2024-03-26, 06:33
Medlem
Såg precis den här podcastvideon med Daniel Ek, grundaren av Spotify:
https://www.youtube.com/watch?v=w_35cUaU_NA&t=1799s

Otroligt intressant video och han är så himla svensk och grundad. Uppfriskande med tanke på att han är rikare än ett troll och lever i en annan verklighet än oss andra.

Jag gick in på hans twitter och såg det här fotot:
https://twitter.com/eldsjal/status/1769733667226624001

Nu blev jag nyfiken på hur en miljardär som han, enligt forbes 4miljarder USD dvs 40+ miljarder kronor i net worth kan flanera i Stockholm sådär och lyssna på ljudböcker utan att bli kidnappad?

I USA kostar t.ex Mark Zuckerbergs livvaktsskydd 430 miljoner kronor utslaget på 3 år:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-12277995/Who-needs-cops-youve-got-bodyguards-Mark-Zuckerberg-spent-43M-security-three-years.html

Hur är det i Sverige med miljardärer?

Bland annat Akelius, berättade i något SVT program med Anna Hedemo minut 46 i klippet:
https://www.svtplay.se/video/KnVpbyz/min-sanning/roger-akelius

Att han inte kan flytta till Sverige pga det öppna system (som jag förövrigt håller med om, att man kan söka på en person och hitta bostad, skulder, lön, fastigheter etc på google) och att han skulle bara bli rånad direkt.

Så hur gör då de miljardärer som finns i Sverige? Vad har dom för skydd? Är det någon med insyn? Det är bara intressant för jag bor i Stockholm och jag ser aldrig livvakter eller eskorter som man kan se i andra länder.

T.ex Wallenberg familjen bor ju ganska öppet och välkända områden, minns att det var någon galning som gick in på deras tomt och plingade då hela Familjen fick söka skydd i deras "Panic Room":
https://www.expressen.se/nyheter/gripen-for-dad-mot-marcus-wallenberg-uttryckte-politiskt-hat/

Men är det så enkelt att man bara kan gå in i folks trädgård som är miljardärer i Sverige? Helt sjukt ju!
En miljonär i USA har ju bättre skydd.

Enligt SÄPOs öppna register får cirka 400 befattningshavare som ingår i centrala statsledningen, bland andra kungen och statsministern, skydd av Säpos enhet för personskydd. Enheten har en livvaktsstyrka på cirka 130 personer.

Så de allra rikaste i Sverige måste ju ha någon eget skydd i så fall men är det tillåtet med vapen om du inte tillhör polis eller SÄPO? Vi har ju rätt restriktiva lagar här. En jägare som råkar ha sitt vapenskåp olåst får ju nästan fängelse.

Så ni som har lite insyn i den här biten i Sverige - upplys oss nyfikna (ja du behöver inte röja statshemligheter, men lite snusk kan du allt bidra med!!)
Senast redigerad av TreoAxier 2024-03-26 kl. 07:33.
Citera
2024-03-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
.....

Vad svamlar du om din tomte?
Citera
2024-03-26, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Vad svamlar du om din tomte?

Åh, förlåt för att jag inte tog ned min text för att möta din analytiska nivå!

Jag frågar om generell säkerhet i Sverige kring miljardärer. Livvaktsskydd, personskydd. Hur är det att leva i Sverige med väldigt mycket pengar och helt öppna system och väldigt låg polis täthet.
Citera
2024-03-26, 08:19
Bannlyst
Citat:
Åh, förlåt för att jag inte tog ned min text för att möta din analytiska nivå!

Jag frågar om generell säkerhet i Sverige kring miljardärer. Livvaktsskydd, personskydd. Hur är det att leva i Sverige med väldigt mycket pengar och helt öppna system och väldigt låg polis täthet.
Finns livvakter i Sverige precis som på filmer.
Citera
2024-03-26, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Finns livvakter i Sverige precis som på filmer.

Tack för din kommentar; Jag vet. Det var inte syftet att få det bekräftat med att skriva en sån här tråd.
Citera
2024-03-26, 08:35
Bannlyst
Citat:
Tack för din kommentar; Jag vet. Det var inte syftet att få det bekräftat med att skriva en sån här tråd.
Mina livvakter plockar dig innan du ens hittat min adress.
Citera
2024-03-26, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Mina livvakter plockar dig innan du ens hittat min adress.

Du svarar inte på min frågeställning, hitta på något i ditt liv nu istället för att tramsa
Citera
2024-04-10, 00:47
Medlem
HRTs avatar
JA..det finns livvakter de som har den benämningen är Säkerhetspoliser, de som jobbar för artister, företagsledare och ibland miljardärer kallas personskyddsväktare, de jobbar i auktoriserade bevakningsföretag som innehar en särskild auktorisation för just personskydd/personbevakning.

Det finns också en möjlighet till då privata livvakter inte godkänns, och det är ex som SAAB Defence gjort de har anställt livvakter i Saab och de jobbar då i sk eget intresse.
De är alltså avlönade av SAAB.

Ska man jobba för en mångmiljonär/företagare och fakturera måste det allid ske på faktura och genom auktoriserat bevakningsföretag.

Det många glömmer, är att man inte är beredd att leva ett liv med dygnet runt skydd, man lever då i en box hemma, box på jobbet och transporter mellan jobb, bostad och fritid.
Det är en riktigt stor inskränkning i hur de ska leva, uppträda, acceptera att någon alltid kör dig, eskorterar dig till möten o på golfbanan, någon annan bestämmer åt dig, som att när man ska åka till jobbet, när man kan shoppa, etc.etc.

Det finns också professionella livvakter som jobbar i olika skyddsformationer (öppen eller sluten) beroende på hotbilden. De som har distansskydd och de som har en armlängdsavstånd till sin skyddsperson. Det finns alltså ett skydd som inte syns, ibland använder en förälder detta på sitt barn, eller en företagsledare på sin kompanjon det är inte alltid skyddspersonen då ens vet om att de har skydd.
Beroende av hotbilden skyddar man sig alltid mot kriminella eftersom det per defenition är kriminellt att hota, förfölja, skada, kidnappa och utpressa.

Dessa indelas i 2 grupper. 1- amatörer som tar tillfället när det presenteras, 2- professionella som söker ett tillfälle.
Amatörer är svårast att förhindra.
Exakt hur och vem som har skydd vägrar jag att diskutera pga säkerhetsrisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in