Citat:
Ursprungligen postat av
Backad
Fast man kan ju ha olika grad av IF och han kanske har en mild variant och funkar hyfsat som en vanlig tonåring bara att han ser lite yngre ut och behöver mer stöd i skolan för att han har svårt med inlärningen.
Även en lättare intellektuell funktionsnedsättning innebär mer än bara svårt med inlärningen. Har man en IF har man nedsatta exekutiva funktioner, det vill säga svårt att planera, prioritera, svårt med kognitiv flexibilitet (tex snabbt anpassa sig till en ny situation). De kan också ha svårt med korttidsminnet (behöver många påminnelser tex)
De har svårt att uppfatta sociala signaler, kan vara svårt att reglera känslor osv.
Allt det jag beskrivit är enbart för en person med lindrig IF. Även om termen lindrig använda så är det ändå betydande svårigheter.
Många med IF kan dessutom ha andra diagnoser.
Jag har rätt svårt att se att det har planerats och begåtts med intentionen att döda. Jag försvarar inte hans handling men nånstans behöver man förstå att det här inte är den typiska gärningsmannen/mördaren. Det finns flera orosmoment i det här.