2024-03-23, 17:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Det kommer lösa sig hur som helst. I sydkorea föder de 0,6 barn per kvinna nu och det är bara en tidsfråga innan vi hamnar där också. Oavsett om man är kvinna eller man så är det bara massa krav från alla håll, man duger aldrig som sitt riktiga jag utan man måste hela tiden vara något annat, något bättre. Kan man inte anpassa sig på egen hand får man smälla i sig antidepp och stimulanter. Du kan ironisera över ”naturens ordning” bäst du vill, men människor är inte ämnade för en livsstil där det krävs två bilar för att jonglera alla bitar i livspusslet.

Vi levde i små byar och på gårdar i större familjer där barnen dels kunde springa fritt och mamma och pappa kunde distansera sig om så krävdes. Man var inte beroende av en enda individ för att inte haverera ekonomiskt, samtidigt som man kunde bidra med det man var bra på och låta någon annan ta hand om det man var mindre bra på.

Ja, det fanns så klart ett patriarkat, män hade fler friheter än kvinnor. Dessutom hade vi andra problem också. Men det moderna samhället funkar inte med vår sanna natur. Vad vi än tycker om saken nu så spelar det knappast någon större roll i det långa loppet. Om hundra år kommer vårt samhälle ha imploderat.

Jag håller med till 100% och har aldrig sagt nåt annat. Vi är inte ämnade att leva i ett patriarkat där kvinnan ensam ansvarar för hela reproduktionen och avkomman.
Citera
2024-03-23, 17:33
Medlem
Jag känner mer såhär att mormor /morfar och farmor/farfar kan hjälpa till med barnbarn, logistik, och kanske kvällsmaten. I alla fall efter bebistiden uppåt och föräldrapenningen kanske går motsitt slut.

De går ner i arbetstid och få kompenserad allmänna pensionsinbetalningar av staten..Kommer kanske inte gå att kontrollera av staten vad folk gör på den tiden - men efter en viss ålder ska det vara möjligt.Tex från 57 år och det ska gå att kolla attdet finns barnbarn.

Dels så är arbetsgivarna så fixerade vid yngre och karriärkåta människor. Mamman kanske behöver få in foten igen i arbetslivet. Dels så har mormor eller farmor ofta koll på saker och ting i hemlivet. Sen kanske man tröttnat lite på arbetslivet. Inte alla mormor/farmor ska sägas, men kanske inte heltid. Som ett alternativ - om man bor i närheten.
Senast redigerad av Tissetiss 2024-03-23 kl. 17:53.
Citera
2024-03-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Right 99-procents mannen

Forstätt gråt med dina katter.
Citera
2024-03-23, 18:14
Medlem
ShlomoDenGalnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnors stress idag handlar om att män inte gör sin del av jobbet.

För de får inget tillbaka. Bara massa gnäll och tjat om frihet om fest och annat skit
Citera
2024-03-23, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag håller med till 100% och har aldrig sagt nåt annat. Vi är inte ämnade att leva i ett patriarkat där kvinnan ensam ansvarar för hela reproduktionen och avkomman.

Antalet singelmorsor har ökat med feminismen.
Citera
2024-03-23, 18:31
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stress slår hårdare mot kvinnor och den slår framförallt mycket hårdare mot unga kvinnor.

Konkurrensen på arbetsmarknaden och pressen att göra karriär gör att många kvinnor mår väldigt dåligt.

Majoriteten kvinnor gör inte karriär så som jag tror du tänker dig. De flesta kvinnor går diverse helt normala utbildningar och skaffar sen helt normala jobb. Har för mig att sjuksköterska är det vanligaste yrket bland kvinnor.

Men ja, många kvinnor är hårt drabbade av stress. Min personliga teori är att det ställs för höga krav på kvinnor gällande arbete, hem och barn. Kvinnor beskriver ofta sig själva som spindeln i nätet/projektledaren i familjen. Plus att arbetsmarknaden ÄR krävande. Vi jobbar 8 timmar om dagen + pendlingen. Heltid är 8 timmar, heltid premieras som tusan. Går man ner i tid försämras pensionen och på många arbetsplatser får man inte fulla privilegier om man jobbar deltid. Allt detta blir för mycket för kvinnor, bördan på deras axlar blir för tung, ansvaret knäcker dem till slut.
Citera
2024-03-23, 18:32
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Precis, felet med att ha en hemmafru är att man blir utan en lön så man får mindre pengar att leva för. Sämst blir det för den som är hemma och inte får någon lön alls.
Är det fel om jag har råd?
Citera
2024-03-23, 18:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Antalet singelmorsor har ökat med feminismen.

Jag ser gärna lite underlag till det påståendet faktiskt som tydligt visar på det sambandet. Dylika påståenden är annars något som antifeministerna drar ur sina rövhål för jämnan.
Citera
2024-03-23, 18:35
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Forstätt gråt med dina katter.

No can't do, är tyvärr rejält allergisk mot katter.
Citera
2024-03-23, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Är det fel om jag har råd?
Nä, har du råd att betala henne typ en heltidslön för att vara ledig är det säkert helt perfekt.
Citera
2024-03-23, 18:48
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Feminister utrotar sig själva eftersom de skaffar färre barn än normala människor i genomsnitt.

Problemet löst!

Tyvärr så tar det ytterligare några generationer innan kärringväldet ger vika. Vi minns från skoltiden på 80-talet, då tjejerna pladdrade som kaffekärringar och lurade till sig dom högsta betygen. När vi killar kunde mer frågesport än tjejerna, så blev vi tvungna att sänka vår intellektuella styrka - låt tjejerna vinna, sade lärarn.

Dom nygamla könsrollerna är i högsta grad välkomna. Sverige behöver dominanta och mer viljestarka män i detta århundrade. Annars tar islamisterna över Riket över en natt.
Citera
2024-03-23, 19:00
Medlem
Brajias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Du vill hellre ha en fru som är borta 8-10 timmar och jobbar för något annat än familjen?

Vad är felet med hemmafru? Hade jag haft råd hade jag lätt låtit min tjej bli det, vilket även hon uttryckt sig positivt till.
Så när du är på jobbet så jobbar du inte för familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in