2024-03-22, 14:41
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Friheten finns ja, du blir inte satt i fängelse eller stenad för att du väljer det ena eller det andra. Men skulle du välja att skaffa några barn som 18-årig kvinna med en 35-årig man innan du söker till högskolan går ditt sociala liv i stöpet. Man snackar om vikten av att våga bryta normer men i praktiken är det bara nya normer som skapas. De flesta människor gör vad de tror förväntas av dem. Just nu är det sociala medier som håller i pipan man dansar efter.

Kolla på Taylor Swift som är högsta hönset nu. Skuttar runt på scen med silikontuttar och Barbiebaddräkt, sjunger om karma och är tillsammans med en kille som bara råkar vara en populär footballspelare. Hon lever ut nått slags high school-ideal… vid 35.

Visst, jag lägger också stor vikt vid personlig frihet, men samtidigt när jag tar ett par steg tillbaka och begrundar hur samhället har formats under min livsstid så är det väldigt mycket underliga fenomen som uppstår. Det var inte länge sen feministerna tyckte Barbie var kvinnoförnedrande. Nu är det istället frigörande att stå på scen och sätta ribban för kvinnor lite högre varje gång. Det är inte så det borde funka, men i verkligheten är det precis så det funkar.

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är fertiliteten i Sydkorea 0,6. Tjejerna spenderar 2 timmar varje morgon innan skolan på att sminka sig för att kunna tillgodose utseendenormen. Är detta verkligen mäns fel? Och hade män haft full social frihet att välja partner fritt då hade mogna män valt kvinnor i lite mer fruktsam ålder istället för i sin egen ålder. Men kvinnors sexualitet ska applåderas även de gånger den orsakar skada och mäns sexualitet ska ondgöras även när den faktiskt leder till barnafödande.

Se svar ovan
Citera
2024-03-22, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Lite kul att du bara räknar med barnen.

Sentida studier visar att pappor är bättre än mödrar. Barn som växer upp med bara sina pappor klarar sig generellt mycket bättre än t.ex. vice versa.
Som tidigare ensamståenda pappa och nu bara ensamstående i hemmet, kan jag med god erfarenhet säga att kvinnor sk. "jobb" är kraftigt övervärderat.
? Förstår inte ditt resonemang? Jag är själv man!
Citera
2024-03-22, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det du beskriver är kapitalism och inte feminism.

Kapitalism är för feminism då kapitalister vill suga ut arbetet ur kvinnan
Citera
2024-03-22, 14:45
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
? Förstår inte ditt resonemang? Jag är själv man!

Resonerar som en stereotyp kärring.

Edit:
Börjar vi räkna genom vad som ingår i manliga sysslor, så blir listan himla lång och tung.
Det kräver kanske en sk. "bildads" selektivism för att missa det uppenbara.
Senast redigerad av Tangentinkontinens 2024-03-22 kl. 14:48.
Citera
2024-03-22, 14:47
Bannlyst
Citat:
Resonerar som en stereotyp kärring.
Du gör det! Bra att vi är överens om den saken! Du behöver inga fler terapitimmar👍
Citera
2024-03-22, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Är du bekant med begreppet "gripa efter halmstrån 👌🏻
När du sa barn och familj är meningen med livet förmodade jag det var anledningen du skaffade barn som du inte har tillräckligt med energi att ta hand om.
Eller skaffade du barn av en annan anledning?
Citera
2024-03-22, 14:50
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Du gör det! Bra att vi är överens om den saken! Du behöver inga fler terapitimmar👍

Ingen terapi behövs för mig.
Jag kan och får t.ex. vara arg utan att behöva gå till en psykolog.
Citera
2024-03-22, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ingen terapi behövs för mig.
Jag kan och får t.ex. vara arg utan att behöva gå till en psykolog.
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
Citera
2024-03-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Finns en klar poäng i det du skriver.

