2024-03-25, 12:12
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag tror inte vi ska fästa alltför stor vikt vid det samtalet. Jag misstänker att hon blivit lurad av någon som utgav sig vara Terje och hon gick på blåsningen. För om så är fallet, så skulle det förklara mycket.

Alternativt att Terje tvingades att ringa detta samtal under hot?
Citera
2024-03-25, 12:15
Medlem
Va sägs om att Terje skulle hämta droger hos både Pål och Louise. Hos Louise saknades drogerna. Hon sa att drogerna fanns på en viss adress på Muskö. Terje blev istället mördad på plats. Mördaren tog dom 17000 som Terje skulle köpt droger för.

Minns jag inte helt galet så var de ett stopp i Haparanda trakten? Finns Tull kvar där?
Leverera droger?

Skulle passa ihop med att nån väntade ett flertal dygn uppe i Norje. På ett fjäll om ja minns rätt.

Louise blir mördad för att droger och kurir saknas?

Detta låter väl mest rimligt?
Senast redigerad av President89 2024-03-25 kl. 12:21.
Citera
2024-03-25, 12:23
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Terje lämnar Norge 30e nov, det står att Polisen är vid bilen 7e dec, men ändå blir den identifierad först ett par veckor senare, hur går det ihop?

Dagbladet verkar ensamma om den uppgiften, så eventuellt är datumet felaktigt. (Tidningen har skrivit fel tidigare.)
Citera
2024-03-25, 12:26
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Intressant info, kan ju iofs varit medvetet av Terje att planera Nordnorgeresan med Helge bara för att inte mörka att han först skulle till Sthlm i ett kort ärende, sen gick det överstyr i Sthlm och han försvann.

Det kan ju även vara pga detta okända ärende han hade till Sthlm att han väljer att åka via Sverige istället för genom Norge.
Jag var lite otydlig, han var inte förbi Helge och tittade i kartböcker utan en annan granne. Detta framkom första gången fallet togs upp i Efterlyst.
Då hade han iaf sagt att hans avsikt var att ta av norrut vid Grums.
Visst skulle han kunna göra det för att mörka, men att sen gå in på laptopen för att planera en resa som gick längre österut men fortfarande med stugan som mål för att sedan dra mot Stockholm känns märkligt.
Citera
2024-03-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av President89
Va sägs om att Terje skulle hämta droger hos både Pål och Louise. Hos Louise saknades drogerna. Hon sa att drogerna fanns på en viss adress på Muskö. Terje blev istället mördad på plats. Mördaren tog dom 17000 som Terje skulle köpt droger för.

Minns jag inte helt galet så var de ett stopp i Haparanda trakten? Finns Tull kvar där?
Leverera droger?

Skulle passa ihop med att nån väntade ett flertal dygn uppe i Norje. På ett fjäll om ja minns rätt.

Nja. Du får titta lite på dom andra som fanns i huset i Kårsta. Det var deras droger, inte Louises droger. En av männen, Pontus, bodde dessutom på Kanalvägen i Täby, som också är en adress i Terjes gps. Men var verkligen Terje nån sorts kurir. Jag har svårt att se det. Men han kan ffe ha klivit in i nåt där i Kårsta vilket blev hans död. Men vad? Då förklarar det också att Louise blev mördad senare och där kan hennes vetskap mordet på Terje var ett rimligt motiv.
Citera
2024-03-25, 12:45
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Jag var lite otydlig, han var inte förbi Helge och tittade i kartböcker utan en annan granne. Detta framkom första gången fallet togs upp i Efterlyst.
Då hade han iaf sagt att hans avsikt var att ta av norrut vid Grums.
Visst skulle han kunna göra det för att mörka, men att sen gå in på laptopen för att planera en resa som gick längre österut men fortfarande med stugan som mål för att sedan dra mot Stockholm känns märkligt.

