2024-03-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsDizzie
Kläder? Hur tänkte du då? Såhär står det i aftonbladet: Två personer misstänks för vapenbrott efter en husrannsakan som gjorts i samband med utredningen av mordet på 17-åriga Maja.

Om de skulle hittat kläder med blod eller sönderslagna delar = tecken på kamp.

Ska leta efter Aftonbladet-artikeln att länka här då jag tror fler vill läsa fakta och inte bara spekulationer.
Citera
2024-03-22, 13:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kläder? Hur tänkte du då? Såhär står det i aftonbladet: Två personer misstänks för vapenbrott efter en husrannsakan som gjorts i samband med utredningen av mordet på 17-åriga Maja.
Det stod väl inte när jag skrev det där inlägget - utan det jag hade läst talade om "fynd".
Kläder är ett vanligt beslag vid mordutredningar och därför antog jag att det kunde handla om det.
Citera
2024-03-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzysizzy
Tydligen dömd för sexualbrott. Jag vet inte om det är bekräftat dock.

Det är inte bekräftat.
Pappan har ett ovanligt förnamn men vanligt efternamn. En annan person med samma - fast annorlunda mellannamn = en annan person är dömd för det.
Pappan är enligt lexbase/ratsit-fiskarna här ostraffad.
Citera
2024-03-22, 13:05
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Vad står det om tidigare domar i BRU, aktbilaga 9?

Och varför är det hemligt och lykta dörrar när killen förmodats ha dödat någon med flit och han kan straffas för det trots att han är ett ”barn” på 17 år? För att han är beteende-/mentalstörd?

För att brottsoffer har rätt till integritet även efter döden? För att mobben som vill förekomma rättvisan inte kan låta bli att bete sig illa? Räcker ju med den här tråden för att fatta att Kinna är banjoland deluxe.
Asgamar och andra hänsynslösa som anonymt frossar i detaljer, hittepå och gissningar har ju faktiskt inte med saker att göra vid häktningsförhandling. Det är tingsrätten som ska ta beslut.
Annars är stängda dörrar närmast standard när personer under viss ålder är inblandade och alltid vid misstanke om vissa typer av brott.
Sen heter det lyckta dörrar. Lykta är en sak man tänder.
Citera
2024-03-22, 13:11
Medlem
Citat:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstanks-for-vapenbrott-efter-husrannsakan-i-majautredningen/

"Två personer misstänks för vapenbrott efter en husrannsakan som gjorts i samband med utredningen av mordet på 17-åriga Maja.

– Då uppkom en annan brottsmisstanke som inte har något med den omtalade utredningen att göra, säger Helena Ekstrand vid åklagarmyndighetens presstjänst"
Citera
2024-03-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasma80
Down syndrom? Finns flera diagnoser med typiska utseenden men vet inte vad de heter.

Men du syftade nog på Npf och If?

Det var någon som la upp en bild på Majas basketlag, där såg man rätt tydliga utseenden på individer med grav If. Minns inte riktigt men typiska skeva leenden, onaturliga kroppshållningar, utåtstående tänder kanske. Maja var väl den som hade det mest ”normala” utseendet även om hon var liten i kroppen och kortväxt.

Vissa autister brukar se lite ”tomma” ut i blicken, undvika ögonkontakt eller stirra, gå lite stelt och onaturligt, vissa har tics för sig och kan prata lite monotont och robotliknande.

Obs! Generaliseringar!

Ja nu menade jag NPF, men isåfall autism på honom.. med din beskrivning
Citera
2024-03-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Nej nej, alla men downs ser fullt normala ut.

Man nämnde autism så jag tänkte såklart på Npf diagnoser
Citera
2024-03-22, 14:07
Medlem
Etrades avatar
Området är fortfarande avspärrat, men kan komma att plockas bort under dagen enligt P4 Sjuhärad.
https://sverigesradio.se/artikel/avsparrningarna-runt-majas-fyndplats-ar-kvar-da-kan-de-tas-ner
Citera
2024-03-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Man nämnde autism så jag tänkte såklart på Npf diagnoser

Sorry, jag ville retas

Jag tror man kan se tomheten i blicken ibland, men det är ju ingen vetenskap direkt
Citera
2024-03-22, 14:15
Medlem
Har hängt mycket på den gatan den misstänkta bor på. Han har alltid vinkat till oss när han är ute och cyklar, vilket var väldigt ofta. Utöver det har jag inte haft någon slags kontakt med han. Men han verkade trevlig, tystlåten och fåordig. Hans pappa är väldigt knepig dock, kom fram till mig och några kompisar och skröt om en sån där sex reklam sida som han hade gått med på och skrev med massa ”tjejer”. Vi har alltid skrattat åt det som en rolig grej, var rätt längesedan dock.
Citera
2024-03-22, 14:53
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumstruten78
Nej man får inte gå i särskola bara pga inlärningssvårigheter utan behövs mer. Det är dyrt med särskola så ingen placeras där utan att uppfylla kraven på max 70 i IQ o då är det betydligt mer än inlärning som är problematiskt. Alla behöver inte se annorlunda ut för man har IF många ser helt vanliga ut men är du i närheten några dagar märks det allt tydligare på olika sätt
Jo det är precis det man får med ett IQ runt 70 och under det.
"På psykologispråk handlar svag teoretisk begåvning om att i ett IQ-test ligga någonstans mellan 70 och 85. Ligger eleven under IQ 70 talar man om lindring utvecklingsstörning.
– En elev med lindrig utvecklingsstörning har rätt till den pedagogik som ges inom grund*särskolan, som är anpassad för elever med teoretiska svårigheter."
https://skolvarlden.se/artiklar/fa-vagar-tala-om-begavning
Citat:
Ursprungligen postat av Backad
Fast man kan ju ha olika grad av IF och han kanske har en mild variant och funkar hyfsat som en vanlig tonåring bara att han ser lite yngre ut och behöver mer stöd i skolan för att han har svårt med inlärningen.
En person med en lindrig störning kan ha svårt att lära in saker teoretiskt men klarar det bättre praktiskt.
Tim går tydligen någon ellinje och det kanske han klarar bra.
Han ser betydligt yngre ut än sina 17 år, snart 18. Visste jag inte hans ålder skulle jag tippa på runt 15 år på det fotot som kan vara från juli 2023.
https://imgur.com/KUyDIr6
Citera
2024-03-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
De tog iallafall in rätt person på förhör tidigt, och fick veta var de skulle söka.
Det var väl inte helt kasst.
Visst kunde man ha gjort en stor sökinsats, men utgången hade blivit densamma.

Det var väl antagligen genom tips som de kom fram till att förhöra just honom, men jag håller med om att det var bra att de tog in honom tidigt. Tror säkert de var snabba med att kontakta honom när de väl fått information som gjort honom intressant. Hoppas jag i alla fall.

Visst, utgången hade blivit densamma, men... har redan gjort klart var jag står. Och det handlar inte bara om den än så kanske minimala chansen att hitta henne i tid, det handlar även om anhörigas lidande, säkring av bevis osv. Så för mig är den springande punkten när en sökinsats sattes in.

MEN jag har ännu inte sett något att klaga på vad gäller polisens arbete från och med i måndags när de satte igång sin insats. När de väl kommit igång så tror jag att de har jobbat på så snabbt de bara kan. Så där har jag inga invändningar.
Senast redigerad av Fyrhjulingen 2024-03-22 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in