2024-03-24, 00:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Pratar inte om objekt här. Pratar om att avstånd mellan två punkter på en plan yta komprimeras. Att ytan vi kan se komprimeras med avstånd, alltså. En komprimering som så småningom bildar en horisont, en begränsning i hur långt vi kan se längst med en plan yta.
Uppstår ju knappast någon horisont som kan dölja skyskrapor till hälften av ett sådant fenomen. Alltså kan detta inte förklara horisonten på jorden. Att vi inte kan urskilja detaljer på flera mils avstånd är ju självklart men den horisont som döljer sju våningar av Turning Torso men låter resten vara synligt kan inte förklaras av kompression.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-03-24 kl. 00:39.
Citera
2024-03-24, 06:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, givetvis kan man inte se hur långt som helst. dels har ögat sina begränsningar. Använder man hjälpmedel som kikare, vi kan ändå inte se hur långt som helst. Och sen finns problemet att på visst avstånd blir det helt enkelt för mycket luft mellan mig och det jag försöker betrakta.

Ordet horisont betyder "begränsande".... alltså inte nödvändigtvis "punkt där konvexa ytan på jordkloten döljer saker".
Om man står på stranden och tittar ut över öppet hav kan man se ca 5 km. Varför?
Om man tittar genom en kikare ut över samma hav från samma strand kan man se ca 5 km. Varför?
Om man befinner sig 100 m ovanför havsytan kan man utan kikare se drygt 35 km. Varför?
Om man tittar genom en kikare från samma plats kan man ändå inte se längre än drygt 35 km. Varför?
Hemifrån min gård kan jag kan se Åreskutans topp från ca 80 km avstånd utan kikare. Varför?
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2024-03-24 kl. 06:17.
Citera
2024-03-24, 07:05
Medlem
Citat:
Ställ dig vid kortsidan av en 100m-pool. Titta på vattenytan. Observera vad du kan se. Förläng poolen med 100 meter. Ta en ny titt. 100 meter till. Osv tills du har en 10.000 meter lång pool. Kan du se slutet på den här poolen?,,, .

Sätt ett högt torn vid slutet av poolen. Förklara varför vi kan se de övre delarna av tornet och varför de nedre nedre delarna av tornet är dolt under ytan.

Citat:
... Någonstans från där du står och 10.000 meter bort, bör rimligtvis en punkt uppstå där du inte längre kan urskilja avståndet "100 meter" ...

Du ser de övre delarna av tornet men inte de lägre.

Citat:
... Hur slår du hål på det med siktlinjer och ljusutbredning? Det är liksom inte relevant i frågor som rör horisonter på platta ytor.

Självklart är det relevant. Det är lika långt till den övre delen av tornet som till den nedre och du har på en platt jord fri sikt till hela tornet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 07:31.
Citera
2024-03-24, 07:08
Medlem
Citat:
Pratar inte om objekt här. Pratar om att avstånd mellan två punkter på en plan yta komprimeras. Att ytan vi kan se komprimeras med avstånd, alltså. En komprimering som så småningom bildar en horisont, en begränsning i hur långt vi kan se längst med en plan yta.

Du har alltså svårt att förstå vad vi diskuterar? Vi pratar om objekt och att de nedre delarna av ett objekt är dolt under horisonten. Vi pratar inte om vattenytan, vi pratar om varför t.ex solen succesivt försvinner ned under vattenytan. Vi pratar om vertikala objekt som på en platt jord alltid finns ovanför ytan.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 07:23.
Citera
2024-03-24, 07:15
Medlem
Citat:
Ja, givetvis kan man inte se hur långt som helst. dels har ögat sina begränsningar....

Vad har ögat för begränsningar när det gäller att uppfatta fotoner som har färdats långt? Hur kan ögat ens veta hur långt fotonen har färdats?

Citat:
... vi kan ändå inte se hur långt som helst. ...

Det är lika långt till de övre delarna av tornet som till de lägre delarna.

Citat:
... Använder man hjälpmedel som kikare, vi kan ändå inte se hur långt som helst. ...

De nedre delarna av tornet förblir dolt under horisonten oavsett hur stark kikare du använder.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 07:32.
Citera
2024-03-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi pratar om vertikala objekt som på en platt jord alltid finns ovanför ytan.

Om något befinner längst med en yta som komprimeras, och bortom en horisont som bildats av denna komprimering, vad säger dig att detta objekt inte skulle försvinna botten först?

