2024-03-24, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Gör du dig dum eller är fjantar och larvar du dig igen?
Har du aldrig läst om att tonåringar rymmer och hittas i andra städer långt hemifrån och vissa är väldigt unga?
Maja rymde hemifrån till ex pojkvännen som bodde i Norrköping, en sträcka på 30 mil och det klarade hon.
Det var ingen liten avstickare precis...

Vad jag vänder mig mot är språkbruket! Att rymma torde vara i praktiken inskränkt till småbarn, husdjur och interner!

Det är nedvärderande att betrakta Maja som en förlupen hund!
Citera
2024-03-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Utfall
Utan att outa sambons yrke men hon kanske byter jobb pga händelsen ändå. Hon träffa flickan både i o utanför skolan.
Sett folk spekulera om Norrköping förra året, hon fick tydliga enkla riktlinjer från expojkvän i telefon, så hon klarade det. Efter det förälderspärrades telefonen så hon inte skulle va så impulsiv

Tack! Då låter det ju som att din sambo borde ha rätt bra koll på Maja och hur hon fungerade. Hon verkar ju även ha kännedom om MGM och den borde ju också vara ganska god om din sambo tillhör skolpersonalen.

Förstår att det måste varit (och är) en riktig chock för henne, dels att ens något av dessa barn skulle vara involverade i en sådan händelse samt att det var just de två ihop, med tanke på att hon har bilden av de två som vänner. Usch, lider med henne! Måste vara tufft och många frågor som ställs, säkert att man rannsakar sig själv och undrar om man borde sett något osv. Jag hoppas verkligen att hon tar sig igenom detta och att hon så småningom kan landa i ett beslut om jobbet som hon kan känna sig tillfreds med. Förstår att det är mycket kaos i det här läget. Ett mycket tydligt bevis på hur många människor som faktiskt påverkas vid såna här händelser!

Där fick vi ju även en bra förklaring till hur hon lyckades med att ta sig till Norrköping. Jag tror personligen inte att hon hade tagit sig dit på egen hand. Nu vet inte jag hur resan till Norrköping gick, men borde väl varit tåg, buss osv. Så jag tror säkert att hon hade kontakt med pojkvännen hela resan, fick instruktioner exakt vilket tåg/buss hon skulle ta, var hon skulle kliva av osv. Enkla tydliga riktlinjer, precis som du skrev.
En del verkar tro att bara för att hon kunde ta bussen från skolan, så skulle hon kunna hoppa på vilken buss som helst, hur som helst och bara åka iväg någonstans. Hon var ju ändå 17 år... Man glömmer/ignorerar att väga in den "lilla" komponenten IF. Jag tror inte vissa förstår hur mycket instruktioner och övning som säkert krävts för att skolbussen ska fungera. Det blev då hennes rutin till slut och därför fungerade det.
Citera
2024-03-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetensaurus
Jag har varit där nere vid viskan många gånger. Senast i sommar, det är ett rätt vanligt ställe för folk som vill komma undan går till. I somras var det massa kläder, fimpar och ölburkar överallt. Såg nästan ut som någon bodde där. Vattnet är lugnt, går nästan att bada på många ställen när vattnet är lågt. Man får passa sig dock, ligger en massa träd, stora stenar och en del skräp under vattenytan.
Nu i mars månad när snön smält och det regnat några dagar blir viskan väldigt farlig eftersom vattnet stiger mycket. Strömmarna blir riktigt kraftiga även för någon som kan simma bra. Brukar vara översvämningar från viskan vid denna tiden på året. Tanken slog mig om hon ramlat i och slagit huvudet i något under ytan, kanske fastnat i något under vattnet. Han får panik och åker hem och berättar för sina föräldrar?
Detta är bara en spekulation, eftersom jag känner till miljön där rätt bra. Vi lär ju få mera detaljer framöver.

En liten fråga bara - det här stället du pratar om, är det där runt fyndplatsen?? I så fall måste det ju finnas någon yta att samlas på som inte syns på bilden i Expressen. Där syns bara en stenbelagd sluttning och i övrigt massa sly.
Citera
2024-03-24, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Magkänslan, tror inte på kniv eller fallolycka dessutom tog de lång tid för snuten, mosas huvudet så kan de ju ta lite extra tid så att säga

Exakt! Dom kan sånt. Stenar finns dessutom överallt i princip

Bra poäng just att det tog tid med identifieringen. Kan mycket väl vara som du tror. Finns säkert en del större lösa stenar där, med tanke på själva bron osv.
Citera
2024-03-24, 19:48
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Karln får väl göra vad han vill privat, men om ryktet stämmer att han är så öppen med det och dessutom spelar in egna porrfilmer, så får det i alla fall mig att fundera på om detta påverkat sonen. Porrfilmer uppvisar väl inte direkt någon härlig kvinnosyn.
Och hur många porrfilmer har du sett ??. Allt är inte t.e.x en massa killar på en tjej som under diverse grymtanden behandlar henne lite hårdhänt och tar henne i ALLA hål samtidigt. Det finns olika sorters porrfilmer på samma sätt som det finns olika kategorier av "vanliga" filmer. Finns massor av filmer, inte minst på amatörsidan, som bara återger det som annars hade skett på samma sätt men bakom lyckta dörrar och nerdragna gardiner. Alltså vanliga knull mellan två likvärdiga parter.

