2020-05-15, 16:05
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Bara älgfärs och nötfärs är två ganska fett snåla köttfärs.
Så en massa jux av olika kryddor kommer inte till att förhöja smaken.
Vad du saknar är fett, ja så är det.
Späck eller fläskfärs från svin, och har du vildsvin, då är det fullständigt en saftig viltfärs biff.
Ta en gammal klassiker som Wallenbergare, där ingår även grädde i nötfärsen.
Så en massa kryddor och annat, kommer göra dig mer besviken än nöjd.
Salt och peppar, det är allt.

Rullkragen
Citera
2020-05-15, 16:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkel.
När man sitter med nötfärs i högsta hugg blandat med ägg, salt och peppar å stekt lök (basic) vad mer vore schysst att blanda i bunken innan man formar biffarna? Örter?
Jag kör den rätt simpel.
Ströbröd med mjölk, riven lök, vitpeppar och salt, smakar av och ska vara anpassat till köttfärsmängd, så rätt salt.

Steker i hög temp och ger hård stekyta, sen in i ugnen på 100grader.
Och gör sås på de olika stekrester och efter biffarna vätskat av sig, och ca15% grädde.

Vattnas i munnen bara och tänka på det.
Men detta är den simpla varianten.

Har en med bacon och rosépeppar, som sen blir till mer grytliknande sak.(champinjoner, lök, vitlök, purjolök, cräm fräs, mer rosépeppar, mer bacon och Nollie prat.)
Kan missat nått, var rätt länge sedan jag gjorde den, och har varit mycket uppskattad.
Citera
2020-05-15, 18:29
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, visserligen inte, men nu blev jag själv sjukt sugen på en Parisare.

Nu vart jag intresserad.. Parisare är ju korv
Citera
2020-05-15, 18:47
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
När man sitter med nötfärs i högsta hugg blandat med ägg, salt och peppar å stekt lök (basic) vad mer vore schysst att blanda i bunken innan man formar biffarna? Örter?

Beror på vilken väg man vill ta. Bara lite vitlök+soja duger fint om man ska ha det klassiskt.

Vill man köra lite örter så är det fint med timjan, rosmarin, franska örter. En klick pesto kan säkert funka fint.

Dijon+dragon är en klassiker.

Vill man ha lite annorlunda smak, så testa mynta med färskost för lite ökentouch. Eller curry/rödcurry för mer asiatisk.

Annars lär det vara fint mer pepparblandning med rosé eller grönpeppar.
Citera
2020-05-15, 19:00
Medlem
Rauno1s avatar
Salt, svartpeppar och vitpeppar räcker gott...Pannbiff ska smaka kött...Det är lökskyn som sätter pricken över iet.
Citera
2020-05-15, 19:10
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Salt, svartpeppar och vitpeppar räcker gott...Pannbiff ska smaka kött...Det är lökskyn som sätter pricken över iet.

Håller med.. finns 100 tals varianter som sticker iväg med andra varor, så tycker istället det hade vart en bättre trådstart att länka eller skriva ner ert eller bland dom godaste pannbiff recept med sås om man ens får kalla det pannbiff då..

https://www.ica.se/sok/#:search=pannbiff
Citera
2020-05-15, 19:33
Medlem
Nu är det ju vanliga köttfärsbiffar många i tråden beskriver.

En pannbiff enligt mig är nötfärs som blandas med en riklig mängd mald lök och mald kokt potatis, salt, svart peppar, äggula, ströbröd.

Pannbiffen blir lite mildare i själva köttsmaken men betydligt saftigare och fylligare än en vanlig köttfärsbiff, detta pga av den malda potatisen som suger upp lök/köttsafterna och håller dessa kvar i pannbiffen.

Serveras med stek lök och sky/gräddsås.
Senast redigerad av spanaren007 2020-05-15 kl. 19:36.
Citera
2020-05-16, 12:20
Medlem
Timjan, peppar, hackad rödlök.

Typiskt att det står "panbiff" i rubriken så att tråden inte kommer upp direkt när man söker på det.
Citera
2020-05-17, 05:50
Medlem
dunkel.s avatar
Det brände i pannan innan dom blev klara tyvärr. Är det vanligt att man låter dom gå klart i ugnen? Fick nu skölja ur pannan innan jag fortsatte med löksåsen.
Citera
2020-05-17, 07:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Det brände i pannan innan dom blev klara tyvärr. Är det vanligt att man låter dom gå klart i ugnen? Fick nu skölja ur pannan innan jag fortsatte med löksåsen.

Då har du för hög temperatur.
Citera
2020-05-17, 08:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Som sagt ovan, du hade för hög temperatur.

Om du ska göra en löksås är det fiffigt att steka dem klart i ugnen efter att de fått färg i pannan, medans du gör såsen. Använd även skyn du får från ugnen i såsen.
Citera
2024-03-23, 12:43
Medlem
Sladdarens avatar
Man ska inte trixa så mycket med receptet "pannbiff med löksås" för till slut blire inget som liknar traditionella rätten pannbiff med lök men man gör som man vill men ... då kan man lika gärna kalla det nåt annat för om pannbiff är vad som helst kryddat i en köttfärspuck och löksås är vad som helst i men det ingår lök så aja..ni fattar

Gärna dijonsenap till
brynt lök och råriven fint i köttfärssmeten (inte för mycket)

Och gyllengul lök till löksåsen och svampbuljong i såsen istället för soja i färsen (3 sorters smaknyanser av lök) eller om man vill bara lök
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in