2024-03-23, 12:15
Medlem
Banjovarningen tilltar. Familjen verkar inte ha det förstånd som krävs för att leva i ett civiliserat samhälle.
Citera
2024-03-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolliplutt
Grovt skyddande av anhörig står det

Och vapenbrott
Citera
2024-03-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurskamanveta
Antagligen är man inte särskilt sugen på att gå till jobbet när ens son är anhållen/häktad för mord 🙄
Det behöver inte betyda att hon är en av de anhållna.

Aftonbladet bekräftade precis uppgiften. Har du några kontakter och bättre info kanske?
Citera
2024-03-23, 12:34
Medlem
Svidmyras avatar
Om det nu är föräldrarna till MGM som har häktats och senare döms för ”grovt skyddande av brottsling”, får de lindrigare straff för att de skyddat sitt barn än vad de skulle ha fått annars? Som nära anhörig får man väl hålla tyst men inte aktivt hjälpa brottslingen att komma undan genom att t.ex. förstöra bevismaterial (blodiga kläder, skor etc.)? Hur mycket får man hålla undan för polisen när det gäller en nära anhörig MGM?
Citera
2024-03-23, 12:37
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ComandoGeting
Banjovarningen tilltar. Familjen verkar inte ha det förstånd som krävs för att leva i ett civiliserat samhälle.
Både mamman och pappan ser WT och dysfunktionella ut. Vad jobbar de med? Inget avancerat väl?
Citera
2024-03-23, 12:41
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Nja, i papperna stod det att han 9 min i sitt förhör blev häktad,
Vilka papper?
Polisen kan inte häkta någon under ett förhör. En förundersökningsledare (vanligtvis en åklagare) kan begära att någon ska häktas, men beslutet om häktning måste tas av en domstol.
Så vilka papper har du läst?
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
, så tror helt ärligt att killen samt den som tipsade om honom gjorde jobbet åt polisen.
Det är nog självklart att polis är beroende av vittnesmål tips och annan info, men det betyder inte att ev tipsare gör jobbet. Men det var en nyhet för mig att ngn tipsade om TA. Vem gjorde det? Och varifrån har du fått den uppgiften?

Vad jag kunnat läsa mig till här, i media och i offentliggjorda dokument, var det TA som ledde polisen till området där kroppen sedan hittades. Var han redan häktad då? Ja om man ska tro dig...

Så var är pappren du läst? Och varifrån kommer uppgiften om att polisen tipsades om TA?

Jag får det obehagliga intrycket av att du försöker torgföra ett narrativ som passar din världsbild, helt oberoende av faktiska omständigheter.
Citera
2024-03-23, 12:52
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelmassa
Stort tack för tipset, mycket intressant läsning!
Kanske, men saknar relevans för det som behandlas i denna tråd.
I den mån man tar fasta på de förslag som framföra angående dokumentation kring arbetet med att söka efter saknade personer implementeras, är rekommendationen att det finns en färdig plan för hur det ska göras finns färdig i augusti i år (se sid 51 under rubriken Rekommendationer)
Senast redigerad av Hooke 2024-03-23 kl. 12:54.
Citera
2024-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Vilka papper?
Polisen kan inte häkta någon under ett förhör. En förundersökningsledare (vanligtvis en åklagare) kan begära att någon ska häktas, men beslutet om häktning måste tas av en domstol.
Så vilka papper har du läst?
Det är nog självklart att polis är beroende av vittnesmål tips och annan info, men det betyder inte att ev tipsare gör jobbet. Men det var en nyhet för mig att ngn tipsade om TA. Vem gjorde det? Och varifrån har du fått den uppgiften?

Vad jag kunnat läsa mig till här, i media och i offentliggjorda dokument, var det TA som ledde polisen till området där kroppen sedan hittades. Var han redan häktad då? Ja om man ska tro dig...

Så var är pappren du läst? Och varifrån kommer uppgiften om att polisen tipsades om TA?

Jag får det obehagliga intrycket av att du försöker torgföra ett narrativ som passar din världsbild, helt oberoende av faktiska omständigheter.
Tror personen menar häktningsframställan.

Kolla klockslagen så tror jag du förstår vad personen vill få fram men kanske inte kan formulera sig.
Citera
2024-03-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockwiththecockout
Aftonbladet bekräftade precis uppgiften. Har du några kontakter och bättre info kanske?

Det var din slutsats om att hon säkert sitter anhållen iom att hon inte varit på jobbet jag kommenterade. Vilket jag skrev rätt tydligt.
Citera
2024-03-23, 12:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Om det nu är föräldrarna till MGM som har häktats och senare döms för ”grovt skyddande av brottsling”, får de lindrigare straff för att de skyddat sitt barn än vad de skulle ha fått annars? Som nära anhörig får man väl hålla tyst men inte aktivt hjälpa brottslingen att komma undan genom att t.ex. förstöra bevismaterial (blodiga kläder, skor etc.)? Hur mycket får man hålla undan för polisen när det gäller en nära anhörig MGM?
Nej, men du är inte skyldig att vittna/ vittna under ed och kan därför inte dömas för mened.
Citera
2024-03-23, 13:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaTulpanen
Tror personen menar häktningsframställan.

Kolla klockslagen så tror jag du förstår vad personen vill få fram men kanske inte kan formulera sig.

Jag vill minnas att mgm1 anhölls 9 minuter in i ett förhör misstänkt för människorov vilket rubricerades om till misstänkt mord när Maja hittades.
Citera
2024-03-23, 13:03
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Absolut INGENTING! Skrämmande att du tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in