Sant iofs, men att ngt "märkligt" hänt är ju sanning för Terjes nära vilka alla trodde att han skulle direkt till Nordnorge.
Citera
2024-03-25, 12:58
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenihavet
Nja. Du får titta lite på dom andra som fanns i huset i Kårsta. Det var deras droger, inte Louises droger. En av männen, Pontus, bodde dessutom på Kanalvägen i Täby, som också är en adress i Terjes gps. Men var verkligen Terje nån sorts kurir. Jag har svårt att se det. Men han kan ffe ha klivit in i nåt där i Kårsta vilket blev hans död. Men vad? Då förklarar det också att Louise blev mördad senare och där kan hennes vetskap mordet på Terje var ett rimligt motiv.

Motivbild för Louises försvinnande kan mkt troligt ha varit just det du nämner, att hon visste för mkt ang vad som hänt Terje och var på väg att tjalla.

För det finns ju inte en minsta chans i helvetet att Terje hade deras adress av misstag, nej frågan är vad var Terjes mål med att möta upp ngn från denna adress, 17' är även för lite pengar för en drogaffär, om nu han inte bara skulle handla för eget bruk, men då borde det funnits "försäljare" betydligt närmre än Sthlm.

Kan Terje haft med sej mer pengar än dessa 17'?

Åkte Terje med Färja från Horten eller via Oslo vilket skulle bli ca 10 mil längre till Sverige?
Citera
2024-03-25, 13:02
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Sant iofs, men att ngt "märkligt" hänt är ju sanning för Terjes nära vilka alla trodde att han skulle direkt till Nordnorge.
Det jag menade var; absolut att han kan ljuga för grannen för att mörka, men vara så noga med att mörka att han tom söker på en resrutt han inte har för avsikt att köra ifall nån skulle sökhistoriken?
Nej, det känns inte logiskt.
Där av tror jag att hans plan kvällen före avfärd inte var att köra mot Stockholm.
Citera
2024-03-25, 15:40
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det jag menade var; absolut att han kan ljuga för grannen för att mörka, men vara så noga med att mörka att han tom söker på en resrutt han inte har för avsikt att köra ifall nån skulle sökhistoriken?
Nej, det känns inte logiskt.
Där av tror jag att hans plan kvällen före avfärd inte var att köra mot Stockholm.

Läst in mej på ett stort antal av dina inlägg i denna tråd, minst sagt imponerand av ditt engagemang, all heder åt dej!

Återgår till Terjes planering av rutt, om nu denna försäljare vilken sagt att Terje skulle till Kanada är sanningsenlig faller väl tesen om att Terje inte visste att han skulle till Sthlm först, eller?

En annan sak som jag funderar på är pengarna Terje gav bort, när skedde det?

(Kan även hålla med dej om att fallet har vissa likheter med "Carola" utanför Skellefteå, vilket jag nästan är säker på var ett brott och inte ett självmord/självförvållat som Polisen stängde boken med.)
Citera
2024-03-25, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av President89

Leverera droger?

Under pandemin var väl flera gränsstationer hårt kontrollerade. Ett tag gick det knappt att komma in i Norge, gränshandeln dog på många platser.
Därför var det nog många droghandlare som vandrade över fjällkedjan för att inte åka dit.
Citera
2024-03-25, 17:53
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Under pandemin var väl flera gränsstationer hårt kontrollerade. Ett tag gick det knappt att komma in i Norge, gränshandeln dog på många platser.
Därför var det nog många droghandlare som vandrade över fjällkedjan för att inte åka dit.

men nu var det inga problem när TJ kjörte över gränsen då han inte skulle köra in i Sverige om gränsen var stängd...
Citera
2024-03-25, 18:20
Medlem
Citat:
Motivbild för Louises försvinnande kan mkt troligt ha varit just det du nämner, att hon visste för mkt ang vad som hänt Terje och var på väg att tjalla.

För det finns ju inte en minsta chans i helvetet att Terje hade deras adress av misstag, nej frågan är vad var Terjes mål med att möta upp ngn från denna adress, 17' är även för lite pengar för en drogaffär, om nu han inte bara skulle handla för eget bruk, men då borde det funnits "försäljare" betydligt närmre än Sthlm.

Kan Terje haft med sej mer pengar än dessa 17'?

Åkte Terje med Färja från Horten eller via Oslo vilket skulle bli ca 10 mil längre till Sverige?
Man åker å andra sidan inte hem till folk och gör narkotikaaffärer. Varför ska man visa var man har sitt stash. Men nåt har fått Terje dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in