Feminister i alla former måste förstå roten i feminism. Statlig finanspolitik. Få ut alla i lönearbete så mycket det någonsin går, och kalla detta för något annat : Emancipation . Frigörelse.
Hemmafruidealet misstänkliggjordes och fick snabbt en oerhört dålig klang. Skambeläggningen fortsätter än till denna dag.
Vad vi har fått i slutändan är familjer med två inkomster som jobbar röven av sig bara för att kunna bekosta dagens standard och där planeringen för barn måste skrinläggas för att man inte klarar kostnaderna, när det har räckt med en lön för att försörja en barnfamilj ändå fram till emanciperingen bara för några decennier sedan.
Var livet då bättre förr ? Tror jag inte en sekund på. Varje epok hade sina speciella livsvillkor.
Är det värt att gräma sig över idag att saker och ting hade kunnat bli lite bättre än att staten behövde ha arbetskraft för att stoppa in i produktionen ? Skattepengar och övervinster på kapitalister.
Jo, det är klart ! Det är såhär vi skapar nya sätt att tänka hur ett samhälle kunnat se ut.

Det var bättre förr. Häromdagen kom fakturorna för barnens idrottsutövande 2024. Jag har ingen usel lön, men jag kan inte få ihop alla de pengarna, eftersom jag redan är strippad på varenda liten räkning till max. Varenda företag maxar fakturorna - elbolag, elnätsbolag, försäkringsbolag, internet, TV, miljöavgifter, parkering, mobiltelefoner, bensin, skatter, skatter, skatter på allt... Förra året slapp jag betala grabbens fotbollsträningsavgift. Jag förklarade för klubben att jag inte kunde.

Jag undrar hur min pappa klarade av allt utan att klaga eftersom mamma var hemmafru. Jag är i exakt samma situation som familjeförsörjare som min pappa fast jag ej har någon fru.

Politik anser jag är ett gigantiskt bedrägeri mot medborgarna där de missat de detaljer de egentligen skulle utföra -göra oss konkurrenskraftiga mot omvärlden och det absolut viktigaste - göra oss lyckliga.

Politik idag handlar mest om att tortera medborgarna till håglöshetens gräns med avgifter och skatter och bisarr politik som syftar till att kontrollera oss ner till misnta moelkyl. Där ingår feminismen. Jag uppskattar verkligen att kvinnor på pappret är fria idag, men är vi människor verkligen fria? Man som kvinna - vi måste ställa frågan. Vad betyder egentligen frihet? Jag anser att det hela är en efuism, som att kalla städkärring för lokalvårdare... man leker med orden för att lura folket...

Barnafödandet går ner och det speglar alltid ett samhälles framtidstro och lycka... nu är det sämre än någonsin med barnafödandet. Vi är så djävla lurade.
Senast redigerad av aklagarmyndigheten 2024-03-22 kl. 15:03.
Citera
2024-03-22, 14:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Med rätt man, fullt förtroende, trygghet och kärlek åt båda håll skulle jag gärna vara hemmafru ett antal år i alla fall.

Men vi vet ju att långt ifrån alla män kan tjäna de pengarna även om skatterna vore lägre. Och det vore inte kul att inte ha lön, pengar om relationen sprack eller om mannen blev sjuk. Ingen sitter på facit.

Med AI i framtiden- tänker jag att ett annat alternativ är att sänka arbetstiden till 4-6 h per dag. Då hinner vi med både hem och barn båda två.

Den utvecklingen in i framtiden är värt att pusha för.
Som pessimist och i stort sett maktlös individ som inte har fuck-off pengar så ser man ju nästa annalkande s.k. "revolution" som är maskindriven och som med några enkla (och dumma ) beslut gör oss löneslavar till ännu mer slavar genom att samtidigt passa på att göra stora delar av arbetskraften runt om i världen till dagsverkare
Vilket skulle kunna gå alldeles utmärkt ifall big pharma hittar nästa stora genombrott genom ett piller som gör oss lydiga och fogliga. Knark är inte hållbart i längden, speciellt inte för en arbetskraft som förväntas producera och leva på smulor som ramlar ner från biljonärers middagsbord.
Citera
2024-03-22, 15:03
Medlem
Upplyftens avatar
Har vi kontstanterat att feminism i sin kärna är en människofientlig teknikal ideologi än ?
JU mer jag funderar på det desto mer ser jag feminismen i grund och botten som ett instrument för att maximera ekonomisk verksamhet utan att vare sig män eller kvinnor får någon egentlig utdelning av det.
Senast redigerad av Upplyften 2024-03-22 kl. 15:07.
Citera
2024-03-22, 15:06
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Nja, det är snarare så att man säljer en falsk idealbild av hur det är att "göra karriär", och man säljer en falsk nidbild av hur det är att ha familj. Det går inte göra en konsekvensanalys om ens uppfattning om själva konsekvenserna är en produkt av propaganda.

Det är ju sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in