2024-03-24, 20:24
Medlem
Hej

Jag har en person som jag måste interagera med som är narcissist. Vad man än säger vänds allt emot en och vederbörande blåser upp sig själv, kränker andra, är aggressiv. Vedervärdig att ha att göra med.

Det är ju en personlighetsstörning och går inte att bota. Så att bara ignorera personen är väl det bästa. Problemet är att vi tvingas ha kontakt ett tag till.
Senast redigerad av Murvel56 2024-03-24 kl. 21:23.
Citera
2024-03-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvel56
Jag har en nära person som jag måste interagera med som är narcissist. Vad man än säger vänds allt emot en och vederbörande blåser upp sig själv, kränker andra, är aggressiv. Vedervärdig att ha att göra med.

Det är ju en personlighetsstörning och går inte att bota..

För det första är det här dåligt underlag för att klassa någon som narcissist. Det enda vi kan lära oss av detta är att du är arg och upprörd på en person. Ta istället upp handlingar eller uttalanden som personen gjort så ska vi se om du är rationell.
Citera
2024-03-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
För det första är det här dåligt underlag för att klassa någon som narcissist. Det enda vi kan lära oss av detta är att du är arg och upprörd på en person. Ta istället upp handlingar eller uttalanden som personen gjort så ska vi se om du är rationell.
Personen glorifierar sig själv, alltid varit sp. Kränker och nedvärderar omgivningen. Aldrug nöjd, missunsam, aggressiv, ljuger, anklagar för saker man inte har gjort, erkänner aldrig egna fel, skyller ifrån sig, baktalar, trycker ned, sprider hat runt sig, manipulerar. Varit så i decennier.

Personen har en diagnos redan.
Citera
2024-03-24, 20:34
Avslutad
Vad är det mer som gör personen till en narcissist? Det skulle lika gärna kunna vara en psykopat utifrån din beskrivning av denne. Förutom det där du nämner så är narcissister också besatta av att bli beundrade och "external validation", dvs att bli bekräftade av andra. Hur grandios/upphöjd självbild har personen? Ser den sig själv som storartad och fantastisk och är ytligt charmerande? Kräver den att bli satt på en piedestal i relationer med andra?
Senast redigerad av anwe8 2024-03-24 kl. 20:42.
Citera
2024-03-24, 20:35
Avslutad
Bota och bota. Narcissism måste ha varit ett stt för människor att skydda sig. Något är ju fett trasigt. Hjärnan och kroppen fungerar efter dess mekanismer som försvarar oss.

Narcissism har blivit ett glåpord.
Citera
2024-03-24, 20:41
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Hej

Jag har en nära person som jag måste interagera med som är narcissist. Vad man än säger vänds allt emot en och vederbörande blåser upp sig själv, kränker andra, är aggressiv. Vedervärdig att ha att göra med.

Det är ju en personlighetsstörning och går inte att bota. Så att bara ignorera personen är väl det bästa. Problemet är att vi tvingas ha kontakt ett tag till.
Ignorera, undvik, var så fåordig som möjligt, visa inte dina känslor.
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Bota och bota. Narcissism måste ha varit ett stt för människor att skydda sig. Något är ju fett trasigt. Hjärnan och kroppen fungerar efter dess mekanismer som försvarar oss.

Till narcissisternas fördel. Det börjar bli vanligare.
Ett problem är nog att alla inte förstår dess fulla betydelse men beskrivningen TS gav stämmer in i bilden.
Citera
2024-03-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Vad är det mer som gör personen till en narcissist? Det skulle lika gärna kunna vara en psykopat utifrån din beskrivning av denne. Förutom det där du nämner så är narcissister också besatta av att bli beundrade och "external validation", dvs att bli bekräftade av andra. Hur grandios är personen? Kräver den att bli satt på en piedestal i relationer med andra?
Ja personen vill bli beundrad och söker extrem uppmärksamhet. Grandios verkligen!
Citera
2024-03-24, 20:45
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:

Rent teoretiskt sätt så går det att bota. Det är ett inlärt beteende. Men ofta är det så djupt inrotat så att det blir omöjligt. Och det är inte ditt ansvar eller någon annans att fixa det, bara narcissistens egna.

Vad var frågan förresten? Hade du någon eller ville du bara skriva av dig?
Citera
2024-03-24, 20:46
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Vad är det mer som gör personen till en narcissist? Det skulle lika gärna kunna vara en psykopat utifrån din beskrivning av denne. Förutom det där du nämner så är narcissister också besatta av att bli beundrade och "external validation", dvs att bli bekräftade av andra. Hur grandios/upphöjd självbild har personen? Ser den sig själv som storartad och fantastisk och är ytligt charmerande? Kräver den att bli satt på en piedestal i relationer med andra?

Människor gillar psykopater. Folk hatar narcissister.

Psykopater manipulerar andra till att gilla dem.
Narcissister våldtar människor mentalt.
Citera
2024-03-24, 20:47
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
På goda grunder, de kan vara absolut vedervärdiga att ha att göra med. Men innerst inne är det synd om dem.

Men det är bortkastad energi att tycka synd om en narcissist.
Citera
2024-03-24, 20:47
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Hej

Viktigaste är att du förstår situationen och att det är människan som brister och inte dig. Så länge du alltid har detta i baktanken så kommer allt ordna sig.
Citera
2024-03-24, 20:49
Bannlyst
Citat:
Hej

Citat:
Personen glorifierar sig själv, alltid varit sp. Kränker och nedvärderar omgivningen. Aldrug nöjd, missunsam, aggressiv, ljuger, anklagar för saker man inte har gjort, erkänner aldrig egna fel, skyller ifrån sig, baktalar, trycker ned, sprider hat runt sig, manipulerar. Varit så i decennier.

Personen har en diagnos redan.

Citat:
Ja personen vill bli beundrad och söker extrem uppmärksamhet. Grandios verkligen!
Detta är bara vad du säger.

Om det däremot stämmer så betyder det inte något alls. Man behöver inte vara nöjd. Alla människor ljuger. Många har svårt att erkänna att de har fel. Många snackar skit bakom ens rygg. Många trycker ned andra. Många sprider hat runt sig. Många skyller ifrån sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in