2024-03-22, 17:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolliplutt
Pappan, mamma och systern skulle jag gissa på
Jag tror du har rätt.
Citera
2024-03-22, 17:44
Medlem
Skulle tippa på att föräldrarna är dom de tagit för vapenbrott och nu föräldrar +syster för grovt skyddande 🫣
Citera
2024-03-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Diskussioner om diagnoser är relevant, eftersom brottsoffret hade en eller flera.

Nej det är absolut inte relevant eftersom jag sett människor sitta och bråka om ADHD, om vem som är kapabel att göra vad med en NPF-diagnos, det har funnits folk i tråden som känt behov att bevisa hur duktiga de är eftersom de minsann har barn/arbete med diagnos medan andra bara tar första bästa chans att håna människor med diagnoser. Det räcker, att ni fört en så otroligt lång diskussion om diverse diagnoser när ingen faktiskt vet vilka diagnoser såväl BO som GM har är komiskt. Tycker folk borde inse att deras käbbel tagit upp majoriteten av all plats i denna tråden, finns knappt 1 vettig kommentar per sida
Citera
2024-03-22, 17:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Browser har rätt. Det ändrades för ett antal år sen. Blev själv väldigt förvånad (efter något års frånvaro från Flashback) när jag såg det första gången. Det må göra flashbackgrävandet lite långsammare, men det är nog en bra sak med tanke på att det krävs rätt lite för att bli anhållen.
Ja, jag blev bara förvånad - jag har inte reflekterat över det, men det handlar nog om att Dagboksbladen brukar komma ut på Flashback tillsammans med Häktningsframställan.

Jag håller med dig om att det är en bra ordning, det många som anhålls och senare släpps och de skall givetvis inte behöva dansa uthängningsvalsen på Flashback.
Citera
2024-03-22, 17:54
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan finnas vittnen som sett BO och mgm gå mot fyndplatsen men att Polisen inte berättat om det.

Har du varit vid ICA och återvinningsstationen på parkeringsplatsen nära fyndplatsen?

Om så, bedömer du det som möjligt att gå över ängen där eller är det mer sannolikt att de har gått via Assberg station?
Sorry om jag rycker in och lägger några ord.

Jag slänger kartong och annat på denna återvinningsstation varje månad. Att ta sig från skolan till återvinningen en torsdag kl 14:30 utan att bli sedd är svårt, men inte omöjligt.

Men är man väl vid återvinningen är det bara några få steg bort från att kliva bakom ett plank och man är "osynlig" (ett plank/träväggar som murar in containrarna likt ett = [. Förutsatt att ingen annan slänger skräp exakt då givetvis.

Bakom/runt parkeringen är ett staket/stängsel som man enkelt klättrar över på 1 sekund.

Sedan är det en äng/kohage som sluttar neråt mot järnvägen. Eftersom det sluttar neråt och man har skymd sikt av det [-formade planket kan man gå/jogga ganska ostört ner till järnvägen är min uppfattning. Markytan liknar en typisk kohage så visst, det kan vara blött och halt men det är inga större svårigheter att ta sig ner till järnvägen. Att gå från återvinningen till järnvägen tar ca 30 sekunder om jag ska gissa.

När du väl har korsat järnvägen är sikten skynd. Det är en höjdskillnad på säkert 2 meter från järnvägen till diket strax bakom. När du har korsat järnvägen där är det ca 50 meter till ån.

Jag är fortfarande osäker på vilken väg jag tror dem gick. Via MM´s parkering eller via Assbergs perrong!
Citera
2024-03-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
... Apropå diskussionen om Polisens agerande vid Majas försvinnande kan man med fördel läsa-

Googla
Tillsynsrapport 2023:4 Polismyndigheten, rikspolischefens kansli september 2023

Tack för tipset! Får ladda ner och läsa vid tillfälle.
Citera
2024-03-22, 17:56
Medlem
Citat:
Det kan finnas vittnen som sett BO och mgm gå mot fyndplatsen men att Polisen inte berättat om det.

Har du varit vid ICA och återvinningsstationen på parkeringsplatsen nära fyndplatsen?

Om så, bedömer du det som möjligt att gå över ängen där eller är det mer sannolikt att de har gått via Assberg station?

