2024-03-24, 18:19
Medlem
Hej!
Revisorn på företaget jag jobbar på, har hört av sig och sagt att jag borde börja löneväxla då jag skattar onödigt mkt.

1-Finns det nån uträkning på hur eller om det påverkar min övriga pension om jag skulle välja att plocka ut det efter 65? (47idag) Jag tänker vilka alternativ jag har att välja på.
2-Kanske gå ner i arbetstid vid 55 och dryga ut lönen med detta?

3-Eller finns det alternativ till löneväxling, förutom att helt enkelt jobba mindre? Här får ni gärna vara kreativa om ni har några idéer (som kan va ett alternativ då)

Gränsen ligger vid 51.300kr/mån eller 615.500kr/år ungefär.
Allt över det är det statlig skatt på.

Nån som har gjort det och har några vettiga inputs?
Senast redigerad av Cooltrayne 2024-03-24 kl. 18:27.
Citera
2024-03-24, 18:37
Medlem
Lindstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Hej!
Revisorn på företaget jag jobbar på, har hört av sig och sagt att jag borde börja löneväxla då jag skattar onödigt mkt.

1-Finns det nån uträkning på hur eller om det påverkar min övriga pension om jag skulle välja att plocka ut det efter 65? (47idag) Jag tänker vilka alternativ jag har att välja på.

3-Eller finns det alternativ till löneväxling, förutom att helt enkelt jobba mindre? Här får ni gärna vara kreativa om ni har några idéer (som kan va ett alternativ då)

Ligger du mycket över den statliga gränsen idag?

Jag själv är lite i samma sits och funderar på vad jag bör göra åt det. Följer tråden!
Citera
2024-03-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindsten
Ligger du mycket över den statliga gränsen idag?

Jag själv är lite i samma sits och funderar på vad jag bör göra åt det. Följer tråden!

985K förra året, utan löneväxling.
Som att stå och kasta tusenlappar till staten.
Då har jag eg inte lön över gränsen, utan jobbar mkt övertid och helg bara.
Citera
2024-03-25, 09:37
Medlem
Citat:
985K förra året, utan löneväxling.
Som att stå och kasta tusenlappar till staten.
Då har jag eg inte lön över gränsen, utan jobbar mkt övertid och helg bara.

Om du gillar ditt arbeta och vill vara upptagen 24/7 hos din arbetsgivare med begränsat eget liv utanför arbetsplats så är det help upp till dig.

De flesta av oss tror jag nog skulle skippa att jobba över som dig med helg för att sedan kasta bort detta extra intjänade i form av statlig skatt.

Så svaret är enkelt, jobba mindre och tjäna ändå bra, eller jobba som du nu gör men med "diminishing returns".
Citera
2024-03-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dilampe
Om du gillar ditt arbeta och vill vara upptagen 24/7 hos din arbetsgivare med begränsat eget liv utanför arbetsplats så är det help upp till dig.

De flesta av oss tror jag nog skulle skippa att jobba över som dig med helg för att sedan kasta bort detta extra intjänade i form av statlig skatt.

Så svaret är enkelt, jobba mindre och tjäna ändå bra, eller jobba som du nu gör men med "diminishing returns".

Det var väl ungefär det jag skrev oxå, i ett inlägg lite längre upp.

Men frågan gäller löneväxling och om det finns alternativ till det.

Jag har redan börjat tacka nej till jobb men det är inte heller hållbart i längden i min bransch.
Citera
2024-03-29, 20:51
Medlem
Citat:
Hej!

Revisorn? Varför skulle denne bry sig om det? Dennes jobbar att traska företagets räkenskaper och årsredovisning. Jag är nästan säker på att du menar någon annan än Revision?
Citera
2024-03-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Revisorn? Varför skulle denne bry sig om det? Dennes jobbar att traska företagets räkenskaper och årsredovisning. Jag är nästan säker på att du menar någon annan än Revision?

För att Revisorn har jobbat länge åt företaget, känner ägaren väl och ger gärna tips utöver det vanligaste som en ”vanlig” revisor inte alls brukar göra.

Dessutom så är löneväxling fördelaktigt för både arbetaren (jag) OCH för chefen som driver bolaget.
Citera
2024-03-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om han och revisorn har en del professionell kontakt och tycker att den andre är en vettig person så är det ju inget skumt att höra av sig lite snällt och påpeka en sån här sak. Är ju som att påpeka för en sommarjobbare man träffar hos en kund att h*n kan jämka och slippa få skatt dragen tex. Även om det inte ingår i din yrkesroll att tipsa om det..
Citera
2024-03-29, 22:35
Medlem
Citat:
Hej!

Löneväxling är det mest effektiva sättet du kan spara om det gäller just pension. Tänk då, precis som du säger, att du efter löneväxling fortfarande behöver tjäna tillräckligt för att maxa allmänna pensionen. Bör även ha marginal för tex sjukskrivning, deltid, vab och liknande.
Citera
2024-04-11, 01:09
Medlem
Jag har tänkt mycket på det där men inte hittat något alternativ. Jag tjänade 1,27 mille förra året efter så mycket löneväxling arbetsgivaren ville gå med på.

Enda alternativet jag kommit upp med är att sluta som anställd och starta ett eget AB som sedan fakturerar för jobbet jag utför. Då skulle jag kunna ta ut en lön upp till gränsen för statlig skatt samt en del utdelning. Det här blir ändå tillräckligt för mig att leva på. Det som blir kvar kan man sedan sätta in i en kapitalförsäkring som bolaget betalar med mig själv som förmånstagare. Tror det här upplägget kallas direktpension.

Misstänker att skatteverket skulle kunna ha synpunkter på ett sånt här upplägg givet att man fortsätter med samma jobb man gjorde som anställd. Tror heller inte min arbetsgivare skulle acceptera den här idén annat än om de t.ex. vill anlita mig som konsult efter pension, då är det förmodligen ok.
Citera
2024-04-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Enda alternativet jag kommit upp med är att sluta som anställd och starta ett eget AB som sedan fakturerar för jobbet jag utför.
...
Misstänker att skatteverket skulle kunna ha synpunkter på ett sånt här upplägg givet att man fortsätter med samma jobb man gjorde som anställd.

Tyvärr lyser skatteverket igenom ett sånt upplägg och betraktar det som skatteflykt. Undantag om du endast i liten omfattning fakturerar din gamla arbetsgivare. Upplägget skulle möjligen se bättre ut om du fakturerade slutkunden och sedan skickade provision till din gamla arbetsgivare - men det är oklart.
Citera
2024-04-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Tyvärr lyser skatteverket igenom ett sånt upplägg och betraktar det som skatteflykt. Undantag om du endast i liten omfattning fakturerar din gamla arbetsgivare. Upplägget skulle möjligen se bättre ut om du fakturerade slutkunden och sedan skickade provision till din gamla arbetsgivare - men det är oklart.

Yes, bekräftar det jag redan trodde. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in