Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Skulle du hellre vilja gå runt och sköta hem och hushåll, medans din partner jobbar och tjänar pengar?
Vad tycker du själv är mest stimulerande? Visst är hushållsarbete, ett jobb alltid. Men är det stimulerande? Att göra det, samma sak dagligen och inte få lön för det. Är det något du är sugen på?
Själv tycker jag att ta hand om mina barn och jobba är roligast och mest stimulerande. Hushållsarbete är trist och tråkigt. Men jag överlåter ändå inte hushållsarbetet till min partner, utan vi delar på det. Så att båda får tid för våra barn, varandra och våra jobb.
Ja, det gjorde det under en mycket kort epok.
Avsikten var inte att förklara vad som är bättre av det ena eller andra.
Diskuterade tidigare med en annan om paradoxen att det räckte med en inkomst för att försörja en barnfamilj förr i tiden, och nu räcker sällan två inkomster till att planera in barn , som dessutom ingen tycker är "stimulerande" att gå hemma med fram till förskolan.
Och likt förbannat så hade man många barn trots bara en inkomst och en dåtida annan inställning. Jag gissar att man inte tänkte i banor som "stimulerande" utan fixade biffen oavsett det var kul eller inte, bevisligen.
Alla fixar det på sitt vis, det finns knappast några fel att göra här.
Det är bättre att det finns en lyxhustru med man (eller inte lyxhustru) som alltid är hemma med barnen än att 100 000 tals ensamstående mammor försöker att uppfostra barnen på egen hand. För hur det än blir så blir oftast jämfört med barn som har en pappa och mamma . Och där har dom ett långt försprång på alla livets fronter.
Barnet (och mamman) behöver input från män. Får inte barnet detta så blir det en halv människa när denne är vuxen