2024-03-22, 16:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jägare/samlar-tiden: männen jagade, kvinnorna samlade bär etc. med barnen. Dvs.: båda könen "jobbade" för att skaffa en allsidig och näringsriktig föda.

Bondesamhället: både männen och kvinnorna jobbade på gården. Både bonden, bondmoran, trälar, pigor, drängar. I alla tider. Även de äldre barnen jobbade eller tog hand om yngre syskon.

Hemmafru-epoken är oerhört kort. Och innan den var det endast de rikaste, där kvinnorna inte jobbade.

Ska man ha en ny hemmafru-epok, så behövs det blomstrande ekonomi. Tycker du det verkar som vi har det?

Du fattar inte vad jag menar.
Kanske funkar för någon som tycker en hemmafru under din s.k. övergående period inte jobbade vilket får stå för dig och din ev. syn på hemmafruar som inte jobbar tillräckligt fint för att räknas som jobb.

Newsflash : Hemmafruar fanns i alla sociala skikt. Du har tagit dig vatten över huvudet. Bums tillbaka till historieböckerna. Det du inte principiellt förstår , eller inte vill förstå ...är att det räckte med EN lön för att försörja en barnfamilj . t.o.m för en helt vanlig arbetare som på den tiden dessutom hade de farligaste och skitigaste jobben. Det fanns liksom inget kommunalt dagis på den tiden, man organiserade sig med grannfruarna och hjälptes åt. Det var så man löste problemen på den tiden.
Med hemmafrubegreppet är det kvinnan som inte jobbade,men skötte hemmet och inkomsten kom från en lön , lyshustruer med ett platina mastercard är inte dom jag menar
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-22 kl. 16:24.
Citera
2024-03-22, 16:18
Medlem
Innan hemmafru-epoken hade vi en hembiträde-epok. Kanske en renässans för det? Unga tjejer som jobbar som betjänter för övre medelklasshushåll i svenska villaförorter och innerstäder?
Citera
2024-03-22, 16:24
Medlem
Dom här trådarna är fantastiska, en massa unga män utan familjer som tycker till om vad kvinnor förmodligen egentligen vill.
Citera
2024-03-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du fattar inte vad jag menar.
Kanske funkar för någon som tycker en hemmafru under din s.k. övergående period inte jobbade vilket får stå för dig och din ev. syn på hemmafruar som inte jobbar tillräckligt fint för att räknas som jobb.

Newsflash : Hemmafruar fanns i alla sociala skikt. Du har tagit dig vatten över huvudet. Bums tillbaka till historieböckerna. Det du inte principiellt förstår , eller inte vill förstå ...är att det räckte med EN lön för att försörja en barnfamilj . t.o.m för en helt vanlig arbetare som på den tiden dessutom hade de farligaste och skitigaste jobben. Det fanns liksom inget kommunalt dagis på den tiden, man organiserade sig med grannfruarna och hjälptes åt. Det var så man löste problemen på den tiden.
Med hemmafrubegreppet är det kvinnan som inte jobbade,men skötte hemmet och inkomsten kom från en lön , lyshustruer med ett platina mastercard är inte dom jag menar

Skulle du hellre vilja gå runt och sköta hem och hushåll, medans din partner jobbar och tjänar pengar?
Vad tycker du själv är mest stimulerande? Visst är hushållsarbete, ett jobb alltid. Men är det stimulerande? Att göra det, samma sak dagligen och inte få lön för det. Är det något du är sugen på?

Själv tycker jag att ta hand om mina barn och jobba är roligast och mest stimulerande. Hushållsarbete är trist och tråkigt. Men jag överlåter ändå inte hushållsarbetet till min partner, utan vi delar på det. Så att båda får tid för våra barn, varandra och våra jobb.

Ja, det gjorde det under en mycket kort epok.
Citera
2024-03-22, 16:38
Medlem
Femnister nästan alla av dom har dålig relation med sina pappor vilket jag erfarit ett antal gånger därför dom hatar män.
Dagens feminiserade pappor kanske bidragit till mer att vara närvarande och mindre skitstövel mot sina barn.
Färre manshatande feminister.
Gissning bara.
Citera
2024-03-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle000
Femnister nästan alla av dom har dålig relation med sina pappor vilket jag erfarit ett antal gånger därför dom hatar män.
Dagens feminiserade pappor kanske bidragit till mer att vara närvarande och mindre skitstövel mot sina barn.
Färre manshatande feminister.
Gissning bara.

Men feminister.. hur stor andel av svenska tjejer är feminister? jag har inte träffat en enda som kallar sig detta. bara för att kvinnor vill ha det mer jämställt betyder det inte att dom är feminister... på er låter det som att 99% av Sveriges kvinnor är det. Tror ni män fått detta på hjärnan. Tjatas överallt om detta och särskilt tydligt på flashback..
Citera
2024-03-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Dom här trådarna är fantastiska, en massa unga män utan familjer som tycker till om vad kvinnor förmodligen egentligen vill.
Min erfarenhet är att många kvinnor gillar att leva åt det traditionella hållet och att mannen är dominant. Men givetvis inom moderna och rimliga ramar.
Citera
2024-03-22, 16:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vi behöver inte göra ett jäkla dugg, bara vänta ut skiten. Hela det här trad-wife tramset kommer dö ut precis som det gjorde på 50-60 talet när hemmafruarna upptäckte att de inte hade råd att skilja sig. Så där satt de resten av livet i kärlekslösa äktenskap med en man som behandlade dem som luft. Jag ger dessa unga korkade tjejer max 10-15 år. Kommer inte vara så kul att upptäcka hur sårbar man är efter 10-15 års frånvaro från arbetsmarknaden.

