2024-03-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, skyddande av brottsling, föräldrar och syster, tippar på att det ligger nära sanningen.

Grovt skyddande av brottsling
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, skyddande av brottsling, föräldrar och syster, tippar på att det ligger nära sanningen.

Men det är liten by, ryktena går ganska snabbt om vilka det är dom är häktade. Är det ingen som kan bekräfta vilka de är?
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Enligt åklagaren i Marks posten så har en del intressanta fynd gjorts, och ett antal förhör skulle utföras. Det kan ju vara så att någon under förhör blivit misstänkt för något brott i samband med mordet.
Åklagaren bör ju snarast svara på vad det rör sig om för rubricering, och om inte får man invänta och se om någon är anhållen eller kommer häktas.

Apropå diskussionen om Polisens agerande vid Majas försvinnande kan man med fördel läsa-

Googla
Tillsynsrapport 2023:4 Polismyndigheten, rikspolischefens kansli september 2023
Nej, jag tänker inte läsa en hel rapport - vad är det du anser är relevant?
Citera
2024-03-22, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag tänker inte läsa en hel rapport - vad är det du anser är relevant?

Ganska uppenbart var bristerna ligger och vilken vidareutbildning som krävs. Även kriterierna för bedömning finns med. Ansvar, processledning osv. Det är solklart att polisen i just detta fallet har brustit-.
Citera
2024-03-22, 17:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Därför att din fråga inte är relevant. Det går inte att utesluta något innan man har facit.
Den information de hade om Norrköping kom ju från deras egen felaktiga pejling

Läs igen - den är inte ett dugg motsägelsefull.

Det är en kommentar på din fråga.

Du vet inte varför jag ställer frågan, den kan vara relevant för mig, svara seriöst eller bry dig inte om att svara.

Kanske någon annan har ett svar?

Citat:
Är det på objektiv grund uteslutet att Polisen över helgen hade information om att Maja kunde befinna sig hos någon i Stockholm, Norrköping eller vara på väg till någon på dessa orter?

Tänker att svaret är ja eller nej med en motivering.
Citera
2024-03-22, 17:08
Medlem
Citat:
Uppdatering 2024-03-22, klockan 16:36
Tre personer är misstänkta för grovt skyddande av brottsling kopplat till mordet på den 17-åriga flickan. De sitter nu frihetsberövade.

Inga ytterligare omständigheter kring detta kan kommuniceras i dagsläget med tanke på att utredningen befinner sig i ett känsligt skede.

Vidare pågår nu ett intensivt utredningsarbete där ett stort antal utredare, analytiker, forensiker och tekniker aktivt arbetar vidare i ärendet.
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/

Det gick ändå hyfsat snabbt den här gången för polisen att meddela allmänheten.
Citera
2024-03-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnSense
Antagligen bilden på Majas basketlag. Ett foto ingen nämnt att MGM skulle finnas med på.

Det var det jag misstänkte. Jag har inte heller läst att någon nämnt att MGM skulle vara med på den bilden, det var därför jag reagerade. Man vet ju aldrig om man missat någon länkad bild.
Citera
2024-03-22, 17:12
Medlem
Men GROVT skyddande av brottsling borde innebära att man gjort sig av med bevis som kläder eller mordredskap eventuellt försökt att flytta en kropp.

Detta är mycket allvarligt!

Känns inte som det är föräldrar eller syster men min magkänsla kan naturligtvis vara fel.
Citera
2024-03-22, 17:14
Medlem
Citat:
Ja, det tror jag också - mamman, pappan och någon mer.

Jag undrar alltid hur man fungerar om man skyddar sina barn efter brott av den här typen.
Jag skulle nog inte överge mitt barn - men jag skulle nog anmäla tror jag.

Pappan, mamma och systern skulle jag gissa på
Citera
2024-03-22, 17:16
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad heter föräldrarna till mördaren Tim?

Dom borde också hamna i elektriska stolen med mördaren Tim.
Ok, inga fler? kusiner?, ICA handlaren , hundvakten?
Citera
2024-03-22, 17:17
Medlem
Nu kanske någon tycker jag gått över gränsen men jag åkte faktiskt förbi MGMs hus igår.
Det var inget kul ställe. Ser ganska nedgånget ut och det var väldigt stökigt.
Iaf i mitt tycke.

Huset ligger väldigt nära järnvägen en bit söder om fyndplatsen.
Det fanns tända ljus på vad jag förmodar är köksbordet så igår var någon hemma men jag såg ingen.

Jag åkte också förbi skolan och besökte minnesplatsen utanför entrén.
Sorgligt och vackert.
Massor med blommor, några brev och nallar.
Några tonåringar stod och grät.

Det slog mig på plats att det är märkligt om ingen har sett dom gå skolan-hållplatsen-på väg mot fyndplatsen. Det är väldigt öppet och mycket folk i rörelse vid den tiden. Jag var där exakt samma tid fast en vecka senare.

Så oerhört ledsamt detta.
Vila i frid Maja. ♥️
Citera
2024-03-22, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ganska uppenbart var bristerna ligger och vilken vidareutbildning som krävs. Även kriterierna för bedömning finns med. Ansvar, processledning osv. Det är solklart att polisen i just detta fallet har brustit-.
Ok. Tack.
Då vet jag vad du menar att jag bör läsa - så jag skall göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in