2024-03-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
På anpassade gymnasieskolor är elevantalet lågt vilket gör att de här två kan ha haft alla teoretiska ämnen tillsammans med haft det praktiska utifrån vilket program de valt.

Absolut så är det, men finns inget som styrker vad tim har för diagnoser, han kanske inte har IF utan nån typ av autism, adhd, add, bipolär whatever. Helt frisk verkar han ju inte men vad hans diagnoser är vet vi ej.
Citera
2024-03-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Absolut så är det, men finns inget som styrker vad tim har för diagnoser, han kanske inte har IF utan nån typ av autism, adhd, add, bipolär whatever. Helt frisk verkar han ju inte men vad hans diagnoser är vet vi ej.

Går man i anpassad gymnasieskola har man IF, det är en förutsättning för att få gå där. Sedan kan även ha andra diagnoser.
Citera
2024-03-23, 15:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Om det nu är föräldrarna till MGM som har häktats och senare döms för ”grovt skyddande av brottsling”, får de lindrigare straff för att de skyddat sitt barn än vad de skulle ha fått annars? Som nära anhörig får man väl hålla tyst men inte aktivt hjälpa brottslingen att komma undan genom att t.ex. förstöra bevismaterial (blodiga kläder, skor etc.)? Hur mycket får man hålla undan för polisen när det gäller en nära anhörig MGM?

Det finns prejudikat från Högsta Domstolen kring detta där personer som hjälpt sitt barn till och med fått straffrihet. Ett fall gäller en pappa som hjälpt sin son att fly landet efter att sonen knivskurit två personer (se länken nedan). Så det är upp till rättens bedömning av helheten men straffet kan sättas ned med hänsyn till att de är nära anhöriga.

https://lawline.se/answers/kan-skyddande-av-en-brottsling-familjemedlem-leda-till-straff-
Citera
2024-03-23, 15:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Absolut INGENTING! Skrämmande att du tror det.

Tror du på allvar att de är tvingade att ens prata?
Citera
2024-03-23, 15:27
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Visst är det så. Jag förtydligade bara att man har rätt att vara tyst inför polisen.

Det är inte förbjudet att ljuga hejvilt i förhör heller.
Fritt fram.
Citera
2024-03-23, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vill minnas att mgm1 anhölls 9 minuter in i ett förhör misstänkt för människorov vilket rubricerades om till misstänkt mord när Maja hittades.
Ja. Han satt i förhör när de anhöll honom. Det var det personen försökte förklara varpå den jag svarade inte förstod och sa att man inte kunde anhålla under ett förhör… eller något i den stilen.
Citera
2024-03-23, 15:34
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har haft en diskussion med vänner.

Vi alla undrar hur lite som krävs för att mörda en vän/kärlek.

Inget konsekvenstänk överhuvudtaget.
Speciellt verkar vara hos de med lågt IQ och EQ.

Vi tittade på fallet med Elin i Höör.
De spelade sanning och konsekvens. Elin svarade något som inte gillades.
Han påstod att hon bet honom i fingret.

Då mördade han henne med en hammare.
Sedan försökte han gömma undan bevis på ett enormt klumpigt sett.

Höör: 18-åriga Elin försvunnen 2021-03-30 (hittad avliden, man gripen)
(FB) Höör: 18-åriga Elin försvunnen 2021-03-30 (hittad avliden, man gripen)

Jämför med Anders Eklund och Engla. Hon sparkade honom på smalbenet för att skydda sig.

Frågan är ju nu. Varför mördades Maja när de umgicks på den hemliga platsen.

Ville han ha sex men inte fick till det.
Det kanske räckte för att han tappade kontrollen.

Maja kanske hade mens och ville inte.

Suck! Världen är full med korkskallar som helst suttit instängda.
Citera
2024-03-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Men sluta, gå in på hennes insta hon hade med sin dåvarande kille där är en video dom sittter o sjunger en jullåt, hörs ganska tydligt på hennes röst att hon har IF, dessutom syns det på vissa bilder och vinklar på hennes ansikte, varför ifrågasätter du ens hennes mentala status.
T*m däremot är inte helt konstaterat om hans diagnoser, jag vet det har skrivits klasskamrat men kan ju också bara vara skolkamrat, det går vanliga människor på skolan med samt människor med andra typer av diagnoser.
Han verkar ju gått el eller nåt och hon nåt med kök så inte säkert dom går i samma klass alls.