Hux flux kommer feminismen göra storartad comeback.

Under tiden kan ju vi andra mer sansade fortsätta jobba mot 4 dagars arbetsvecka/6 timmars arbetsdag. Det hade varit en mycket klokare lösning på stress problemet, som med handen på hjärtat inte bara drabbar kvinnor.

Du verkar svårt mentalt sjuk.

Självklart måste kärnfamiljen tillbaka. Det borde vara målet. Det är snarare denna fluga av feminism och ”kvinnlig frigörelse” som kommer blåsa över och allt återgå till det normala. Alla parter mår bäst av det och skapar de bästa förutsättningarna för både barn och föräldrar. Barnen är fundamentet i samhället.

Kvinnor kan jobba men det ligger inte i deras natur att göra karriär. De kommer bara ligga på dödsbädden utan barm helt miserabla och ångra sig.

Det kom nyss siffror på att födelsetalen är rekordlåga nu. Trots att vi haft en enorm massinvandring från tredje världen. Vi kan inte ha det så. Titta vad feminismen har gjort med samhället. Aldrig någonsin i modern tid har kvinnor varit otryggare eller mått sämre.

Fler vita måste bilda stora familjer och skaffa fler barn. För samhällets utveckling. Det är den enda vägen fram. Feminismen och allt som har med pedofila idéer som HBTQ och Pride att göra miste nedmonteras och förkastas. Även islam.

Vi hade en period fram till 90-talet innan massinvandringen från tredje världen där vi ledde alla internationella listor och mådde bra. Idag är vi på ett sluttande plan. Feminismen är en stor bidragande till det.
Citera
2024-03-22, 16:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Fast frågan är väl vad kvinnor faktiskt vill. Nu startade tråden med unga flickor som inte vill vara karriärkvinnor utan kan tänka sig sköta hemmet. Så vad vill kvinnor generellt och vilka krav ställer feminismen på hur de ska vara. Nu är förstås inte kvinnor en helt homogen grupp, även om det finns vissa saker som är mer generella.

För bara ett tag sedan sa feministerna att kvinnor inte vill se sig som sexobjekt. Men tittar man på sociala medier så visar de minsann ofta upp sig som just det, sexobjekt. Så vad vill kvinnor. Vad feminismen säger att de vill och vad de faktiskt vill, verkar inte stämma överens.

Vill kvinnor arbeta full tid, t.ex, när de ändå oftast verkar önska kortare arbetsdag och väldigt många går även ned i tid.
Vill kvinnor ha jämställdhet i hemmet och låta mannen möblera. Min erfarenhet, är att de anser att det ska mannen ge fan i. Vill de verkligen att mannen ska ta hand om barnen, sticka och stoppa strumpor. Eller föraktar de sådana män?
Vill de att mannen ska gå hemma hela dagarna, eller blir de irriterade på att han inte är ute och försörjer familjen.

Så frågan är då. Vill kvinnor det feminismen säger, eller vill de egentligen något annat, men gör och säger det feminismen säger de ska göra och säga.

Vad kvinnor verkligen vill, bortom feminismen, är faktiskt svårt att veta. Vet du vad de verkligen vill, för hur de agerar skiljer sig från det de säger och det feminismen anser.
Citera
2024-03-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har inte skrivit att min kvinna inte ska jobba. Men hon får gärna jobba deltid under perioder i livet när det krävs och ta hand om hushållet så jag kan göra det jag är bra på, tjäna pengar, snickra och planera trevliga aktiviteter och resor med familjen.
Nu har jag en sån kvinna och mitt ex och mor till mina barn var också en sån kvinna. Det är naturligt och något många tycker om.

Okej så kvinnan kan inte planera resor med familjen och trevliga aktiviteter då? hon är bara tillåten att göra dom tråkiga delarna?... städa, dammsuga, damma, tvätta toa, tvätta kläder.. lämna/hämta barnen på förskola/skola.. gå ut med hunden, mata katten.. handla osv osv.. och jobba deltid på det och tjäna pengar som hon kanske också är bra på? betalar du hennes pension också sen då?
Citera
2024-03-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Okej så kvinnan kan inte planera resor med familjen och trevliga aktiviteter då? hon är bara tillåten att göra dom tråkiga delarna?... städa, dammsuga, damma, tvätta toa, tvätta kläder.. lämna/hämta barnen på förskola/skola.. gå ut med hunden, mata katten.. handla osv osv.. och jobba deltid på det och tjäna pengar som hon kanske också är bra på? betalar du hennes pension också sen då?
Jag talar bara om hur mina erfareheter är. Sen gör man givetvis det som ett team.
Mitt ex fick 3 miljoner kontant när vi separerade. Pengar jag tjänat ihop men utan henes hjälp hade det inte varit möjligt. Det kallar jag en bra kompensation för det lilla hon förlorat på att vara med barnen, bo bra, ett bekvämt liv utan några bekymmer.
Citera
2024-03-22, 17:03
Medlem
Maureliuss avatar
Feminismen är så sjuk att den äter upp sig självt! Den nuvarande svenska nativiteten är endast för skapa utrymme för MENA’s övertagande! Burqa killed the feminism and Sweden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in