Ursäkta om det här är ett ganska OT inlägg, men jag blir bara så trött på folk som inte tycks tänka på att det som man, egentligen ganska slarvigt, bara kallar för "porrfilm" egentligen är ett mindre universum med att otal nischer och kategorier av olika slag. Där en del av dessa har ett förnedringstema.
Citera
2024-03-24, 20:15
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Saxat:

Under lördagen häktades två personer på sannolika skäl misstänkta för grovt skyddande av brottsling, efter att en 17-årig flicka hittats död i Marks kommun i måndags.

En tredje person är också misstänkt för grovt skyddande av brottsling, men släpptes på fri fot under fredagen.

Åklagaren Nina Friman Björk, ansåg inte att det fanns häktningsskäl, men säger att misstankarna kvarstår.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tva-begars-haktade-efter-misstankta-mordet-i-mark

Saxat:

– Vi fokuserar i nuläget på att genomföra ett stort antal förhör, vi har ett antal telefoner i beslag och arbetar med positioneringar för att se hur personer har rört sig, hur det överensstämmer med förhör.

Och vilka som har varit i kontakt med varandra under aktuell brottstid.

Hon säger också att man har skickat beslag och spår till Nationellt forensiskt centrum för undersökning, men vill inte gå närmare in på vad det rör sig om.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-begars-haktade/

Är det någon som vet vilka de andra personerna är som häktades på sannolika skäl misstänkta för grovt skyddande av brottsling och misstänkt för grovt skyddande av brottsling?
Citera
2024-03-24, 20:16
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Är det någon som vet vilka de andra personerna är som häktades på sannolika skäl misstänkta för grovt skyddande av brottsling och misstänkt för grovt skyddande av brottsling?

killens föräldrar
Citera
2024-03-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
En del verkar tro att bara för att hon kunde ta bussen från skolan, så skulle hon kunna hoppa på vilken buss som helst, hur som helst och bara åka iväg någonstans. Hon var ju ändå 17 år... Man glömmer/ignorerar att väga in den "lilla" komponenten IF. Jag tror inte vissa förstår hur mycket instruktioner och övning som säkert krävts för att skolbussen ska fungera. Det blev då hennes rutin till slut och därför fungerade det.

Så här fungerar inte inlärning för någon människa, inte heller för personer med kognitiva nedsättningar. Även personer med IF kan assimilera kunskap, t.ex. genom att använda inlärda mönster från ett sätt att resa till att klara av ett annat.

Jag har ingen aning om huruvida Maja klarade att åka själv till Norrköping, men det blir lite fånigt att låtsas att det skulle vara omöjligt.
Citera
2024-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii

När du postar finns en sammanfattning av Greven med all relevant info och när det senast uppdaterats.

Se:
Del 6
Tingsrätten/häktning/domstolsprotokoll
Citera
2024-03-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Anledningen till att jag inte spekulerar i att MGM hade med sig mördargrejer är att jag inte tror att hen hade tänkt ta livet av Maja. Väl på plats hände nåt som orsakade attacken och då användes nåt som fanns på platsen.

"Fair point", som anglosaxarna säger. Du har rätt.

Jag tror, liksom du, att det inte rörde sig om ett planerat överfall/dråp/mord. Utan, som du säger, "något hände".
Citera
2024-03-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
"Fair point", som anglosaxarna säger. Du har rätt.

Jag tror, liksom du, att det inte rörde sig om ett planerat överfall/dråp/mord. Utan, som du säger, "något hände".
Jag tror att dessa individer har mkt liten förmåga att överhuvudtaget planera något.
Jag föreställer mig att det började med att de tillsammans lämnade skolan när dagens lektioner var slut. Av någon anledning missar de sina bussar hem. Då kommer någon av dem på idén att spendera tiden de väntar på nästa buss på ”hemliga stället”.
Jag antar att elever har sett dem gå i någon riktning och kanske kunde polisen få hjälp av de övervakningskameror som finns i området eftersom de ändå ganska snabbt kunde ringa in MGM?
Citera
2024-03-24, 21:44
Medlem
Celerons avatar
Det togs vid något tidigare tillfälle i tråden upp frågan om GM (Tim) brukade ta buss eller tåg från skolan till hemmet. Efter att jag nu sett var han bor så tycker jag att det borde vara ganska självklart att han även tog tåget hem om tillfälle gavs. Huset han bor i ligger bara, om inte ett stenkast så nästan, från tåghållplatsen (stationen) i Berghem. Kan inte ens vara hundra meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in