Men driver du med mig? Jag har inte ifrågasatt hennes mentala status. Jag har bara inte köpt att hon skulle va som en 10åring. Jag hade inte släppt mitt barn lös på det sättet om man inte klarar sig själv! Och om du har läst kommentarerna så tror jag inte att tim var lika "sjuk" som henne. Med tanke på hur ofta jag träffat tim, men det är andra på denna sidan som menar på att han MÅSTE ha IF.
Citera
2024-03-23, 15:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag har haft en diskussion med vänner.

Vi alla undrar hur lite som krävs för att mörda en vän/kärlek.

Inget konsekvenstänk överhuvudtaget.
Speciellt verkar vara hos de med lågt IQ och EQ.

Vi tittade på fallet med Elin i Höör.
De spelade sanning och konsekvens. Elin svarade något som inte gillades.
Han påstod att hon bet honom i fingret.

Då mördade han henne med en hammare.
Sedan försökte han gömma undan bevis på ett enormt klumpigt sett.

Höör: 18-åriga Elin försvunnen 2021-03-30 (hittad avliden, man gripen)
(FB) Höör: 18-åriga Elin försvunnen 2021-03-30 (hittad avliden, man gripen)

Jämför med Anders Eklund och Engla. Hon sparkade honom på smalbenet för att skydda sig.

Frågan är ju nu. Varför mördades Maja när de umgicks på den hemliga platsen.

Ville han ha sex men inte fick till det.
Det kanske räckte för att han tappade kontrollen.

Maja kanske hade mens och ville inte.

Suck! Världen är full med korkskallar som helst suttit instängda.

En förklararing kan vara att båda inledningsvis var överens om vad de skulle göra på den "hemliga" platsen. Något våld och tvång för att få med sig Maja förekom troligen inte.

De skulle antagligen göra något som de ville hålla hemligt och inte skylta med inför skolkamrater.

Mgm1 ville mer än Maja och hon försöker värja sig, han tappar besinningen och dödar henne.

Det är den enklaste förklaringen, jag tror du är inne på rätt spår.
Citera
2024-03-23, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Stängslet har legat ner minst sen förra sommaren då gräset har växt in i det när det ligger ner.
Troligen längre än så för den delen som ligger ner är helt invävd i gräs.

Jag är inte spiksäker på att din tolkning är riktig. Stängslet verkar lika invävt med gräs på båda sidor om den nedtryckta delen. Vilket är helt normalt för nätstängsel.
Citera
2024-03-23, 16:08
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Går man i anpassad gymnasieskola har man IF, det är en förutsättning för att få gå där. Sedan kan även ha andra diagnoser.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos just dig men i övriga landet är inte IF en förutsättning för att få gå i anpassad gymnasieskola. Det är ofta våra autistiska undomar går på dessa programmen - utan att de har någon intellektuell funktionsnedsättning.
Jag tycker det är viktigt att hålla isär dessa begreppen, inte minst för de som har diagnoser och får kämpa för att få rätt till adekvata utbildningar och stöd...

Enligt skollagen skulle det finnas specifika klasser och läromedel för våra autistiska barn och ungdomar men det existerar fortfarande nästan ingenstans i landet och då klämmer man in dem där det finns anpassad gymnasieskola - efter mycket bråk och dividerande.
Har lagt över 20 år på detta som förälder.

För de som inte vet så är IF det som förr kallades för utvecklingsstörning, och där ingår inte autism - lyckligtvis!
Citera
2024-03-23, 16:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Stängslet har legat ner minst sen förra sommaren då gräset har växt in i det när det ligger ner.
Troligen längre än så för den delen som ligger ner är helt invävd i gräs.
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag är inte spiksäker på att din tolkning är riktig. Stängslet verkar lika invävt med gräs på båda sidor om den nedtryckta delen. Vilket är helt normalt för nätstängsel.
Jag förstår inte din tolkning av mitt inlägg? Den nerrivna delen är vad det handlar om och den har varit nerriven länge då den är så inväxte i gräs.
Inget som gjort nyligen då vissa tror att dom har trampat ner stängslet nu i samband med mordet för att ta sig till ån.
Jag har flyttat på flera 100 m sånt stängsel och så brukar det se ut när det har stått länge och dom är jobbiga att få loss då gräs växer in i dom.
Titta på den översta delen av det nerrivna. Den har väldigt mycket gräs invävt i trådarna.
https://imgur.com/ayKrvpk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in