Varifrån kommer den här oerhört simpla och bristfälliga slutsatsen att saker ska synas i sin helhet bara för att det mellan mig och objektet finns en fri siktlinje? Du ignorerar ju helt och hållet ett fenomen som orsakar en horisont på en plan yta, och som därmed begränsar min sikt.

Du får gärna utveckla varför du väljer att ignorera det i din analys.
Citera
2024-03-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Uppstår ju knappast någon horisont som kan dölja skyskrapor till hälften av ett sådant fenomen.

Vad baserar du den slutsatsen på?
Citera
2024-03-24, 10:53
Medlem
Citat:
Om något befinner längst med en yta som komprimeras, och bortom en horisont som bildats av denna komprimering, vad säger dig att detta objekt inte skulle försvinna botten först?
.

Vanlig enkel geometri. De nedre delarna av tornet komprimeras lika mycket som de övre. På en platt jord har du har fri sikt till hela tornet, marken ligger alltid under siktlinjen.

Citat:
Varifrån kommer den här oerhört simpla och bristfälliga slutsatsen att saker ska synas i sin helhet bara för att det mellan mig och objektet finns en fri siktlinje?

Sunt förnuft. En fri siktlinje innebär att de inte finns något som kan skymma sikten.

Citat:
... Du ignorerar ju helt och hållet ett fenomen som orsakar en horisont på en plan yta, och som därmed begränsar min sikt. .

Det beror på att du inte har lyckats förklara "fenomenet", du mest svamlar.

Varför ser halva tornet ut att ligga under siktlinjen till horisonten?

Citat:
... botten först?
.

Det är du som ska förklara hur det här "botten först" fenomenet uppstår. Det strider nämligen mot såväl grundläggande fysik som sunt förnuft. Det är ren hokuspokus som inte går att förklara.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-03-24 kl. 11:01.
Citera
2024-03-24, 11:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
En viktig skillnad mellan vår tid(och även delvis tiden när Einstein levde) och Newtons, är ju förekomsten av bilar, flygplan, höghus med hiss etc.. Som gett oss nya perspektiv på det som kallas gravitation. Och som även gjort att etablerade vetenskapen delvis har modifierat sin uppfattning.

Men jag skulle inte säga att vi "fattar" det mer än tidigare, sett med etablerade vetenskapens glasögon. Snarare är det mer obegripligt än någonsin.

Vänta, du tror att bilar och flygplan etc inte fanns när Albert Einstein levde? Är det korrekt uppfattat?
Citera
2024-03-24, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är du som ska förklara hur det här "botten först" fenomenet uppstår. Det strider nämligen mot såväl grundläggande fysik som sunt förnuft. Det är ren hokuspokus som inte går att förklara.

Förklara vad en horisont på en plan yta (som du nyligen sa ej var möjlig) har med grundläggande fysik att göra?

Förklara också hur något som ligger bortom en sådan horisont och hur det försvinner i mitt synfält, har med grundläggande fysik att göra.

Att något är "hokuspokus" för att du inte förstår det låter ju väldigt vetenskapligt. Är det så vi bör resonera när vi konfronteras med ny information? Är det den typen av sunt förnuft du tycker jag ska alliera mig själv med?
Citera
2024-03-24, 11:39
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Varifrån kommer den här oerhört simpla och bristfälliga slutsatsen att saker ska synas i sin helhet bara för att det mellan mig och objektet finns en fri siktlinje? Du ignorerar ju helt och hållet ett fenomen som orsakar en horisont på en plan yta, och som därmed begränsar min sikt.

Du får gärna utveckla varför du väljer att ignorera det i din analys.
Om t.ex. ett torn delvis är skymd av horisonten är det den nedersta delen som skyms. Din tanke om att komprimering skulle ske oproportionellt mellan höjd och bredd måste du förklara närmare.
Det är inte tornets topp som försvinner först. Varför?
Citera
2024-03-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, du tror att bilar och flygplan etc inte fanns när Albert Einstein levde? Är det korrekt uppfattat?

Jaha blev kanske lite rörigt där. Nej jag menar att Einsteins levnad, i detta sammanhang iaf, delvis kan räknas till "vår tid". Till skillnad från Newtons dagar då, när det definitiv inte fanns bilar och flygplan och höghus med hiss.

Det är rimligt att tänka sig att när människor upplever nya saker, får man nya perspektiv. Inte särskilt konstigt.
Senast redigerad av Fleuch 2024-03-24 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in