Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Jag får inga svar men ska prova igen. Vad menar ni med feminina?
Menar ni fysiskt starka och rejäla kvinnor som kunde hugga i? Eller menar ni kvinnor utan muskler och som "tar hand om sig"? Jag kan lugnt säga att den andra sorten inte existerade i min släkt av de äldre. De såg mer ut som ryskor om ni fattar. För de hade fortfarande ett väldigt fysiskt jobb hemma. Många hade hemmaträdgårdar som de skötte om. De kunde t ex måsta ta upp all potatis ensamma medan barnen "hjälpte till".
Jag kan svara i antifeministernas ställe, jag har rätt lång erfarenhet av dessa killar/män och deras komposition. Jag har också koll på de unga kvinnorna som nu vill leka hemmafru och romantiserar hemmafru-idealet.
För det första, ingendera av dessa två grupper har någon kunskap om historien. Jag ser dem som totalt ignoranta och obildade gällande historia.
De vet således inte om att många "hemmafruar" i dåtidens Sverige bodde på landet och arbetade tungt och såg därmed ut som dopade ryska kulstöterskor.
Hemmafruarna i städerna med högavlönade män gick maniskt och putsade på fasaden i det oändliga och knaprade antidepressiva som godis för att de var totalt understimulerade och uttråkade.
Gemensamt för de flesta av dessa kvinnor var att de inte hade råd att skilja sig så många levde livet ut i destruktiva och dysfunktionella äktenskap. Detta gällde för arbetarklassens kvinnor också.
Dagens ignoranta antifeminister och "tradwifes" har sett några amerikanska reklamer från 50-talet där snygga, smala, välklädda och modest sminkade hemmafruar gjorde reklam för allt från tvättmedel, Coca Cola till diverse kokböcker och tips för hur man på bästa sätt tar hand om sin man. Och tamejfan om inte dessa tradwifes på youtube och andra forum klär sig, sminkar sig och lägger håret som på 50-talet.
Det ser så idylliskt och harmoniskt ut och i en alltmer sönderfallande värld vill de fly in i denna chimär. Men som sagt, jag ger dem max 10 år sen kommer de vara väl införstådda med avigsidorna med den livsstilen. Samma avigsidor som gjorde att kvinnorna övergav livsstilen någon gång på 60-70 talet.
Lär man sig inte av historien så får man uppfinna hjulet gång på gång.