Det är möjligt att ta sig till fyndplatsen från Icas parkering men säkerligen svårt då det är stängsel, terräng och slänt. Folk borde sett dem ta den vägen kan jag tycka, om de inte gått bakom återvinningsstationen. Men jag har själv slängt skräp där och skulle nog reagera om jag såg personer ta sig igenom stängslet och bege sig nedför slänten.

Jag tycker det är mer troligt att de gått längs med spåret från Assberg station.

Om du använder street view och går Brandstationsgatan ner till Assberg station så ser du hur ödslig och skymd stationen är. Street view från Klevagårdsgatan till Icas parkering visar på håll hur det ser ut vid återvinningsstationen.

EDIT: Iofs kanske inte så svårt för ett par smidiga ungdomar såklart.
Senast redigerad av bubblefox 2024-03-22 kl. 18:00.
Citera
2024-03-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolliplutt
Skulle tippa på att föräldrarna är dom de tagit för vapenbrott och nu föräldrar +syster för grovt skyddande 🫣

Jag är inne på samma som dig. Känns som det mest troliga, med tanke på att det är 3 personer.
Citera
2024-03-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetensaurus
Har hängt mycket på den gatan den misstänkta bor på. Han har alltid vinkat till oss när han är ute och cyklar, vilket var väldigt ofta. Utöver det har jag inte haft någon slags kontakt med han. Men han verkade trevlig, tystlåten och fåordig. Hans pappa är väldigt knepig dock, kom fram till mig och några kompisar och skröt om en sån där sex reklam sida som han hade gått med på och skrev med massa ”tjejer”. Vi har alltid skrattat åt det som en rolig grej, var rätt längesedan dock.

Tack för din input. Och även till er andra som delat med er av era åsikter/observationer IRL av de inblandade. Väldigt intressant att läsa.
Citera
2024-03-22, 17:59
Medlem
Citat:

1. Ja det är klart. Och det borde verkligen finnas nån som har sett något så jag tycker att dom borde kunna få reda på hur dom gått, om det varit någon mer mm.

2. Ja.
Om dom har gått över ängen (som är en hage och går ganska brant ner) så måste dom ha klättrat över taggtråd, alternativt vikt undan taggtråden.
Den var vikt åt sidan på ett ställe men antar att det skett när polisen kört in.
Jag tror inte att man går genom den hagen om man inte vill att någon ska se en..

Jag var även nere vid stationen och tror att dom gått den vägen. Då är det raka vägen från busshållplatsen, lite uppåt och sen ner mot spåren å sen har dom nog gått längs med spåren.

När man kommit över vägen från busshållplatsen och ca 100 meter till så är det ganska folktomt så där skulle han t.o.m. kunnat dragit med henne mot hennes vilja utan att nån sett.

Om dom gått vägen över ICAs parkering tänker jag att dom gått direkt till höger efter kurvan som går till parkeringen och sedan ner mot spåret/vattnet efter den lilla skogsdungen.
Där kan man gå ner utan att taggtråd är i vägen. Det är t.o.m. lite upptrampat där.

OBS. Detta är bara mina egna spekulationer utifrån hur det ser ut på plats.
Citera
2024-03-22, 18:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Det är möjligt att ta sig till fyndplatsen från Icas parkering men säkerligen svårt då det är stängsel, terräng och slänt. Folk borde sett dem ta den vägen kan jag tycka, om de inte gått bakom återvinningsstationen. Men jag har själv slängt skräp där och skulle nog reagera om jag såg personer ta sig igenom stängslet och bege sig nedför slänten.

Jag tycker det är mer troligt att de gått längs med spåret från Assberg station.

Om du använder street view och går Brandstationsgatan ner till Assberg station så ser du hur ödslig och skymd stationen är. Street view från Klevagårdsgatan till Icas parkering visar på håll hur det ser ut vid återvinningsstationen.

Är det aldrig någon som använder Assberg station, bör ju förekomma viss rörelse där, och att gå ut på spåret vid stationen, är det sannolikt att man kan göra det osedd?
Citera
2024-03-22, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Konstruktivt resonemang från din sida. Men just att det är GROVT får mig att reagera. Kan det ändå vara föräldrarna?

domarbloggen.se;

Citat:
[. . .]
Det spelar också roll hur allvarligt brott den person som någon skyddar har begått. Det är mer allvarligt att hjälpa en mördare att komma undan än en fortkörare.
[. . .]

Apropå bedömningen om brottet är grovt eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in