt. Måste det vara fullt ös medvetslös hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag hade gärna sett att bandet gör en mer back to the roots-skiva innan de lägger av, i samma stuk som Rocka Rolla och Sad Wings of Destiny. Mer progressiv blueshårdrock typ. Behöver vi verkligen en till Firepower eller Invincible Shield? Men en skiva som är mer lik deras första hade varit intressant att höra med dagens lineup.

Många band, inte bara Judas, fastnar efter en tid i en viss mall där de slutar variera sig och istället gör om samma sak hela tiden. Efter Painkiller är det som att Judas Priest själva fastnade i att det de ska göra är snabba, aggressiva hårda låtar a la Painkiller hela tiden. Ok, nu säger någon "ja men Nostradamus då?", jo visserligen, men eftersom den floppade så har det varit ännu mer snabba aggressiva låtar efter det. Det var roligt när skivorna varv mer varierade. Det är kul att se gamla konserter på youtube, när de ännu inte hunnit anamma läder och nitar men ändå var riktigt hårda.
Citera
2024-04-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis

JP har så extremt många topplåtar, som är bra på olika sätt, så kan inte säga att NC är bäst.
Men detta är iaf en av JP:s mest perfekta låtar, utan tvekan. Finns inte en detalj jag vill ändra.
Den platsar absolut på en topptrettiolista.
Jag tycker också att texten och Robs sång är djupt imponerade. På nåt sätt lyckas de klämma in en story och skapa en tät stämning, mitt i allt röjande.
Efter en textrad är man helt fångad......
Fan, nu blev jag sugen på att lyssna igen!
Får bli imorgon på gymmet 😎👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in