2024-03-22, 09:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
De tog iallafall in rätt person på förhör tidigt, och fick veta var de skulle söka.
Det var väl inte helt kasst.
Visst kunde man ha gjort en stor sökinsats, men utgången hade blivit densamma.
Det är kasst och finns inget imponerade med att polisen inte agerade på fyra dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurrunge
Det är ju ändå imponerande efter bara några dagar... och som jag förstod det så tog det 6h från att dom fick tipset om järnvägsbron av förövaren till att nån faktiskt tittade under bron och hittade henne, det är ju också ganska bra för att vara polisen. Att först lyckas hitta en järnvägsbro i närheten och sen även titta under den på bara 6 timmar!

Jo men man utgår ju inte från det när man inleder en sökinsats, då hade det inte funnits några sökinsatser alls.
Du tror alltså att polisen planlöst gick ut och letade efter en järnvägsbro som de "råkade" hitta ..
Skojar du med mig?
Eller är du ironisk?
Citera
2024-03-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag tycker man ser ganska tydliga tecken på någon form av autism på den bilden.

Jag visste inte att man kunde se på människors utseende att dom har diagnoser?!
Citera
2024-03-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Fast man kan ju ha olika grad av IF och han kanske har en mild variant och funkar hyfsat som en vanlig tonåring bara att han ser lite yngre ut och behöver mer stöd i skolan för att han har svårt med inlärningen.

Krav på att få gå i särskola är max 70 i IQ så ja man kan vara otroligt mycket IF o ha 55 men 70 är inte ens nära normalt IQ så man är inte hyffsat vanlig. Man kan se vanlig ut låta vanlig i en kort diskussion men det märks tydligt rätt fort att man inte har alla hästar i stallet.
Citera
2024-03-22, 10:34
Medlem
Citat:
Fast man kan ju ha olika grad av IF och han kanske har en mild variant och funkar hyfsat som en vanlig tonåring bara att han ser lite yngre ut och behöver mer stöd i skolan för att han har svårt med inlärningen.

Även en lättare intellektuell funktionsnedsättning innebär mer än bara svårt med inlärningen. Har man en IF har man nedsatta exekutiva funktioner, det vill säga svårt att planera, prioritera, svårt med kognitiv flexibilitet (tex snabbt anpassa sig till en ny situation). De kan också ha svårt med korttidsminnet (behöver många påminnelser tex)

De har svårt att uppfatta sociala signaler, kan vara svårt att reglera känslor osv.

Allt det jag beskrivit är enbart för en person med lindrig IF. Även om termen lindrig använda så är det ändå betydande svårigheter.

Många med IF kan dessutom ha andra diagnoser.

Jag har rätt svårt att se att det har planerats och begåtts med intentionen att döda. Jag försvarar inte hans handling men nånstans behöver man förstå att det här inte är den typiska gärningsmannen/mördaren. Det finns flera orosmoment i det här.
Citera
2024-03-22, 10:43
Medlem
Citat:

Down syndrom? Finns flera diagnoser med typiska utseenden men vet inte vad de heter.

Men du syftade nog på Npf och If?

Det var någon som la upp en bild på Majas basketlag, där såg man rätt tydliga utseenden på individer med grav If. Minns inte riktigt men typiska skeva leenden, onaturliga kroppshållningar, utåtstående tänder kanske. Maja var väl den som hade det mest ”normala” utseendet även om hon var liten i kroppen och kortväxt.

Vissa autister brukar se lite ”tomma” ut i blicken, undvika ögonkontakt eller stirra, gå lite stelt och onaturligt, vissa har tics för sig och kan prata lite monotont och robotliknande.

Obs! Generaliseringar!
Citera
2024-03-22, 11:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkdkkd
Okej pantskalle. Vad är en lyckad mordutredning enligt dig? Är det när man reser tillbaka i tiden och återupplivar mordoffret?
Det var inte en mordutredning förrän på måndagen - det var ett försvinnande. Ett lyckat resultat på det är att finna personen vid liv och det minsta man kan begära är att polisen gör någonting mer än att luta sig tillbaka i fyra dagar.
Citera
2024-03-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Jag hittar pojkvännen, eller f.d. pojkvännen på bilden från en annan del av Skene men inte MGM. Sågbilden tänker jag på. Ser ingen som är remotley lik på gruppbilden.

Ursäkta, men nu hänger jag inte med riktigt. Vilken gruppbild menar du??
Citera
2024-03-22, 12:00
Medlem
Citat:

Nej nej, alla men downs ser fullt normala ut.
Citera
2024-03-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Alltså är ni i denna tråden helt jävla dumma i huvudet? 5 dagar har gått sedan tjejen försvann och det finns snart 200 sidor varav 2/3 är snack om fucking Lisa Holm, polisens arbete och diagnoser??? Vem bryr sig, gå fucking vidare och kommentera inte om det inte är relevant.

Det är för likheternas skull men att polisen agerade annorlunda i de olika fallen, samt att det här inte ska få hända igen.

Likheter:

1. Orolig förälder larmar polis. (I ena fallet tas det på allvar i det andra inte).

2. Indikation på RISK att brott begåtts - inte är det HAR begåtts utan att det fanns RISK.
- I Lisas fall var det nycklar i moppens tändningslås - Tänk om hon tidigare visat tecken på att vara glömsk!! Hade polisen agerat som de gjorde då?
- I Majas fall är IF + liten kroppsstorlek den primära indikationen på risk för brott - samma som vid barn och äldres försvinnanden. Den andra tydliga indikatorn är att hon senast syntes med någon hon anmält (oklart om det är bekräftat?).

Olika fall men med flera likheter. Polisen var väl inte direkt stjärnor under Lisas sökande heller men man hade ju hoppats på att kåren lärt sig något sedan dess.
Citera
2024-03-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrhjulingen
Ursäkta, men nu hänger jag inte med riktigt. Vilken gruppbild menar du??

Antagligen bilden på Majas basketlag. Ett foto ingen nämnt att MGM skulle finnas med på.
Citera
2024-03-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är mer sannolikt att de sökt efter något föremål som används för att slå, än att det skulle handla om skjutvapen.
Fynd vid husrannsakan är sannolikt hans kläder.

Kläder? Hur tänkte du då? Såhär står det i aftonbladet: Två personer misstänks för vapenbrott efter en husrannsakan som gjorts i samband med utredningen av mordet på 17-åriga Maja.
Citera
2024-03-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Okej, det måste jag ha missat. Har du lust att återge vad det är för information?

Tydligen dömd för sexualbrott. Jag vet inte om det är bekräftat dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in